کد خبر: 25040
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 مرداد 1395 - 20:42

داخلی

»

اخبار کتاب

صالحی با اهالی نشر و کتاب در کتابفروشی «دف» دیدار کرد

منبع : لیزنا
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کتابفروشی دف با اشاره به میزان حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب‌های منتشر شده ناشران گفت: هیات انتخاب و خرید کتاب توجه بیشتری به کتاب‌های ناشران خصوصی دارد.
صالحی با اهالی نشر و کتاب در کتابفروشی «دف» دیدار کرد

 

 به گزارش لیزنا، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و کتاب در کتابفروشی‌ها، روز شنبه (30 مردادماه) از کتابفروشی «دف» در سید خندان بازدید کرد و با اهالی نشر به گفت‌‌و‌گو پرداخت.

 

صالحی در این دیدار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اجرای قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان عنوان کرد: این قانون به تصویب رسیده است و به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ شده است. اگر در مواردی مؤدیان در این زمینه مشکلاتی ایجاد می‌کنند، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان این آمادگی را دارند تا برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

 

معاون امور فرهنگی همچنین درباره چگونگی تفویض صدور مجوز کتاب به ناشران نیز گفت: یک سال و نیم است که آیین‌نامه تفویض صدور مجوز کتاب به ناشران، به تصویب هیأت منتخب نظارت بر نشر رسیده و دستور‌العمل اجرایی این آیین‌نامه نیز صادر شده است.

 

وی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین بیان شده که هیأت نظارت می‌تواند کارگروه‌هایی را برای مجوز نشر راه‌اندازی کند اما در این مصوبه نیامده است که این کارگروه‌‌ها حتماً باید در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند. از این رو کارگروه‌های نظارت می‌تواند در هر جایی تشکیل شود؛ منتها با این نگاه که بررسان کتاب به هیأت نظارت معرفی شوند و پس از تایید هیأت نظارت، فعالیت آن‌ها آغاز شود.

 

صالحی تاکید کرد: براساس دستورالعمل تدوین شده ناشرانی که تمایل داشته باشند، تأکید می‌کنم ناشرانی که تمایل داشته باشند، می‌توانند ضمن اعلام آمادگی، فهرست بررسان خود را به دبیرخانه هیات نظارت بر نشر واقع در دبیرخانه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی اعلام کنند.  

 

معاون امور فرهنگی همچنین درباره حمایت‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران عنوان کرد: خوشبختانه در دوره جدید، برای اولین بار اسامی هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ صورت علنی اعلام شد. همچنین در این دوره کل خریدهای این هیأت به شکل شفاف اعلام شد تا از این طریق نظارت بر فرآیندهای حمایتی کنترل شود.  البته در ارتباط با آثاری که در هیات انتخاب و خرید کتاب مورد تایید قرار می‌گیرند، ناشران مستقل جایگاه ویژه خودشان را دارند. به‌ویژه این اواخر هیات خرید به کتاب‌های ناشران مستقل توجه بیشتری نشان داده است.

 

وی ادامه داد: هم در دوره‌های پیشین و هم در دوره جدید بحث‌هایی درباره میزان حمایت از ناشران خصوصی و دولتی وجود داشته است. طبعاً این مسایل موافقان و مخالفان خود را در هر دوره داشته و دارد. مخالفان حمایت از ناشران دولتی معتقدند که ناشران دولتی در تولید کتاب از سرمایه و اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند، بنابراین خرید کتاب از ناشران به این معنا است که یکبار دیگر اعتبارات دولتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. از طرف دیگر موافقان خرید کتاب از ناشران دولتی نیز عنوان می‌کنند که اگر ما ناشران دولتی را از فهرست خرید کتاب حذف کنیم، بخشی از کتاب‌های خوب از سبد خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف خواهند شد. اما در مجموع آن‌چه که اکنون در حال اتفاق است، این است که سهم ناشران خصوصی تقویت شود و سقفی از اعتبارات برای ناشران دولتی معین شود.

 

معاون امور فرهنگی با اشاره به ایجاد کارگروه چهارگانه در هیات انتخاب و خرید کتاب گفت: اتفاق دیگر در این هیات این است که کارگروه‌هایی در زیرمجموعه این هیات شکل گرفته که عبارتند از «علوم انسانی»، «ادبیات و هنر»، «کودک و نوجوان» و «دین». اسامی اعضای این کارگروه‌ها نیز به‌صورت شفاف اعلام شده و اکنون در این کارگروه‌ها، آثار به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند.

 

حمیدرضا شعبانی، مدیرمسئول کتابفروشی «دف» نیز در ادامه این دیدار گفت: در این کتابفروشی حدود 13 هزار عنوان کتاب موجود است که بخش اعظم آن‌ها را کتاب‌های عمومی تشکیل می‌دهد.  

 

مدیرمسئول کتابفروشی «دف» با اشاره به رکود کتابخوانی با ظهور رسانه‌های جدید در میان نوجوانان و جوانان گفت: با رشد تکنولوژی، جوانان کتاب را دست کم گرفته‌اند. اما معتقدم هر اندازه به کیفیت تولید و کیفیت عرضه کتاب بهتر شود، می‌توانیم تاثیر مثبتی بر روی کتابخوانی داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: کتابفروشی و انتشارات دف با همین هدف تاسیس شد و تلاش می‌کنیم با ارایه آثار دستچین نسبت به جذب مخاطب و گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: