کد خبر: 25261
تاریخ انتشار: شنبه, 03 مهر 1395 - 12:13

داخلی

»

اخبار کتاب

سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در صنعت چاپ ایران

منبع : لیزنا
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت چاپ گفت: کشورهای اتریش و پاکستان در استان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه چاپ انجام داده‌اند.
سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در صنعت چاپ ایران

   به گزارش لیزنا، محمودرضا برازش؛ مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از صنعتگران چاپ و نشر استان خراسان شمالی که در شهر بجنورد برگزار می‌شد، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم ارتباط منطقی بین صنعت چاپ و نشر و دیگر صنایع برقرار کنیم؛ به همین دلیل صنعت بسته‌بندی در کشور ما بسیار ضعیف است و مجبور به خام فروشی هستیم.

 

  وی با بیان این که بین نیازهای ما و میزان فروش تولید تعادل وجود ندارد، تصریح کرد: انبوه واردات و ضعف ما در تولید و فرآوری باعث ضربه به این صنعت شده است. تابلوهای تبلیغاتی بسیاری که در شهرها برای مناسبت‌های مختلف به کار برده می‌شود، انواع کارت‌های اعتباری، بسته دستمال کاغذی و غیره همه نیازمند صنعت چاپ است.

 برازش افزود: خام‌فروشی میزان سود را پایین می‌آورد. باید با ارائه خلاقیت در نوع بسته‌بندی، جذابیت فروش محصولات را بالا ببریم و لازمه این کار هم سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

 مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت چاپ عنوان کرد: از آنجا که دستگاه‌های چاپ و نشر هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد، باید در مرحله اول از تولیدکننده داخل و سپس از سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دعوت کنیم.

 وی بیان کرد: استان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی در جذب سرمایه‌گذار بسیار موفق عمل کرده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاران اتریشی و پاکستانی در این شهرها سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند.

 

 برازش تراز واردات و صادرات چاپ کشور را منفی عنوان کرد و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص در حوزه کتاب و ضعف سرمایه‌گذاری در این حوزه، واردات و صادرات زیادی انجام نمی‌شود.

 این مقام مسئول با اشاره به این که در حوزه صادرات کمتر از 10 درصد مبادلات صورت گرفته، گفت: در سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب غیردرسی تولید شد که میزان کاغذ مصرفی برای کتاب‌های درسی 110 هزار تن بود و برای روزنامه‌ها و نشریات کمتر از 100 هزار تن مصرف شد.

 برازش تصریح کرد: جایگاه کنونی ایران در حوزه چاپ و نشر در خاورمیانه پنجم است؛ درحالی که پیش‌بینی ما در سند چشم انداز تاکید بر رتبه اول منطقه دارد.

 

 وی آذربایجان، افغانستان و برخی کشورهای حوزه آسیای میانه را از مقاصد اصلی صادرات محصولات چاپی ایران عنوان و اظهار کرد: باید در نحوه بازاریابی در این کشورها تجدید نظر شود تا میزان صادرات به آنها افزایش یابد.

 در ادامه این مراسم، حسین ثابت قدم وحید؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ جزء پنج صنعت مهم جهان است و از طرفی زیربنای فرهنگ را هم تشکیل می‌دهد.

 وی افزود: این صنعت در استان ما با مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی مواجه است که برای حل این مشکلات نیازمند عزم ملی هستیم.

 بر اساس این گزارش در پایان این مراسم از فعالان حوزه چاپ و نشر استان خراسان شمالی تجلیل شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: