کد خبر: 24779
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 تیر 1395 - 09:59

داخلی

»

اخبار کتاب

مشکلات مالیاتی کتابفروشی‌های راسته بازار پیگیری می شود

منبع : لیزنا
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کتابفروشی اسلامیه گفت: تلاش خواهیم کرد در مدتی کوتاه از طریق مذاکره با حوزه‌های مالیاتی مشکل کتابفروشی‌های منطقه بازار را بر طرف کنیم.
مشکلات مالیاتی کتابفروشی‌های راسته بازار پیگیری می شود

 

 به گزارش لیزنا، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه (26 تیرماه) از کتابفروشی اسلامیه در خیابان پانزده خرداد بازدید کرد و با ناشران و کتابفروشان راسته بازار به گفت و گو پرداخت.

 در این بازدید که نزدیک به 3 ساعت به طول انجامید مرتضی آخوندی (انتشارات دارالکتب اسلامیه)، حسن کتابچی (انتشارات برهان)، سید محمدعلی مرعشی (انتشارات حافظ نوین)، سید جلال کتابچی (کتابفروشی اسلامیه)، مصطفی حسینی (انتشارات کتاب مصطفی)، مجید حیدری (کتابفروشی حیدری)، فؤاد حیدری (انتشارات فؤاد)، محمدمهدی داوودی‌پور (انتشارات نگار) و دیگر کتابفروشان و ناشران راسته بازار تهران حضور داشتند.

 سید جلال کتابچی مدیر انتشارات اسلامیه در این دیدار با اشاره به تاریخچه تاسیس این کتابفروشی گفت: این کتابفروشی در سال 1280 توسط آقا سید احمد کتابچی تاسیس شد و امروز پس از گذشت بیش از یک قرن نسل چهارم فرزندان وی این کتابفروشی را اداره می‌کنند.

 وی افزود: این انتشارات تاکنون 600 عنوان کتاب را در موضوعات دینی و فقهی منتشر کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بحارالانوار علامه مجلسی در 120 جلد، وسایل الشیعه در 20 جلد، اصول کافی 4 جلد و.... اشاره کرد.

 کتابچی با اشاره به مشکل کتابفروشان راسته بازار گفت: با انتقال کتابفروشی‌ها به راسته انقلاب، کتابفروشی‌های راسته بازار یک به یک بسته شدند و در حال حاضر تعداد اندکی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. در کنار مشکلات مربوط به افت تیراژ کتاب، کتابفروشی‌های راسته بازار هنوز با مشکل مالیاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ قانونی که از سال 1393 به اداره مالیات ابلاغ شده است اما کتابفروشی‌های این منطقه هنوز در این طرح قرار نگرفته‌اند.

 مدیر انتشارات اسلامیه ادامه داد: ماموران مالیاتی با کتابفروشی‌های این منطقه به مانند دیگر واحدهای تجاری برخورد می‌کنند و مالیات سنگینی سالانه برای ما در نظر گرفته می‌شود.

 در ادامه این جلسه دیگر کتابفروشان نیز درباره مشکلات خود به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

 سید عباس صالحی؛ معاون امور فرهنگی با اشاره به پیشینه کتابفروشی‌ها در راسته بازار و تغییرات مکانی آن‌ها در یک سده اخیر عنوان کرد: نسل اول کتابفروشی‌ها صد و اندی سال پیش در این منطقه شکل گرفتند که به کتابفروشی‌های ناصر خسرو معروف بودند. این کتابفروشی‌ها و انتشارات بیشتر بر روی انتشار کتاب‌های دینی تمرکز داشتند و آثار آن‌ها به قم، مشهد و دیگر شهرهای مذهبی ارسال می‌شد.

 وی ادامه داد: البته مشکلات راسته کتابفروشی‌های بازار با مشکلات ناشران و دیگر کتابفروشی‌ها در مناطق دیگر تفاوت دارد و نباید مشکلات آن‌ها را به یکدیگر تعمیم داد. مالیات کتابفروشان در بازار، با توجه به موقعیت اقتصادی فضای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. تلاش خواهیم کرد تا در مدتی کوتاه و از طریق مذاکره با حوزه مالیاتی و ارایه توضیحات لازم مشکل کتابفروشی‌های این منطقه را حل کنیم.

 معاون امور فرهنگی همچنین درباره توزیع یارانه‌های فرهنگی در کشور و سابقه توزیع آن گفت: در سال‌هایی که یارانه به بخش نشر تعلق می‌گرفت چندان توجهی به کتابفروشی‌ها نمی‌شد و آن‌ها از دریافت این یارانه محروم بودند. در حال حاضر با برگزاری طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» تلاش شده تا به این بخش توجه بیشتری شود.

 وی افزود: البته با اجرای این طرح نمی‌توان ادعا کرد که مشکلات صنعت نشر برطرف شده است بلکه این اقدام یک گام یا چند گامی به منظور بهبود شرایط کتابفروشی‌ها بود و اجرای آن‌ها تاثیراتی در تهران و شهرستان‌ها داشته است. این طرح مراجعه به کتابفروشی‌ها را افزایش می‌دهد و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود و از این طریق یارانه به کتابفروشی‌ها راه پیدا کرده است. مشکلات نشر نیازمند زنجیره‌ای از حمایت‌هاست و با اجرای یک طرح برطرف نخواهد شد.

 وی تشویق کتابفروشی‌ها به سمت مدرن شدن را یکی دیگر از فواید طرح حمایت از کتابفروشی‌ها دانست و گفت: از آنجا که در این طرح در کتابفروشی‌ها نیازمند استفاده از سامانه جامع هستند، این امر کتابفروشی‌های سنتی را تشویق می‌کند تا به منظور بهره‌مند شدن از این طرح، به روز شوند و از ابزارهای جدید استفاده کنند.

 صالحی همچنین از اعطای مجوز صدور کتاب به 5 استان جدید خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شورای نظارت بر نشر 5 استان فارس، خوزستان، گیلان، یزد و همدان نیز مجوز صدور کتاب را دریافت کرده‌اند و هیات‌های علمی نیز برای این استان‌ها مشخص شده‌ است.

معاون امور فرهنگی درباره انتقادات به برخی از رویه‌های معاونت امور فرهنگی نیز گفت: از ابتدای ورود به این عرصه به همراه همکاران خود همواره به یک قانون پایبند بودیم و آن اینکه وجود قانونی هرچند دارای اشکالات، بهتر از وضعیت بی قانونی است. در این سه سال تلاش کردیم با قوانینی که وجود داشته است به رفع مشکلات حوزه نشر بپردازیم.

 وی افزود: به آن چیزی که فکر می‌کردیم تکلیف ماست عمل کردیم اما به نظر می‌رسد  در مواردی نه چندان اندک پاره‌ای اختلافات سلیقه‌ای منجر به این شدند که برخی به ارایه دیدگاه‌های خود بپردازند که چندان هم کارشناسانه نیست.

 صالحی تاکید کرد: دوستان ما تلاششان این بوده و هست که مطابق معیارها عمل کنند اما این به معنای آن نیست که خطایی اتفاق نمی‌افتد. این جمله که «خطایی اتفاق نمی‌افتد» به هر دو معناست؛ یعنی ممکن است از یک طرف در برخی موارد ممیزی‌های درستی صورت نگیرد و به کتابی کم‌توجهی شده باشد و یا از طرف دیگر ممیزی‌های شدیدی صورت بگیرد و سختگیری‌هایی اعمال شده باشد.

 معاون امور فرهنگی ادامه داد: ما در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که بیش از ۹۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول داشتیم. تعداد، رقم و درصد کتاب‌هایی که برخی از این دوستان به آنها انتقادهایی وارد می‌کنند، قابل توجه نیست. به نظر می‌رسد باید این عده از دوستان را دعوت کرد تا با دقت بیشتری در اظهارنظرها و ادبیاتشان، انتقادهای خود را مطرح کنند.

 بر اساس این گزارش در این دیدار داریوش رضوانی؛ مشاور معاون فرهنگی، محمد سلگی؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و سید محمد طباطبایی؛ مدیر روابط عمومی نیز حضور داشتند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: