کد خبر: 24599
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 تیر 1395 - 13:41

داخلی

»

اخبار کتاب

آغاز طرح تابستانه کتاب از عید فطر/توجه به مخاطب کودک 

طرح تابستان کتاب همزمان با عید فطر آغاز می شود و این طرح نگاه ویژه ای به مخاطب کودک دارد.
آغاز طرح تابستانه کتاب از عید فطر/توجه به مخاطب کودک 

 به گزارش خبرنگار لیزنا؛ مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه فرهنگی خانه کتاب در  نشست خبری «طرح تابستانه کتاب» که امروز اول تیر ۱۳۹۵ در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد، با اشاره به اینکه این طرح تابستانه در ادامه طرح‌های کتاب‌فروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب با شعار «فراغتی و کتابی» کار خود را آغاز می‌کند، گفت: این طرح همزمان با عید فطر آغاز شده و تا آخرین ساعات ۱۵ مرداد ماه سال جاری فعال خواهد بود.

 

وی افزود: اتفاق خوبی در سال ۹۴ در حوزه کتاب افتاد و کتابفروشی‌ها در سیکل برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند. این در صورتی است که این معاونت پیش‌تر برنامه‌ای برای رسیدگی به وضعیت کتابفروشی‌ها نداشت.

مدیر عامل موسسه فرهنگی خانه کتاب تصریح کرد: ما شاید در بخش تولید کتاب در سال‌های گذشته روند خوبی داشتیم اما در توزیع کتاب شاهد روند مناسبی نبودیم و قطعا اگر تولید کتاب انبوه باشد و توزیع مناسبی وجود نداشته باشد، اتفاقات اسفناکی در حوزه تولید نیز رخ می دهد.

جلیسه اظهار داشت: سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه کتابفروشی افتاد که از آن میان می‌توان به توزیع عادلانه یارانه حمایتی در سطح کشور اشاره کرد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب افزود: ۲۳۹ کتابفروشی عضو و ۱۰۴ کتابفروشی فعال نتیجه کار طرح کتابفروشی به وسعت ایران بود، البته این میزان در جریان عیدانه کتاب به ۳۷۶ کتابفروشی عضو و ۳۲۶ کتابفروشی فعال رسید.

وی ادامه داد: یارانه اختصاص یافته به طرح کتابفروشی به وسعت ایران یک میلیارد و۵۳۰ میلیون تومان بوده و این میزان در طرح عیدانه کتاب به ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

جلیسه اظهار داشت: ۲۴ هزار و ۵۶۲ جلد کتاب توسط کتابفروشی های عضو طرح کتابفروشی به وسعت ایران فروخته شد همچنین کتابفروشی های عضو عیدانه کتاب ۲۸۶ هزار و ۹۸۰ جلد کتاب فروختند.

 

مدیر عامل موسسه خانه کتاب اظهار داشت: تقریبا فروش همه کتابفروشی‌ها در طرح‌های اجرایی خانه کتاب، ۲۴ درصد تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه مشارکت اندک کتابفروشی‌ها یکی از نقاط ضعف طرح کتابفروشی‌ به وسعت ایران بود،  گفت: در این طرح ۳۰ استان مشارکت داشتند و متاسفانه استان هرمزگان نتوانست به استان‌های فعال در این زمینه اضافه شود.

وی ادامه داد: تهران با ۸۸ کتابفروشی رتیه اول و اصفهان با ۵۹ کتابفروشی رتبه دوم مشارکت در طرح کتابفروشی به وسعت ایران را به خود اختصاص دادند .

 

جلیسه با بیان اینکه امیدواریم در طرح تابستانه کتاب، پوشش حداکثری داشته باشیم، افزود: یعنی اینکه بتوانیم بیش از قبل استان‌های ۳۱ گانه کشور را در طرح خود شریک کنیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: شهرستان‌ها نسبت به پایتخت فعالیت‌ بیشتری در زمینه اجرای طرح‌های کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب داشته‌اند. خوشبختانه بحث توزیع عادلانه یارانه نیز تا حد قابل توجهی محقق شده است.

مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: طرح تابستانه کتاب از دو هفته قبل کلید خورد و تا به امروز ۴۵۲ کتابفروشی در ۳۰ استان موفق به ثبت نام در این طرح شدند. ۳۸۶ کتابفروشی به عنوان کتابفروشی فعال در سامانه خانه کتاب شناخته شدند. البته استان خراسان شمالی هنوز در این زمینه فعال نشده‌ است.

 

وی ادامه داد: ۹۶ کتابفروشی از کتابفروشی‌هایی که در طرح تابستانه کتاب عضو شده‌اند، کتابفروشی‌های شهرستانی هستند. البته کتابفروشی‌های شهرستانی ما در حداقل میزان خودشان قرار گرفتند. به گونه‌ای که هم اکنون تهران با ۸۸ کتابفروشی و اصفهان با ۶۱ کتابفروشی و قم ۵۹ کتابفروشی گوی رقابت را از استان های دیگر ربوده‌اند.

وی اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم که بسیاری از مشکلات طرح‌های کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب را از میان برداریم و دو میلیارد تومان به طرح تابستانه کتاب اختصاص دهیم. البته ممکن است این مطلب جوابگوی نیاز طرح تابستان کتاب نباشد و در این صورت امیدواریم که بتوانیم با کمک معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یارانه اختصاص داده شده را افزایش دهیم.

  جلیسه عنوان کرد: پتانسیل و ظرفیت طرح تابستانه کتاب برمبنای اوقات فراغت کودکان ونوجوانان گذاشتیم؛ یعنی ۲۰ درصد یارانه برای کتاب‌های عمومی و ۲۵ درصد برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: