کد خبر: 25091
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 شهریور 1395 - 15:02

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «مصورسازی استانداردهای دنیای فراداده» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب مصورسازی استانداردهای دنیای فراداده توسط نشر چاپار و اساطیر پارسی منتشر شد.
کتاب «مصورسازی استانداردهای دنیای فراداده» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، کتاب مصورسازی استانداردهای دنیای فراداده، تالیف و ترجمه دکتر حمید رضا خدمتگزار و مریم موسوی زاده، با ویراستاری علمی دکتر فریبرز درودی، از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) توسط نشر چاپار و اساطیر پارسی منتشر شد.

 

این اثر بر آن است تا گستره وسیع دنیای فراداده را در قالبی تصویری ارائه نماید. استانداردهای فراداده گستره‌ای متنوع دارد و انواع مختلفی را شامل می‌شود، به گونه‌ای که متخصصان و مدیران اطلاعات برای تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند. ارائه تصویری این استانداردها می‌تواند راهگشای خوبی برای این امر باشد. زیرا مصورسازی با توجه به مزایای آن، که در فصل اول اثر حاضر بدان پرداخته شده است، مانند انتقال مؤثرتر اطلاعات، توانایی درک بهتر مجموعه داده‌های پیچیده و یا حجیم و کاربرپسندی، با چنین هدفی به کار گرفته می‌شود.

 

این کتاب شامل دو فصل است. در فصل اول به معرفی مفهوم مصورسازی، مزایای آن، انواع مصورسازی، اینفوگرافیک‌ها به عنوان یکی از انواع مصورسازی که در این اثر به کار گرفته شده، مزایا و حوزه‌های کاربرد اینفوگرافیک‌ها، تاریخچه و انواع آن‌ها پرداخته است.

در فصل دوم دسته‌بندی 105 استاندارد فراداده از نظر چهار محور کارکرد، هدف، دامنه و جامعه، مصورسازی این استانداردها و در نهایت معرفی مختصر هر کدام از استانداردها ارائه شده است.

در پایان کتاب نیز فهرستی از آدرس وبسایت هر کدام از 105 استاندارد مطرح شده ارائه گردیده است. بخش‌هایی از فصل دوم این اثر ترجمه‌ای از اثر رایلی (2010) است. وی در این اثر اینفوگرافیکی دسته‌بندی از استانداردهای فراداده‌ای را به همراه واژه‌نامه تخصصی معرفی اجمالی هر استاندارد ارائه داده است. منظور از استانداردهای فراداده‌ای، دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها، ساختارها و سایر قالب‌های استانداردی است که از جنبه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون به فراداده‌ها توجه کرده‌اند.

 

محتوای این کتاب می‌تواند به عنوان یک مرجع در حوزه معرفی استانداردهای فراداده مورد استفاده دانشجویان و متخصصان رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیریت و مهندسی فناوری اطلاعات قرار گیرد.

خواننده
|
Iran
|
1395/06/13 - 20:41
0
0
پیشگفتار و فهرست کتاب از طریق لینک زیر در دسترس است:

doi.org/10.13140/RG.2.1.3190.4244
خواننده
|
Iran
|
1395/06/09 - 10:19
1
0
چرا چکیده از کتاب در قسمت پشت کتاب نوشته نشده.
از کتابداران و ناشران کتابداری انتظار می رود اصول و استاندارددها را بیشتر رعابت کنند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: