کد خبر: 25750
تاریخ انتشار: شنبه, 15 آبان 1395 - 14:40

داخلی

»

اخبار کتاب

رئیس جمهور: بگذاریم آزادی، مسئولانه باشد

منبع : لیزنا
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، 15 آبان‌ماه در مصلی تهران با حضور رییس جمهور افتتاح شد.
رئیس جمهور: بگذاریم آزادی، مسئولانه باشد

به گزارش خبرنگار لیزنا، افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور حسن روحانی، رییس جمهور، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی جنتی وزیر سابق وزارت ارشاد در سالن شبستان مصلی تهران برگزار شد.

حسن روحانی؛ رئیس جمهور، مطبوعات، و اصحاب رسانه را وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت دانست و اظهار داشت: «رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است، توسعه هم وسیله‌ای برای توسعه فعالیت‌های رسانه است. در شرایطی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم، بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر باشد. امروز شرایط منطقه‌ای ما بسیار پیچیده است و به امنیت نیاز داریم. معضلات امنیتی، یعنی آنچه منطقه امروز با آن درگیر است، یعنی تروریسم، گروه‌هایی که به نام اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان منطقه افتاده اند. در چنین شرایطی و در برابر چنین تحریم‌هایی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی‌ها حفاظت کند و جامعه امنی به وجود آورد آن است که در جامعه ما گوش شنوایی برای افراط‌گری و تروریسم وجود نداشته باشد.»

بگذاریم آزادی، مسئولانه باشد

وی در ادامه افزود: «اگر جامعه‌ی رسانه امنیت نداشته باشند، چگونه می‌توانند امنیت بیافرینند؟ قلم شکسته و دهان بسته! از او کاری بر نمی‌آید. نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی! بگذاریم آزادی، مسئولانه باشد. امنیت یکی از اصول ماست ولی با تانک و تفنگ امنیت ایجاد نمی‌شود. اساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی، فرهنگ بود. امام خمینی (ره) هرگز راه قیام مسلحانه را نپذیرفت. خط امام تحول در افکار مردم و فرهنگ جامعه بود. او با اعلامیه، روزنامه  و نوار توانست جامعه را متحول کند البته نمی‌توان گفت که فضای مجازی نمی‌خواهیم.

روحانی رسانه‌ها را مانند «می» حافظ دانست و ادامه داد:«هرچه رسانه‌ها بلند مدت‌تر باقی بمانند، تاثیر بیشتری بر جامعه خواهند داشت.

او گفت:  چرا تا جایی که ممکن است کار رسانه را به اهل رسانه واگذار نمی‌کنیم؟  باید در کشور، نظام رسانه وجود داشته باشد؛ تا تخلفات اصحاب رسانه در آن ونه در دادگاه بررسی شود. ممکن است حقوق‌دانی با سال‌ها تجربه از جزئیات حقوق افرادی که در رسانه‌ها مشغول به کار هستند، اطلاع نداشته باشد. شاید گاهی راهی کم خرج و حرفه‌ای‌تر وجود داشته باشد.»

رئیس جمهور در پایان سخنان خود درباره تاثیر رسانه‏‌ها در آرامش و ایجاد رضایت اجتماعی بیان کرد:«تروریسم بر اسب ناامیدی سوار است. باید امنیت امروز خود را حفظ کنیم. برای حفظ امنیت وجود تانک، هواپیما و موشک ضروری است ولی در کنار نیروی مسلح قوی به دیپلماسی نیاز است. این بخش دست اصحاب رسانه است. امروز در فضای پسا برجام و پسا تحریم، باید از شرایط استفاده کنیم.»

روحانی در ادمه، یکی از وظایف رسانه‌ها را هدایت دولت دانست و گفت:«دولت نیاز به هدایت دارد.» وی همچنین با اشاره به سه سال فعالیت علی جنتی در دولت بیان کرد:«همه از مدت زمانی که برای صدور مجور نشریه طول می‌کشید اطلاع دارند، این دولت زمان صدور مجوز را از پنج سال به پنج ماه رساند.»

وی تخصیص رسانه‌ها در بخش خصوصی را لازم دانسته و اظهار داشت:«رانت بلای کشور ماست. باید رانت اطلاعاتی را کنار بگذاریم. شفافیت یعنی اطلاعات در دسترس همه باشد. البته مردم نشریاتی که از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کنند را می‌شناسند و روز به روز توجه کمتری به آنها نشان می‌دهند.»

روحانی در بخش پایانی سخنانش دو برنامه مهم دولت را در نظام، «رسانه‌» و «تغییر در قانون رسانه»  اعلام کرد و  گفت: «امسال انشا... عقب ماندگی یارانه مطبوعات را جبران خواهیم کرد. از صالحی امیری می‌خواهم تا در جلساتی مشکلات اصحاب رسانه را پیگیری و به من منتقل کند تا در جلسات هیئت دولت مطرح شود که  در صورت ممکن راه حلی برایش پیدا شود.»

 

برجام داخلی، اصل گردش اطلاعات آزاد است

در ادامه مراسم صالحی امیری صحبت کرد و از حضور ریاست جمهوری برای حضور در این افتتاحیه تقدیر و برای خانواده مطبوعات آرزوی سلامتی و عزت کرد.

او گفت: «مطبوعات در رسانه چراغ روشنی برای دستیابی حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به قله‌های بلند است. مکانی است برای گفتگوهای فرهنگی، که از طریق گفتگوهای متقابل موجب افزایش اثرات شود. در فضایی که گفتگو وجود نداشته باشد، شک شکل می‌گیرد.»

وی افزود: «نمایشگاه نمادی از تمام سلایق و میل‌هاست که زیر یک سقف جمع شده اند. این نمایشگاه نماد تفکر ملی و جامعه ملی در مسیر اعتدال و پرهیز از افراط‌گری سیاسی است. در این دوران متوجه چهار اصل فکر رئیس جمهور شدم، اعتدال، عدالت، عقلانیت و عدالت فرهنگی. در گفتمان عقلانیت، تعامل، سازگاری فرهنگی، شاخص‌های روحانی برای توسعه فرهنگی است. از رسانه‌ها می‌خواهم این افکار را برای تغذیه جامعه، باز تولید کند.»

صالحی امیری با اشاره به گفته‌های رئیس جمهور اظهار داشت: جامعه مطبوعات و اصحاب رسانه، انسان‌های نجیب و قانع هستند که در شرایط سختی به سر می‌برند. جامعه مطبوعات برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به سازمان رسانه (مانند نظام پزشکی) دارند که از این منظر خوشبختانه اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وزیر ارشاد گفت: از دیگر اقدامات مثبت اصل گردش اطلاعات آزاد است. این قانون که توسط رئیس جمهور اعلام شد، به نظرم برجام داخلی است.»

وی همچنین افزود:«دولت گوش شنوا برای شنیدن نقد رسانه‌ها دارد، دولت به تنوع و تکثر سلایق و افکار احترام می‌گذارد. دولت مردم و اصحاب رسانه را محرم اسرار خود می‌داند.»

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از 14 تا 21 آبان ساعت 9:30 الی 20:30 در مصلی تهران در حال برگزاری است.

کتابدار معلق
|
iran
|
1395/08/17 - 15:14
0
0
امیدوارم که "اصل گردش آزاد اطلاعات" در مجوعه سازی کتابخانه های عمومی ایجاد شه و انتخاب کتاب به خود مخاطبان کتاب و کتابداران محول بشود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: