کد خبر: 26237
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 آذر 1395 - 19:07

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «شوماخر همیشه اینجاست» نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی «شوماخر همیشه اینجاست» نوشته فرهاد بردبار چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵ در نشر چشمه برگزار شد .
کتاب «شوماخر همیشه اینجاست» نقد و بررسی شد

 

به گزارش لیزنا، در این نشست میثم کیانی و مهدی یزدانی خرم در حضور نویسنده به نقد اثر وی پرداختند.

میثم کیانی در ابتدا مزیت های رمان را به طور مختصر شرح داد وی بیان کرد : این کتاب جزو دسته ی کتابهای ادبی است زیرا در حال تجربه کردن است و فرآیند تولید داستان درون آن هست . این اثر خط توالی داستانی دارد و چون داستان راجع شخصی است که خوابش می آید مخاطب، داستان را همراه با انگیزه ای دنبال می کند.

وی در نقد این اثر افزود : داستان شروع خوبی داشت اما زمانی که ما روایتمان را حول بی خوابی میچرخانیم یک سری توقعاتی برای خواننده ایجاد میشود که این توقعات در اثر پاسخ داده نشده است. این اثر میتوانست به پریشان گویی بپردازد اما نپرداخته است. داستان مشکل نظرگاه دارد برای مثال چرا من خواننده، باید تایید کنم که نویسنده کتاب رمان نویس است.

از نظر میثم کیانی اگر اثر راوی دیگری داشت و کانون روایت را تغییر می داد بهتر بود.

وی در ادامه درباره ی تکرارهایی که در داستان هست گفت وقتی موردی توسط نویسنده تکرار میشود تکرار آن در متن باید تصحیح شود.

سپس مهدی یزدانی خرم به بررسی اثر پرداخت وی بیان کرد: در این رمان نگاه و خوانش دقیقی وجود دارد. همچنین شخصیت اصلی رمان بر خلاف دیدگاه سایرین، عمو است و سینا شخصیت منفعلی دارد که تنها به دنبال جای خواب است.

وی افزود: نویسنده استفاده خوبی از جایگاه اقلیت اثر کرده است زیرا برای مثال تصویری که ما از جلفا داریم تصویری توریستی است اما در این اثر به لایه های عمیق تر این مکان پرداخته و در آن جلفا یک ساختار اقلیتی دارد.

وی در ادامه افزود: رمان، رمان گسسته است زیرا رمان خواب نیست و رمان بی خوابی است. شخصیت عمو موتور محرک داستان است و عناصر داستان سرجای خود نشسته اند. این رمان رمان اختگی است درباره شخصیتی که میخواهد رمان نویس باشد اما نیست.

 

در پایان از افراد حاضر برای حضورشان تشکر به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: