کد خبر: 26616
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 دی 1395 - 11:23

داخلی

»

اخبار کتاب

توسط صالحی و آموزگار صورت گرفت

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای مقابله با تکثیر غیر قانونی کتاب

منبع : لیزنا
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تفاهم‌نامه‌ای با موضوع مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیر قانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران امضاء کردند.
امضای تفاهم‌نامه همکاری برای مقابله با تکثیر غیر قانونی کتاب

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه امضای تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران این معاونت، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و نمایندگانی از حوزه نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این تفاهم‌نامه به همت دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی با موضوع مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیر قانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی امضاء شد.  

سید عباس صالحی در این جلسه با تاکید بر جلوگیری از انتشار غیرقانونی کتاب به روش‌های مختلف گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کتاب یکی از مسائل اصلی در حوزه نشر است و در صورت تداوم این کار ضربه‌های مُهلکی بر پیکر صنعت نشر وارد خواهد شد. از این رو برای جلوگیری از متضرر شدن ناشران و مولفان و به طور کلی چرخه نشر، مقابله با این موضوع یکی از اولویت‌های مهم معاونت امور فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: با همین نگاه چندین جلسه با حضور اعضای صنف و تشکل‌های نشر در سال گذشته برگزار شد تا ابعاد این موضوع را بررسی کنند. با توجه به اینکه 70 درصد از ظرفیت نشر کشور در تهران تمرکز دارد، این تفاهم‌نامه با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به امضا  می‌رسد.  

وی با تاکید بر حضور همه جانبه صنف در مقابله با این پدیده گفت: خود صنوف و انجمن‌ها و تشکل‌ها باید همراه باشد تا این کار، دولتی تلقی نشود. این اقدام یک اقدام صنفی است و البته معاونت امور فرهنگی از وظایف خود در این حوزه شانه خالی نکرده و به صنف درباره این موضوع کمک می‌کند.

صالحی با اشاره به ضرورت اقدام عاجل و سریع در برخورد با این موضوع گفت: اگر هر چه سریع‌تر به این موضوع پرداخته نشود، این اقدام غیر قانونی به محل معاش گروهی خاص تبدیل می‌شود و برخورد با آن سخت‌تر خواهد شد. اگر سرعت عمل لازم به خرج ندهیم این جریان به یک رویه تبدیل خواهد شد که ضررهای جبران ناپذیری به صنعت نشر وارد خواهد ساخت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر ضرورت ایجاد دبیرخانه‌ای مستمر به منظور رصد اخبار و گزارش‌ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: گزارش‌های روشنی درباره این موضوع وجود دارد و باید این موضوع را پیگیری کنیم. امیدوارم که امضای این تفاهم‌نامه منجر به اتفاقات خوب در عرصه صنعت نشر شود زیرا تقاضای جامعه نشر از امضای این تفاهم‌نامه شنیدن اخبار خوب درباره اقدامات انجام شده در این حوزه است و صرفا امضای تفاهم‌نامه به حل این مشکل کمک نخواهد کرد.

صالحی همچنین نسبت به گسترش فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه در استان‌های دیگر اظهار امیدواری کرد و گفت: در شهرستان‌ها، ناشران آسیبب‌پذیرتر هستند و تکثیر غیرقانونی کتاب در شهرستان‌ها منجر به متضرر شدن ناشرانی خواهد شد که با جان و دل به فعالیت می‌پردازند. امیدوارم این اقدام منجر به حفاظت و حمایت از ناشران شهرستانی شود که با عشق و علاقه در حوزه نشر به فعالیت می‌پردازند.

همچنین در این جلسه، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ضمن تبریک برای امضای این تفاهم‌نامه گفت: متاسفانه پایه‌های تکثیر غیرقانونی در برخی از شهرستان‌هاست و امیدورام بتوانیم از این تفاهم‌نامه به منظور مقابله با آن‎ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با رئیس پلیس استان تهران گفت: در جلسه‌ مشترکی که با آقای ساجدی‌‌نیا برگزار شد، رئیس پلیس استان تهران قول همکاری در پیگیری پرونده‌های قضایی در این حوزه را داده است.

آموزگار ادامه داد: در برخورد با این موضوع قطعا باید یک برخورد آنی صورت بگیرد. همچنین کار فرهنگی باید در این حوزه انجام شود و به ابعاد خسارت‌های تکثیر غیرقانونی کتاب اشاره شود.

بر اساس این گزارش، اهداف این تفاهم نامه صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان و ناشران، بهبود فضای کسب و رونق اقتصادی در حوزه نشر و فرهنگ سازی در جهت موضوع تفاهم‌نامه و ترویج اخلاق حرفه‌ای است.

این تفاهم‌نامه، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را متعهد به راه‌اندازی دبیرخانه‌ای به منظور تنظیم و اجرای برنامه‌ها و اقداماتی در راستای مبارزه با تکثیر و عرضه غیر قانونی کتاب می‌کند و  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نسبت به حمایت، همکاری و پشتیبانی از فعالیت‌های این دبیرخانه متعهد خواهد بود.

 همچنین بر اساس این تفاهم نامه کارگروهی متشکل از نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌ها و نمایندگان نشر در این راستا فعالیت می‌کند. دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر اجرای این تفاهم نامه خواهد بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: