کد خبر: 25092
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 شهریور 1395 - 08:56

داخلی

»

اخبار کتاب

طرح «پائیزه کتاب» اجرایی می شود

منبع : لیزنا
 در  آئین اختتامیه طرح تابستانه کتاب از اجرای طرح «پائیزه کتاب» در هفته کتاب سال جاری خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا فضای کتابفروشی ها به محل رفت و آمد مردم کتابخوان تبدیل شود.
طرح «پائیزه کتاب» اجرایی می شود

 به گزارش لیزنا، جشن اختتامیه طرح «تابستانه کتاب» عصر دیروز( 8 شهریور ماه) با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، امیر صفرزاده، مدیر عامل شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران و  داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابفروشی(شهر کتاب) استان کرمانشاه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، فریبا جمشیدی، مدیر کتابفروشی «کتاب شهر»کرمانشاه گفت: مردم جامعه ای موفق هستند که خواندن  کتاب کار همیشگی آنها باشد. کتاب را باید زیباترین و مهمترین جلوه های فرهنگی و گران سنگ ترین پدیده بشر بدانیم. کتاب، مانند خورشید، زندگی را روشن می کند و در پیشرفت های روزافرون بشر در عرصه فرهنگ و علم نقش موثری دارد و کسانی که در این راه گام برداشتند با کتاب بیگانه نبودند.

جمشیدی ادامه داد: یکی از طرح هایی که باعث فروش کتاب و رونق  نشر شد، یارانه کتاب است که در سه گام؛ «کتابفروشی به وسعت ایران»، « عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» اجرا شد و نتیجه آن، تحول در حوزه کتاب و کتابخوانی و استقابل مردم بود.

وی عنوان کرد: در ابتدای اجرای طرح های حمایتی از کتابفروشان، میزان اعتماد به این طرح ها قابل توجه نبود اما با اجرای «عیدانه کتاب»، کتابفروشی ها با آسودگی خاطر به استقابل طرح«تابستانه کتاب» رفتند.

مدیر کتابفروشی«کتاب شهر» کرمانشاه، طرح های حمایتی از کتابفروشان را بهترین جایگزین برای نمایشگاه های استانی دانست و گفت: یکی از مزایای این طرح ها، توجه به کتابفروشی ها  به عنوان حلقه های اصلی نشر است. اگر از کتابفروشی ها حمایت نشود به زودی شاهد تغییر کاربری آنها خواهیم بود.

 

ضرورت توجه به گفتمان سازی فرهنگی در کشور

در ادامه، ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه اظهار کرد: در طرح هایی که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی با همکاری موسسه خانه کتاب انجام داده اند، کتابفروشی ها در کانون توجه قرار گرفته اند. به دنبال اجرای موفقیت آمیز عیدانه کتاب، طرح تابستانه کتاب  نیر برگزار شد. از کتابفروشی های استان کرمانشاه می خواهم در طرح های دیگر خانه کتاب مشارکت کنند تا شاهد گسترش یارانه حمایتی از کتابفروشان باشیم.

رحیمی زنگنه به فعالیت های استان کرمانشاه در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: انتخاب کتاب سال استان از جمله برنامه هایی است که در  کرمانشاه برگزار می شود. همچنین، نمایشگاه های کتاب از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است. در این زمینه، استان کرمانشاه به لحاظ فروش کتاب و بازدیدکنندگان جزو سه استانی است که نمایشگاه کتاب به صورت گسترده در آن برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه به گفتمان سازی فرهنگی در کشور لازم داریم، گفت: همه مسئولان عالی رتبه باید بدانند که فرهنگ در اولویت است. ما نمی گوییم که اقتصاد و اشتغال در اولویت نیستند بلکه باید توجه کنیم که همه این امور از رهگذر فرهنگ است. جامعه بیدار و آگاه جامعه ای است که منتظر چاپ کتاب باشد و در برنامه های رونمایی و نقد کتاب های تازه منتشر شده، شرکت کند. تیراژ کتاب به صد جلد رسیده است که آمار بسیار نگران کننده ای است.

وی افزود: در کرمانشاه حدود 120 کتابفروشی وجود دارد که به نسبت جمعیت آن بسیار کم است. بخش عمده ای از این کتاب فروشی ها در حال ورشکستگی هستند که  باید فکری برای آنها کرد. هر کسی که در این استان یا هر جای کشور به کتاب و کتابفروشی اهتمام ورزد، مجاهد است. بنابراین همه باید به کتابفروشی ها کمک کنیم تا به حیات ادامه دهند.

 

وضعیت ویترین کتاب در کل کشور نامناسب است

در ادامه، مجید غلامی جلیسه گفت: عده ای با ذوق و هنرمندی خاصی تلاش می کنند تا  کتاب و کتابخوانی را در سطح کشور توسعه دهند. دغدغه جدی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق بخشی به کتابفروشی ها و توزیع کتاب است تا نفس از دست رفته کتابفروشی به آنها برگردد.

جلیسه به طرح های حمایتی از کتابفروشی ها اشاره کرد و گفت: اولین گام حمایت از کتابفروشی ها در هفته کتاب سال گذشته با عنوان«کتابفروشی به وسعت ایران» به مدت یک هفته اجرا شد. با گذشت سال ها از وقوع انقلاب اسلامی، حمایت های مختلفی از نشر صورت گرفت اما کتابفروشی ها محل توجه نبودند. بنابراین با بررسی های انجام شده، طرح «عیدانه کتاب» با شعار« امسال کتاب عیدی دهیم» در سراسر کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: هدف از اختصاص یارانه به کتابفروشی  ها حمایت صرف از این گروه نیست بلکه هدف ترویج کتاب و کتاب خوانی و توسعه این فضا در سطح کشور است چرا که با اجرای این طرح، فضای خوبی را در سطح کشور شاهد بودیم.

مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه مردم کشور ما به کتاب علاقمند هستند، گفت: باید امکان دسترسی، ارائه و عرضه کتاب را به مردم یادآوری کنیم تا از کتاب خواندن بهره مند شوند. امکاناتی مانند نمایشگاه کتاب و طرح های حمایتی از کتابفروشان فقط تسهیل دسترسی به کتاب و یادآوری مهم بودن کتاب را برای ما تداعی می کند.

جلیسه وضعیت ویترین کتاب در کل کشور را نامناسب دانست و گفت: کتابخانه های دانشگاهی، عمومی، تخصصی و ...کتاب های به روزی ندارند و مخاطبان نمی توانند همه کتاب های مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 23 جایزه مخصوص کتاب در کشور برگزار شد، گفت:  حدود 400 کتاب برتر  در این جایزه معرفی و انتخاب شدند. کیفی سازی در  کتاب هایی که منتشر می شوند نباید فراموش شوند. برای تحقق این هدف باید امکان تالیف، ترجمه و ارائه کتاب های خوب را فراهم کنیم.

وی از اجرای طرح«پاییزه کتاب» در هفته کتاب سال جاری خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا فضای کتابفروشی ها به محل رفت و آمد مردم کتابخوان تبدیل شود.

 

طرح های حمایتی از کتابفروشان جایگزین نمایشگاه های استانی شود

در ادامه، ابراهیم بالا پژوه، مدیر «شهر کتاب» مشهد عنوان کرد: قبل از راه اندازی شهر کتاب مشهد، ممانعت های زیادی از طرف اطرافیان صورت گرفت چرا که معتقد بودند از کتاب استقبال نمی شود. اما با طرح تابستانه کتاب ثابت کردیم این تصور اشتباه است.

وی ادامه داد: شهر مشهد به اندازه جمعیت آن کتابفروشی ندارد. اکثر کتابفروشی ها  در وسعت کم کتابفروشی خود را راه اندازی کرده اند، بنابراین ناچارند به چند موضوع تخصصی بپردازند. به کتابفروشی باید به عنوان یک داروخانه نگاه کنیم؛ چرا که باید توانایی معرفی  کتاب های مورد نیاز مخاطبان را داشته باشد.

بالاپژوه عنوان کرد: در طرح«عیدانه کتاب» رتبه هفتم را کسب کردیم و با تنوع و به روز کردن کتاب ها توانستیم موفقیت خوبی در طرح«تابستانه کتاب» به دست آوریم  که علت  اصلی این موفقیت؛ وسعت کتابفروشی و تنوع کتاب های ما بود.

وی پیشنهاد کرد: طرح های حمایتی از کتابفروشان می تواند جایگزین نمایشگاه های استانی شود. این طرح ها باید زمانبندی آنها مشخص شود تا در ذهن مردم ماندگار شود. این طرح ها، در کمیت کتاب و کتابخوانی  و فروش کتاب کمک کردند و نتیجه آن رونق کتابفروشی ها بوده که باید در کنار آن به کیفیت کتاب نیز فکر کنیم.

 

کتابفروشی و کتابفروش؛ دو عامل مهم در ارتقاء کتابخوانی

 امیر صفرزاده، مدیر عامل شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران از دیگر سخنرانان این برنامه، گفت: اگر مساله کتابفروش را فراموش کنیم این صنعت پویایی خود را از دست می دهد. کتابفروشی و کتابفروش دو عامل مهم در ارتقاء کتابخوانی در کشور هستند.

وی بازتاب طرح«تابستانه کتاب» را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این طرح، کتابفروشی های شهرستان  خودنمایی کردند.  در این طرح، به کتابفروشی های شهرستانی فرصت مناسبی برای معرفی خود به مردم  در سطح شهر  داده شد.

 

طرح«تابستانه کتاب» کتابفروشی ها به پاتوق فرهنگی تبدیل کرد

داریوش رضوانی، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: طرح های «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» حرکت جدی و گسترده ای در کتابفروشی های سطح کشور  است که ایستگاه پایانی آن در استان کرمانشاه برگزار شد.

وی گفتمان سازی  متولیان فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: طرح«تابستانه کتاب» مانند نمایشگاه  بین المللی کتاب تهران یک پازل فرهنگی بسیار گسترده ای است چرا که اجزاء آن در سراسر کشور و در کتابفروشی ها شکل گرفته است.

رضوانی، مهمترین دستاورد طرح«تابستانه کتاب» را تبدیل کتابفروشی ها به پاتوق فرهنگی عنوان کرد و گفت: تابستانه کتاب، نشان داد مخاطب باید کتاب را انتخاب کند و به توزیع کنندگان یاد داد که چه کتاب هایی را توزیع کنند.

وی به نکات مثبت طرح «تابستانه کتاب» اشاره کرد و گفت:  با طرح هایی مانند تابستانه کتاب رقابت بین کتابفروشی ها ایجاد شد که باید شاهد استمرار و گسترش این طرح ها باشیم چرا که عدالت فرهنگی از دستاورد های این طرح است. با استفاده از این طرح،  یارانه حمایتی از کتابفروشی ها در سراسر کشور توزیع شد. همچنین، در این طرح، امکان خرید لوازم التحریر  و نقد کردن کارت های کاغذی یا الکترونیک وجود نداشت. از دیگر دستاورد های  این طرح این است که مولف و ناشر می داند که باید در چه حوزه ای کار کند.

 

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در طرح تابستانه کتاب، زمینه آشنایی مردم با کتابفروشی ها  فراهم شد و کتابفروشی ها با مخاطبان جدیدی مواجه شدند. این طرح در مسیر تکمیل شدن است و  به طور حتم مراحل بهتری را پیش روی خود خواهد داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: