کد خبر: 24857
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 مرداد 1395 - 09:46

داخلی

»

اخبار کتاب

نقد کتاب «زبان‌شناسی شناختی» در شهر کتاب

منبع : لیزنا
 نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» اختصاص دارد.
نقد کتاب «زبان‌شناسی شناختی» در شهر کتاب

 

به گزارش لیزنا، به تازگی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» نوشته و ترجمه‌ی دکتر رضا نیلی‌پور به همت انتشارات هرمس منتشر شده است و نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دادرد.

 

در دوران معاصر، در علوم شناختی و علوم وابسته به رابطه‌ی زبان و ذهن، دو انقلاب معرفت‌شناختی جدی اتفاق افتاده است. جورج لیکاف و مارک جانسن این دو تحول معرفت‌شناختی را «علوم شناختی نسل اول» و «علوم شناختی نسل دوم» نامیده‌اند. نخستین جرقه‌ی هر دو تحول معرفت‌شناختی با پرسش نسبت به مبانی هستی‌شناسی زبان زده شد. پرسش‌‌هایی مانند رابطه‌ی زبان و ذهن چیست؟ زبان در مغز چگونه یاد گرفته می‌شود؟ چامسکی در انقلاب اول و لیکاف در انقلاب دوم بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. به تازگی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» نوشته و ترجمه‌ی دکتر رضا نیلی‌پور به همت انتشارات هرمس منتشر شده است که شامل گفت‌وگوی نیلی‌پور با لیکاف و چند مقاله و گفت‌وگو درباره‌ی نظرات لیکاف و جانسن درباره‌ی دومین انقلاب معرفت‌شناختی در زبان‌شناسی است.

 

 نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «زبان‌شناسی شناختی» اختصاص دارد که با حضور دکتر ضیاء موحد، دکتر رضا نیلی‌پور و دکتر آزیتا افراشی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: