کد خبر: 24781
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 تیر 1395 - 11:47

داخلی

»

اخبار کتاب

روز «کتاب و سینما» در سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران

منبع : لیزنا
نشست امضای تفاهم نامه همکاری بین خانه کتاب و انجمن سینمای جوان  با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب و  فرید فرخنده کیش، مدیر عامل انجمن سینمای جوان، صبح روز 27 تیرماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزا شد.
روز «کتاب و سینما» در سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران

 

به گزارش لیزنا، در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، یکی از اتفاقات خوب در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی را استفاده از ظرفیت ها و فضاهایی دانست که می تواند با کمک به کتاب، فضای بهتر و توسعه یافته تری در حوزه کتاب  و کتابخوانی فراهم کند.

 

وی افزود: از هفته کتاب سال گذشته، برنامه هایی با موضوع کتاب و سینما  شروع شد چرا که معتقد بودیم سینما می تواند به کتاب و کتابخوانی کمک کند. متقابلا کتاب هم می تواند در صنعت  سینما نقش پررنگ تری داشته باشد. سال گذشته با همت انجمن سینمای جوان اتفاقات خوبی رقم خورد که یکی از آنها ورود کتاب به مقوله جشنواره فیلم کوتاه تهران بود که هشت فیلم کوتاه و انیمشین انتخاب و به برگزیدگان این جشنواره جایزه داده شد.

جلیسه عنوان کرد: ارتباط سینما و کتاب از سال گذشته تاکنون نتایج مثبت فراوانی  داشته است که نشان می دهد سرمایه گذاری در این حوزه ها  را روشن می کند. این سرمایه گذاری در دراز مدت برای نسلی که علاقمند  به سینما و کتاب هستند آینده روشنی را ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل خانه کتاب، با بیان اینکه  امیدواریم همکاری خانه کتاب با انجمن سینمای جوان، الگوی مناسبی برای سایر نهادهای فعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسات و تشکل های مرتبط باشد تا با هم افزایی و تعامل هر چه بیشتر اتفاقات خوبی را در  حوزه فرهنگ رقم بزنیم.

 

جلیسه به مفاد تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: در سی و سمین جشنواره فیلم کوتاه تهران روزی تحت عنوان «کتاب و سینما » خواهیم داشت. همچنین، برای چهره های سینمایی و ادبی که نقش فعالی در این حوزه داشته اند، بزرگداشتی برگزار خواهیم کرد.  از دیگر برنماه های این دوره می توان به برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «کتاب و سینما» همزمان با افتتاح این جشنواره اشاره کرد  که می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه فعالیت های کتاب و کتابخوانی در حوزه سینما داشته باشد. همچنین، حمایت از تولید فیلم هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی و... از جمله اتفافاتی است که تدارک دیدیم که امیدواریم  ماحصل آن را در هفته کتاب و جشنواره فیلم کوتاه تهران ببینم.

 

مدیر عامل خانه کتاب افزود: اختصاص جایزه بزرگ کتاب در جشنواره فیلم کوتاه تهران در نوع خود قابل توجه است که به مناسبت سی و سومین دوره این جشنواره مبلغ 33  میلیون تومان برای برگزیدگان این جشنواره خواهیم داشت. در این میان تنها 15 میلیون تومان جایزه بزرگ خواهد بود.

وی بیان کرد: به دنبال این امر هستیم تا با استفاده از ظرفیت هایی که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه نشر وجود دارد پیوندی بین ادبیات و سینما ایجاد کنیم. به عبارتی خانه کتاب نقش حلقه واسط بین ناشران، نویسندگان و انجمن های ادبی با انجمن سینما دارد  تا زیر ساخت های لازم برای تولید فیلم فراهم شود و ظرفیت های  مناسبی در اختیار سینماگران جوان قرار بگیرد.

 

جلیسه اظهار کرد: از سال گذشته، بدون تفاهم نامه مجموعه فعالیت هایی با انجمن سینمای جوان داشته ایم. به جهت همدلی که بین مدیران این دو مجموعه وجود دارد، همکاری های خوبی ایجاد شده است. دغدغه مند بودن کارشناسان هر دو مجموعه، رمز موفقیت این نوع تفاهم نامه ها خواهد بود.

 

در ادامه، فرید فرخنده کیش گفت: جریانی که سال گذشته با همراهی کتاب دوستان در خانه کتاب ایجاد شد  زمینه همکاری مشترکی برای تعهد به کتاب و کتاب خوانی در سینما فراهم کرد. امیدواریم این جریان شاخصی برای رفتارهای مشابه برای سینما باشد چرا که هرجا سینما وارد ادبیات شده موفق تر عمل کرده است. امیدواریم از این طریق، جوانان را ترغیب کنیم تا از فضا و گنجیه ای که دراختیار آنها قرار گرفته برای تهیه فیلمنامه بهتر عمل کنند.

فرخنده کیش بیان کرد: یکی از شرایطی که فیلم کوتاه برای ارتقاء خود از آن بهره مند می شود، استفاده از ادبیات غنی عصر حاضر و گذشته است. ما به دنبال این هستیم که مجموعه ای از داستان های کوتاه را تهیه کنیم تا فیلم سازان از این ظرفیت استفاده کنند. هفته کتاب و جشنواره فیلم کوتاه بهانه ای برای ایجاد یک جریانی مستمر در حوزه کتاب و سینما است.

 

وی اظهار کرد: امسال برنامه‌ریزی‌ها در بخش جنبی جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حوزه کتاب افزایش پیدا کرده است و فردی را برای مدیریت این بخش در نظر گرفته‌ایم. افتخار ما این است که کاندید فیلم کوتاه اسکار «ما در جهان» فیلمی ناشی از داستانی کوتاه برگرفته از فضای محیطی شهر رفسنجان بود.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان گفت: در سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران روزی را با عنوان «کتاب و سینما» پیش بینی کردیم. ما در این دوره از جشنواره مسابقه ای با عنوان «سینمای اقتباسی» خواهیم داشت که به شکل مستقل از جشنواره اما در کنار جشنواره خواهد بود. در دوران اخیر به دلیل مدیرتی که در خانه کتاب وجود دارد و تعصبی که به این موضوع نشان داده شده، امیدواریم همانند همه جریان سازی هایی که در  حوزه فرهنگ رخ می دهد دچار تغییر نشود و این  همکاری در آینده هم ادامه پیدا کند. 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: