به گزارش لیزنا، پنجمين شماره فصلنامة تخصصي «مطالعات خليجفارس»، به صاحب امتيازي بنياد ايرانشناسي، با هدف آشنایی هرچه بیشتر ايراندوستان با اين خطه از ايران و اهمیت روزافزون آن منتشر و در اختيار علاقهمندان قرار گرفت.
خليجفارس كهن آبراهي است كه از روزگاران گذشته، همواره پراهميت بوده و روز به روز بر جایگاه بلند آن، چه از منظر مسائل و مصالح ملي و چه از منظر بينالمللی افزوده ميشود. امروزه توجه به خليج فارس و مسائل پيرامون آن، (بعنوان يك منطقة ژئواكونوميك، ژئوپوليتيك و ژئواستراتژيك)، براي ما ايرانيان امريست که با مصالح و منافع ملي و نیز هويت ملي، تاريخي و صيانت از ايرانِ چندين هزارساله، گِره خورده است.
بر اين اساس، در اين شماره از فصلنامه، (بهار 1395)، كه با هدف تحقق منافع ملي در اين خطه از كشورمان و نيز بعنوان يكي از ضرورتهاي مطالعاتي و پژوهشي بنياد ايرانشناسي، در ارائة منبعي ارزشمند براي تحقيق و پژوهش در حوزة خليجفارس، منتشر شده است؛ به موضوعاتي همچون:
«پيشنهادي براي جايگاه بندر پارتي اُمانا براساس بررسيها و كاوشهاي انجام گرفته در سواحل شمالي و جنوبي تنگة هرمز»؛
«جريانشناسي مهاجرت و جابجايي اقوام در خليج فارس (1945- 1501.م/ 1364- 907 هـ.ق/ 1324- 881هـ.ش)»؛ «عضدالدوله بويي و جادة شيراز- فيروزآباد- سيراف (372- 238هـ.ق/ 982- 949.م)»؛
«شهبندري عثماني در خليج فارس و بندر بوشهر (1336- 1288 هـ.ق/ 1918- 1871.م)»؛
«رهايي بندرعباس از سلطة امامان مسقط»، «بررسي عملكرد مدارس ايرانيان حاشية خليج فارس در دورة پهلوي اول (بحرين و كويت)»؛
و «بقعه دريانوردان؛ واكاوي پيوند بين بقعة برخ در جزيرة قشم با دريانوردان» پرداخته شده است.
از اينرو در اين شماره از فصلنامه، با رويكردي فرهنگي، تاريخي و اجتماعي سعي بر آن شده، تا هرچه بيشتر در قالب مجموعه مقالات و نيز يادداشتها و جستارهاي پراكنده، اكوتوريسم، گزارش پژوهشي و اسناد و مدارك و اخبار، به پيوندهاي مشترك منطقهاي توجه ويژه شود و عاملي براي گفتگوي فرهنگي در حوزة مطالعات خليجفارس باشد.
پنجمين شمارة فصلنامة تخصصي «مطالعات خليج¬فارس» به بهاي 120000 ريال از طريق انتشارات بنياد ايرانشناسي قابل دريافت است.
علاقهمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر ميتوانند با رايانامه mags@iranology.ir تماس حاصل نمايند و يا به نشاني: خیابان شیخ بهایی (جنوبی)، خیابان ایرانشناسی، بنیاد ایرانشناسی، معاونت پژوهشي، طبقة سوم مراجعه کنند.