کد خبر: 26228
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 - 14:42

داخلی

»

اخبار کتاب

پاییزه کتاب بر فراز مرزها

طرح سراسری پاییزه کتاب در کتاب‌فروشی‌های مرزی ایران هم اجرا شد.
پاییزه کتاب بر فراز مرزها

 

طرح پاییزه کتاب فقط در تهران یا شهرهای بزرگ و پرجمعیت برگزار نمی‌شود. یکی از نقاط قوت این طرح اجرای سراسری آن در ایران است. کتاب‌فروشی‌های شهرهای مرزی هم از این طرح مستثنا نبودند، افراد کتاب‌خوان در این شهرها توانستند در روزهای اجرای این طرح از امکان تخفیف استفاده کنند.

سعید تمیمیان، مدیر کتاب‌فروشی الفبا در آبادان در استان خوزستان، با اشاره به اینکه طرح پاییزه اولین دوره از طرح‌هایی است که این کتاب‌فروشی در آن شرکت کرده است، به خبرنگار لیزنا گفت:« دوره‌های قبل دیر برای شرکت در این طرح اقدام کردم، چون تابستان آبادان خیلی گرم می‌شود فکر کردم که مردم به خوبی استقبال نخواهند کرد. ولی اشتباه کردم باید شرکت می‌کردم. در طرح پاییزه شرکت کردم. می‌توانم بگویم با اجرای این طرح 30 درصد فروش کتاب‌هایمان بیشتر شد.»

 مدیر کتاب‌فروشی الفبا با بیان اینکه این ‌طرح‌ها موجب سود دو طرفه برای کتاب‌فروش و خریدار کتاب می‌شود، اظهار داشت:« در طول اجرای این طرح توان مالی کتاب‌فروش ارتقا پیدا می‌کند و مردم هم از خرید کتاب با قیمت مناسب استقبال می‌کنند. البته مردم کتاب‌ها را می‌خرند ولی نمی‌دانم که می‌خوانند یا نه!»

تمیمیان با اشاره به سراسری بودن طرح پاییزه کتاب و اطلاع‌رسانی مناسب برای این طرح بیان کرد:  برای طرح پاییزه چون به صورت سراسری در شبکه‌های مجازی و تلویزیون تبلیغ می‌شوند، تعداد زیادی از مردم از آن مطلع می‌شوند. برای همین به نظرم هیچ احتیاجی به اطلاع‌رسانی کتاب‌فروشی‌ها نیست. مردم کم کم به وجود این طرح‌ها عادت می‌کنند. مردم قبل از شروع طرح پاییزه درباره زمان اجرای آن سوال می‌پرسیدند.»

به گفته این کتاب‌فروش در آبادان دو کتاب فروشی در طرح پاییزه شرکت کردند. براساس اطلاعاتی که مدیران این دو کتابفروشی به خبرنگار لیزنا ارائه دادند، در روزهایی که طرح پاییزه اجرا می‌شد، دو نمایشگاه کتاب در آبادان برگزار شده است، تمیمیان در اینباره گفت:« به نظرم باید همه نمایشگاه‌های کتاب حتی نمایشگاه بین‌المللی برداشته شود تا پای مردم به کتاب‌فروشی باز شود. باید مردم زمانی برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها اختصاص دهند. در این روزها هرکس وارد کتاب‌فروشی می‌شود یا اتومبیلش را در مکان نامناسبی پارک کرده است یا تلفنشان همراهش زنگ می‌زند. در هر صورت افراد برای خروج از کتاب‌فروشی عجله دارند. عده‌ای هم که وقت می‌گذارند، توانایی مالی محدودی دارند.»

سیدعزیز حسنی مدیر کتاب‌فروشی کاروان در شهر بانه که در غرب کردستان قرار دارد، با اشاره به سردی هوا در روزهای پاییز بانه گفت:« نسبت مراجعه‌کنندگان به طرح پاییزه کتاب نسبت به طرح‌های گذشته، به دلیل سردی هوا، کم‌تر بود. اجرای این طرح‌ها برای فروش و مخاطبان مناسب است. آنهایی که کتاب می‌خوانند به خوبی از این طرح استقبال کردند. منطقه ما مرزی است؛ بیشتر افراد مشغول دغدغه‌های خاص مرزی هستند، برای همین کمتر مطالعه می‌کنند در شهرهای مرزی کمتر به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود. البته باید فرهنگ عمومی در کل در جامعه شکل بگیرد و این نیازمند تربیت خانواده است. باید افراد از کودکی به کتاب‌خوانی عادت کنند.»

وی با اشاره به اجرای مرتب طرح پاییزه در همه فصل‌های سال بیان کرد:« مدتی طول می‌کشد تا مردم عادت کنند که این طرح در چه زمانی اجرا می‌شود. با اینکه شروع طرح پاییزه کتاب همزمان با سردی هوا شد، ولی با گذشت روزها و مناسب شدن هوا مراجعان در کتاب‌فروشی حضور یافتند. در کل می‌توان گفت که مردم با اجرای این طرح بیشتر کتاب می‌خرند و اگر تداوم داشته باشد، به این کار عادت می‌کنند. من تنها کتاب‌فروشی بودم که در بانه این طرح را اجرا کرد. اگر چند کتاب‌فروشی‌ دیگر هم طرح را اجرا کنند، خرید مرتب کتاب بین مردم زودتر تبدیل به عادت می‌شود. کتاب‌فروشی‌ها برای مشکل وارد کردن شابک و نبود امکانات انجام این کار، طرح را اجرا نمی‌کنند.»

حسنی بیزاری کودکان از کتاب را یکی از مشکلات تربیتی جامعه ایران دانست و گفت:« این مشکلی جهانی هم هست. برای مردم کتاب‌خواندن هنوز تبدیل به عادت نشده است. فضای مجازی هم با جذابیت‌های بسیار تعداد افراد مراجعه کننده به کتاب‏‌فروشی‌ها را کمتر کرد. »

وی درباره دو چندان شدن مشکلات کتاب‌فروشی‌ها در مناطق مرزی ایران بیان کرد:« مشکل خود کتاب و انتشاراتی‌ها این است که که در کیفیت نامطلوب و موضوعات نامناسب کتاب چاپ می‌کنند. موضوعات کتاب باید با توجه به نیاز روز و شناخت مخاطب انتخاب شود. اما در شهرهای مرزی چنین کتاب‌هایی پیدا نمی‌شود. برای کتاب‌های خاص در شهری مرزی تعداد مشخصی از افراد وجود دارند که بعد از خرید آنها کتاب‌ها دیگر به فروش نمی‌رسند. فقط کتاب‌هایی که عمومی هستند مرتب به فروش می‌رسند. شهرهای مرزی معمولا کتاب‌هایی می‌آورد که جامعه آنها را مطالبه کند.»

مدیر کتاب‌فروشی کاروان با بیان اینکه در بانه دو کتاب‌فروشی مذهبی و پنج کتاب‌فروشی عمومی وجود دارد، اظهار کرد:« دراین طرخ با استفاده از کارت ملی همسرم برای خود کتاب خریدم. این طرح نمایانگر این است که چه کتاب‌هایی بیشتر فروش می‌رود. در شهرهای مرزی مشکل پخش داریم اگر دولت فکری هم برای این مشکل در شهرهای مرزی کند، فروش بیشتری خواهیم داشت. امروز بیشتر درآمد کتاب‌فروشی‌ها براساس فروش نوشت افزار است.»

 

موسسه خانه کتاب با هدف ترویج کتاب‌خوانی و همچنین رونق بخشیدن به بازار کتاب، در سه فصل طرح‌های عیدانه، تابستانه و پائیزه کتاب را اجرا کرد. در این طرح کتاب‌فروشی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، با انجام مراحل ثبت نام در سایت خانه کتاب، می‌توانند کتاب‌ها را با تخفیف 20 درصد برای کتاب‌های بزرگسالان و 25 درصد برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان بفروشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: