کد خبر: 24835
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 مرداد 1395 - 23:59

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره 124 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

منبع : لیزنا
 شماره 124 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «مطالعات اسلام‎شناسی و ایران­شناسی در ژاپن» با قیمت 2000 تومان منتشر شد.
شماره 124 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد

 به گزارش لیزنا، شماره 124 ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «مطالعات اسلامشناسی و ایران­شناسی در ژاپن» با مدیر مسئولی دکتر انشاءالله رحمتی منتشر شد.

 

مدت­ های مدیدی است که اندیشمندان غربی به بررسی تاریخ و فرهنگ ایران پرداخته­ اند اما در صد سال اخیر حوزه ایران­شناسی در بسیاری از کشورها به صورت نظام­مند رشد کرده است. این مراکز تحقیقات قابلتوجهی در حوزه فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم، زبان و ادبیات و آثار باستانی و حتی آراء و عقاید اسلامی انجام داده­اند. این شماره از نشریه با هدف بررسی وضعیت ایران­شناسی و اسلام‌شناسی امروز در جهان، به این موضوع در ژاپن پرداخته است. ژاپن یکی از کشورهایی که سنت ایران­شناسی و اسلام‌شناسی قابل توجهی دارد و طی این مدت کتابها و مقالات متعددی در این حوزه منتشر کرده است. همچنین چهره‌های نامداری در ژاپن به ایران توجه کرده‌اند.

 

نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت به دبیری منوچهر دین­‌پرست، پس از انتشار  ویژه‌نامه‌ای درباره ایزوتسو به عنوان یکی از چهره‌های نامدار ژاپنی در این حوزه، اکنون ویژه­ نامه­ ای  را به وضعیت فعلی ایران­شناسی و اسلام‌شناسی در ژاپن اختصاص داده است. دفتر ماه این شماره از نشریه مشتمل بر هفت نوشتار است. نخستین مطلب با عنوان «غرب الگویی بود که ژاپن باید به آن می رسید» گفت و گویی با کازوئو موریموتو است. موریموتو دانشیار تاریخ اسلام و ایران در موسسه مطالعات پیشرفته آسیا دانشگاه توکیو است.  می­توان او را از جمله اسلام‌پژوهان نسل جدید دانست که تحقیقات آن‌ها اگرچه در پی فعالیت‌های اسلام‌پژوهان نسل گذشته است اما سعی کردند به مسائل پژوهشی در باب اسلام با رویکردی جدید بنگرند. او در بخشی از این گفتگو درباره تفاوت رویکرد هم نسلان خودش با کسانی همچون ایزوتسو می‌گوید. موریموتو  از سال 1375 تا 77، به عنوان دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران و پژوهشگر مهمان در کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران به پژوهش‌هایی درباره تاریخ نسب‌نویسی سادات در ایران و خاورمیانه پرداخت. وی یکی از برندگان اولین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی است. تاکنون از وی مطالب متعددی در حوزه اسلام شناسی منتشر شده است.

 

دومین گفت و گو با محور عرفان و آشنایی ژاپنی‌ها با عرفان اسلامی با پروفسور فوجی موریو، استاد دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی توکیو است. سومین نوشتار مقاله «ایران‌پژوهی ژاپنی‌ها» به قلم دکتر هاشم رجب‌زاده، استاد پیشین دانشگاه مطالعات خارجی اوساکا است که سهمی جدی در شناسایی و شناساندن ژاپنی‌ها و فعالیت آنها به ایرانیان داشته است. مولف در این مقاله می­کوشد تصویری درست و دقیق از وضعیت فعلی ایران‌شناسی و اسلامشناسی در ژاپن ارائه کند که به صورت اختصاصی برای مجله حکمت و معرفت نوشته شده است.

 

چهارمین مقاله با عنوان «مطالعات اسلامی در ژاپن» مقاله شیگیرو کامادا، استاد دانشگاه توکیو است. پنجمین مطلب با عنوان «مطالعات اسلامی در ژاپن زمان جنگ» به قلم تانادا هیروفومی به بررسی دقیقی از مجموعه مطالب ذخیره شده توسط انجمن اسلامی ژاپن بزرگ می‌پردازد، که به اختصار DNKK"  یا کتابخانه اسلامی" نامیده میشود.

 

ششمین مقاله با عنوان «مسلمانان در ژاپن در مقایسه با مسلمانان اروپا» به بررسی اولین مواجهه بین جهان اسلام و ژاپن می‌پردازد. «این مواجهه از زمانی آغاز می‌شود که ترک‌های عثمانی یک ناو دریایی در سال 1980 به ژاپن اعزام می‌کنند.» آخرین مقاله بخش دفتر ماه به سیمای مطالعات خاورمیانه در ژاپن دوران جنگ با تاکید بر هاجیمه کوبایاشی اختصاص دارد. هاجیمه کوبایاشی نقش جدی در این مطالعات ایفا کرده است و یکی از کسانی بود که برای تاسیس نخستین موسسه‌ تحقیقاتی دانشگاهی مطالعات اسلامی در 1938 در ژاپن به خدمت گرفته شد.

 

بخش دوم ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت «ادب و هنر» نام دارد و مشتمل بر دو مقاله است که عبارتند از: «زیبا شناسی در فرانسه: شعرا و مونتنی» به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ با ترجمه شادی حدادپورخیابان و سید جواد فندرسکی،  و مقالۀ «نماد ماه در شعر حافظ» به قلم رضا یعقوبی.

 

 بخش سوم نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و از چهار مقاله تشکیل شده است ابتدا محمدجواد محمدی مقالۀ «معاشرت مسلمانان با پیروان سایر ادیان» را نگاشته است، سپس مقالۀ «پیکار در راه جان جهان» به قلم انشاءالله رحمتی آمده است. سومین مقالۀ این بخش را مهدی امین رضوی با عنوان «جایگاه مطالعات سهروردی در غرب» نگاشته و روح الله علیزاده آن را به فارسی ترجمه کرده است. آخرین مقاله را سید جواد امام زاده و علی خداوردی با عنوان «رویکردی پارادایمی به آرمانشهر توماس مور» نگاشته ­اند.

 

دو بخش پایانی نشریه عبارت از کتاب و گزارش هستند. در بخش کتاب، ابتدا مقالۀ  سید مسعود رضوی «مقامه نویسی در ادب پارسی» نگاشته است. سپس منیره پنج تنی ابتدا به سراغ میثم سفیدخوش رفته است و با او دربارۀ ایدئالیسم آلمانی و مجموعه­ای به همین نام در انتشارات حکمت گفت و گو کرده است. در ادامۀ همین بخش منیره پنج تنی دربارۀ آرا و یکی از آثار یوهان گوتلیب فیشته با نام «بنیاد آموزۀ فراگیر دانش» با سیدمسعود حسینی گفت و گو کرده است. بخش پایانی نشریه به گزارش برخی از وقایع یک ماه اخیر در حوزۀ اندیشه و علوم انسانی اختصاص دارد.

نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با مدیر مسئولی دکتر انشاءالله رحمتی با قیمت 2000 تومان در اختیار علاقمندان قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: