رونمایی از کتاب «گفتارهایی در عدالت اجتماعی»

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع)، این رونمایی در راستای وظایف و مأموریت‌های این مرکز در زمینه اشاعه و گفتمان‌سازی مباحث عرصه عدالت اجتماعی در بین جامعه نخبگانی کشور روز دوشنبه، 20 دی‌ماه از ساعت 15:30 الی 17:30 در محل پاتوق کتاب، جنب درب اصلی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار خواهد کرد.

در این جلسه عادل پیغامی، مولف کتاب؛  سید احسان خاندوزی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محمدصادق نصرت‌پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مباحثی را حول کتاب مطرح خواهند کرد.

این اثر، حاصل تدوین مباحث 39 جلسه بحث و تبادل نظر به شیوه اقتراحی و با محوریت یک متن واحد، پیرامون ابعاد مختلف مسئله عدالت اجتماعی و عدالت پژوهی است.

این کتاب از پنج بخش و 12 فصل تشکیل شده است: مقدمه آن به بیان اهمیت عدالت اجتماعی و عدالت پژوهی می‌پردازد. در ادامه و بر اساس طبقه‌بندی مقاله از نظریات عدالت، 4 دسته از نظریات با عناوین برابری و نیاز، مطلوبیت­گرایی و اقتصاد رفاه، شایستگی و تناسب به تفصیل مورد بحث و نقد قرار گرفته‌اند. ساختار این هر بخش شامل خلاصه دیدگاه نویسنده، مقدمه، متن مباحثات و سؤالات تمرینی است. در بخش آخر کتاب نیز به مسئله شناسی عدالت اجتماعی و عدالت پژوهی پرداخته شده است. در این بخش سعی بر آن است که مسائل، پیشنهاد‌ها و محورهای پژوهشی حوزه عدالت پژوهی تا حد ممکن استخراج و طبقه بندی شوند.

نویسندگان تلاش کرده‌اند تا دید خواننده را نسبت به گستره موضوعی عدالت اجتماعی باز کرده و ضمن اقناع اهمیت آن، ابعاد مختلف مسئله عدالت را خصوصاً در حوزه مباحث علوم انسانیِ اسلامی شناسایی و ارائه نمایند. از این رو، خواننده باید با دید خوشه‌چینی و فهم گستره موضوعی وارد کتاب شود. مسائلی که در انتهای کتاب به صورت طبقه بندی شده ذکر شده‌­اند، بعضاً موضوع یک کتاب هستند اما در کنار هم دیدن آن­ها، نوعی نگاه به علوم انسانی را نیز به دست میدهد.

جلد اول این کتاب به اهتمام مرکز رشد و انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در حجم تقریبی 700 صفحه و به قیمت 38 هزار و 500 تومان روانه بازار  شده است.