کد خبر: 26779
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 دی 1395 - 09:18

داخلی

»

اخبار کتاب

مراسم جشن امضای کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم جشن امضای کتاب «پنجشنبه فیروزی» اثر سارا عرفانی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.
مراسم جشن امضای کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، جشن امضای کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» با حضور سارا عرفانی، نویسنده اثر؛ بیژن کیا منتقد ادبی و علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

سارا عرفانی در ابتدای این نشست درخصوص کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» گفت: در این رمان به یک موضوع روز اجتماعی نگاه شده است؛ همچنین این داستان به رفتار و نگاه شخصیت‌های و چگونگی تعامل افراد با خانواده پرداخته است.

عرفانی با اشاره به زمان نگارش این کتاب افزود: نوشتن این اثر چهار سال به طول انجامید و تلاش من بر این بود  که در این اثر مفاهیم دشوار فلسفی را با زبان ساده روایت و در لابه‌لای مکالمات به تصویر بکشم.

وی همچنین به داستان کتاب پنجشنبه فیروزه‌ای اشاره کرد و گفت:«پنجشنبه فیروزه‌ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می­شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می­تواند به سادگی با آن هم‌ذات پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش­درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می­شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده­اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک­های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد.

سارا عرفانی در جلسه اعلام کرد که به زودی کتاب «لبخند مسیح» به روسی ترجمه می‌شود.

 در ادامه این نشست بیژن کیا منتقد ادبی با بیان اینکه سارا عرفانی یکی از نویسندگان جوان و خوش‌آتیه ایران است، ابراز داشت: سارا عرفانی پیش از این نیز در سایت آموزش نویسندگی حضوری موفق داشته است که ردپای این فعالیت‌ها در آثارش به چشم مي‌خورد.

کیا به فضاسازی مطلوب در رمان پنچ‌شنبه فیروزه‌ای اشاره و عنوان کرد: یکی از نقاط قوت برجسته این اثر فضاسازی برجسته است که در خلال اردوی دانشجویی شکل می‌گیرد و نویسنده از این طریق ارتباط بین دو شخصیت اول داستان یعنی سلمان و غزاله را به تصویر می‌کشد.

وی همچنین شخصیت‌پردازی را عنصر ادبی دیگر این اثر دانست و اظهار داشت: شخصیت‌های داستان در این کتاب از پردازش خوبی برخوردار است؛ اما نویسنده گاهی در به تصویر کشیدن شخصیت مرد اول این داستان موفق نبوده و از دید زنانه به این شخصیت نگاه شده است؛ به طوری‌ که می‌توان گفت این کتاب تا حدی نگاهی زنانه دارد و نویسنده در برخی شخصیت ‌سلمان را با افکار و کنش‌های زنانه خلق کرده است.

کیا همچنین نداشتن پایان مشخص را از دیگر امتیازهای این اثر دانست و گفت: نویسنده آخر داستان را باز گذاشته است تا خواننده خود بتواند نتیجه‌گیری کند و چه خوب است که نویسنده در دیگر آثار خود نیز  از این شیوه بهره ببرد.

این منتقد ادبی همچنین گفت: راوی این کتاب، راوی  مرکب بوده و بیش از یک راوی در داستان وجود دارد و مخاطب با چرخش نظرگاه های متعدد در کتاب مواجه می شود که در برخی موارد برای خواننده گیج کننده شده است.

 شایان ذکر است در حاشیه این نشست دیگر آثار سارا عرفانی همچون هدیه ولنتاین و لبخند مسیح نیز به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: