کد خبر: 26788
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 دی 1395 - 12:05

داخلی

»

اخبار کتاب

اما و اگرهای تعطيلی كتابخانه ارشاد

منبع : لیزنا
خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد و انتقال كتاب‌های تخصصی اين وزارتخانه به شریف‌آباد توسط  مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکدیب شد.
اما و اگرهای تعطيلی كتابخانه ارشاد

به گزارش لیزنا، پیش از این خبری مبنی بر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد و انتقال كتاب‌های تخصصی اين وزارتخانه به شریف‌آباد منتشر شده بود.

بر طبق خبر «شهروند»، تعدادی از کارشناسان اين وزارتخانه نيز انتقال انبوه کتاب‌های تخصصی و چاپ‌ سنگی موجود در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انبار شریف‌آباد در جاده سمنان را تایید کرده‌اند و از تبدیل محل کتابخانه اين وزارتخانه به سالن كنفرانس و سالن پذیرایی و غذاخوری وی‌آی‌پی خبر داده‌اند.

در این خبر با اشاره بر اینکه تعداد زيادی از نسخ خطی کتابخانه تخصصی وزارت ارشاد نيز در دولت قبل به کتابخانه ملی منتقل شد، اعلام شده است که با وجود گذشت دو هفته از انتقال كتاب‌های كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز اطلاع‌رسانی درخصوص چرايي اين اقدام از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته و سرنوشت صدها کتاب ارزشمند تخصصی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی اين وزارتخانه که قدمت آن به بدو تاسيس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در كشور باز می‌گردد، مشخص نيست.

بر طبق این ادعا کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد به مکان نامعلوم و به گفته برخی شاهدان به شورآباد انتقال يافته است و مسئولان کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حاضر به پاسخگویی و دادن اطلاع دقیق از محل و تعداد کتاب‌های موجود و منتقل شده آن وزارتخانه نیستند.

در این خبر به صحبت‌های سيدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ٢٤ آبان‌ماه ٩٥ در آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» که در آن با ابراز تاسف از این‌که‌ درصد زیادی کتاب در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، و این سخن وی که جاده توسعه فرهنگی از کتاب آغاز می‌شود اشاره شده است. صالحی‌امیری با بیان این‌که بزرگترین افتخارش اين است كه کتابدار است گفت: اگرچه ما به‌عنوان کتابدار در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم، اما در درون رضایت قلبی داریم که کتاب همیشه همراه ما است و منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم.
این خبر مدعی شده است که وزارتخانه متولی کتاب و کتابخوانی در ایران کتابخانه مرکزی را تعطیل کرده و کتاب‌ها را به گفته برخی از کارکنان ارشاد که نمی‌خواستند نام شان فاش شود به مکانی نامعلوم  منتقل کرده است.

در این خبر آمده است: کتابخانه مركزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌زعم بسیاری از کارشناسان، كتابخانه‌ای ارزشمند و با سابقه بود كه دارای نسخ خطی، کتاب‌های تخصصی و چاپ سنگی بی‌شمار است. مسئولان کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر به پاسخگویی و دادن اطلاع دقیق از محل و تعداد کتاب‌های موجود و منتقل شده آن وزارتخانه نیستند، اما برخی کارشناسان معتقدند اگر طرح انتقال کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد از قبل برنامه‌ریزی و با هدف مشخص صورت گرفته است بايد پيش از اين اقدام اطلاع‌رسانی جامع درخصوص چرايی و نحوه جابه‌جايی كتاب‌ها و حتی محل دقيق نگهداری آن‌ها انجام می‌شد تا افكار عمومی و حتی مراجعه‌کنند‌گان به كتابخانه مركزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جريان اين انتقال قرار می‌گرفتند.  بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای كشور دارای کتابخانه تخصصی هستند. اما ترديدی نيست كه كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه متولی اصلی كتاب در كشور است ارزشمندترين كتاب‌های منتشر شده در كشور را در خود جای داده است. همچنین از بين تمامی كتاب‌های منتشر شده در كشور يك نسخه در كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داشت. براساس این خبر انتقال كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سه روز متوالی با استفاده از كاميون صورت گرفته و كتاب‌ها بار كاميون به انبار شريف آباد منتقل شده است و  اپراتور وزارت ارشاد در پاسخ تماس‌های تلفنی مراجعه‌کنندگان از جمع‌آوری و تعطیلی این کتابخانه می‌گوید.
بر طبق خبر منتشر شده سيدرضا صالحی‌اميری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس تلفنی برای پيگيری اين موضوع را بی‌پاسخ گذاشته است و اصغر سيدآبادی از انتقال كتاب‌های كتابخانه وزارت ارشاد اسلامی اظهار بی‌اطلاعی كرده است. همچنين حسين‌پور از مسئولان آن وزارتخانه نيز گفته است كه انتقال كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صحت ندارد.

اکنون بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این خبر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد.

نیکنام حسین‌پور مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره اظهار داشت: خبر منتشر شده با موضوع تعطیلی کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال کتاب‌های چاپ سنگی به انباری خارج از شهر صحت ندارد.

وی توضیح داد: به دلیل استهلاک و فرسودگی تاسیسات زیربنایی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و احتمال وارد شدن خسارت به کتاب ها تصمیم به بازسازی و نوسازی تاسیسات زیربنایی کتابخانه گرفته شد.

حسین‌پور ادامه داد: همچنین مقرر شد که پس از بازسازی تاسیسات، نسبت به بهبود محیط کتابخانه و به روز رسانی قفسه‌ها و سایر ملزومات آن اقدام شود.

مشاور منابع معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره انتقال کتاب ها گفت: برای بازسازی وتعمیرات نیاز به انتقال کتاب‌ها بود که بعد از بررسی و بازدید از چند انبار از جمله انبارهای موسسه نمایشگاه های فرهنگی و اداره پست، تصمیم گرفته شد کتاب ها به انبار شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در شریف آباد منتقل شود.

وی همچنین توضیح داد: البته تمامی کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس به صور جداگانه در محلی در ساختمان وزارتخانه نگهداری می‌شود و این کتاب‌ها انتقال داده نشده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: