کد خبر: 26136
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آذر 1395 - 08:34

داخلی

»

اخبار کتاب

مجله بخارا محدود به ایران نیست

منبع : لیزنا
در بهمن‌ماه، شب نویسنده بزرگ افغانستانی «رهنورد زریاب» در سلسله شب‌های بخارا برگزار می‌شود و متعاقبا در اردیبهشت‌ماه، شب نویسندگان و شاعران ایران در کابل برگزار خواهد شد.
مجله بخارا محدود به ایران نیست

 به گزارش لیزنا، شب بخارا در کابل با حضور علی دهباشی در 21 عقرب (آبان‌ماه) در موسسه فرهنگی نمارسانه برگزار شد و  طی این مراسم از سردبیر بخارا تجلیل به عمل آمد و لوح یادبود اتحادیه نویسندگان افغانستان  به او اهدا شد.

علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا درباره سفرش به افغانستان به خبرنگار لیزنا گفت: «مدت‌ها بود که دعوت‌های مکرری توسط بلخ، مزار شریف و بداخشان انجام می‌گرفت، تا اینکه چندی پیش اتحادیه نویسندگان افغانستان دعوت کرد، من هم این دعوت را پذیرفتم و به افغانستان رفتم. آنجا طی مراسمی که در آن شاعران و نویسندگان افغانستانی حضور داشتند، استادان رهنورد زریاب، محمدسرور مولایی، سیدعسکر موسوی، سیدرضا محمدی، یعقوب یسنا، یامان حکمت (تقی آبادی) درباره 26 سال فعالیت مجله کلک و بخارا سخنرانی کردند.»

 

دهباشی درباره سخنرانان شب بخارای افغانستان توضیح داد:«در این مراسم از مجله بخارا به عنوان تنها نشریه‌ای که در طول 26 سال آثار نویسندگان و شاعران و پژوهشگران افغانستانی را منتشر می‌کند، به یاد شاعران افغانستان شعر خوانی کردند. در ادامه مراسم که بیش از سه ساعت به طول انجامید، فیلم مستندی از چگونگی انتشار مجله بخارا نمایش داده شد.»

 وی گفت: در این مراسم، درباره جغرافیای تاریخی زبان فارسی صحبت کردم و با اشاره به اینکه مجله بخارا همیشه به جغرافیای زبان فارسی توجه داشت و محدود به ایران نبود به انتشار آثار نویسندگان تاجیکستان، افغانستان و فارسی زبانان  هند و پاکستان در این مجله نیز اشاره کردم.

 

سردبیر مجله بخارا درباره نتایج این سفر اظهار داشت: «در پایان قرار بر این شد که هر ساله یک شماره از مجله بخارا به صورت ویژه‌نامه‌ آثار نویسندگان و شاعران افغانستان منتشر شود و یک شماره هم از مجله  اتحادیه نویسندگان افغانستان به شاعران و نویسندگان ایران اختصاص داشته باشد. همچنین قرار شد در بهمن‌ماه، شب نویسنده بزرگ افغانستانی «رهنورد زریاب» در سلسله شب‌های بخارا برگزار شود و متعاقبا در اردیبهشت‌ماه، شب نویسندگان و شاعران ایران در کابل برگزار شود.»

دهباشی گفت: طی زمانی که در افغانستان بودم، اولین کافه ادبیات با همکاری اتحادیه نویسندگان افغانستان افتتاح شد. سپس به هرات رفتم و در این شهر با اعضای انجمن ادبی هرات که بیش از 80 سال سابقه فعالیت دارد، دیدار کردم و همچنین با آثارشان از نزدیک آشنا شدم، و در جمع آنها  سخنرانی کردم. سپس به دانشگاه جامی رفتم و مزار خواجه عبدالله انصاری و بسیاری از عرفا را زیارت کردم .

دهباشی گفت: «قرار شد فروردین سال آینده شب هرات با حضور بزرگان ادبی هنری افغانستان برگزار شود.»

 

سال گذشته در شهر دوشنبه تاجیکستان شب بخارا برگزار شده بود و در شهر سمرقند و بخارا هم چنین مراسمی برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: