مردم داستان های خارجی را به رمان ایرانی ترجیح می‌دهند

 

فرهنگ ارشاد، روانشناس و نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به فرهنگ مطالعه و خواندن کتاب اظهار داشت: مطالعه کتاب‌های مختلف سبب رشد بار علمی افراد و رسیدن به یک آرامش روانی در روح و جسم می‌شود.

 

وی بیان کرد: کشور ما از فرهنگ غنی و قوی در زمینه ادبیات و اشعار برخوردار بوده ولی متأسفانه امروزه به دلیل اینکه بسیاری از مردم به خاطر مشغله‌های گوناگون اهل مطالعه آزاد  نبوده سرانه  خواندن کتاب بسیار کاهش یافته است.

 

روانشناس و نویسنده کتاب در خصوص آن که سرانه مطالعه  ما نسبت به مردم اروپا بسیار پایین است گفت: وضعیت مطالعه  ما در منطقه مناسب است اما متأسفانه آمارها نشان می‌دهد مردم ایران با وجود داشتن فرهنگ غنی و اصیل ادبیات از مطالعه کمتری برخوردار بوده و اقلیت مردمی که اهل خواندن کتاب‌های رمان هستند ترجیح داده سراغ داستان‌های خارجی بروند.

 وی ادامه داد: رمان خارجی و مترجمین آنها یک پویایی و انرژی زیادی به حوزه نشر داده اند و نکته قابل توجه این است که بازار رمان های خارجی از رمان های داخلی داغ تر است.

 

ارشاد ادامه داد: نظام آموزشی نادرست علاقه‌مندی دانش‌آموزان را به مطالعه کتاب و جست‌وجوگری بسیار کاهش داده و متأسفانه امروزه عادت درست خواندن کتاب‌های مختلف در بین دانش‌آموزان و حتی افراد بزرگسال از بین برده است.

وی یادآور شد: مطالعه کتاب‌های مختلف را باید از سنین کم به فرزندان و دانش‌آموزان آموزش داد چرا که در  سنین جوانی عادت دادن افراد به مطالعه زیاد تأثیر بسیار کمی داشته و این در افزایش سرانه کتاب خواندن در بین مردم کشورمان نمی‌شود.

 

ارشاد عنوان کرد: نظام آموزشی ما باید از دوران کودکی دانش‌آموزان را به کتاب خواندن و مطالعه داستان‌های مختلف عادت دهد تا این مسئله با گذشت زمان و با افزایش سن افراد این  کار پسندیده در ما نهادینه شود.

 

وی گفت: افراد باید فرهنگ مطالعه کتاب  را به یکدیگر تبلیغ کرده و مطالعه بیشتر کتاب‌های داستانی و رمان و شعر سطح یادگیری ذهنمان را افزایش دهیم.