کد خبر: 26806
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1395 - 08:55

داخلی

»

اخبار کتاب

خانه کتاب «تاریخ و تحول نشر» را منتشر کرد

منبع : لیزنا
کتاب «تاریخ و تحول نشر(درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» نوشته عبدالحسین  آذرنگ از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.
خانه کتاب «تاریخ  و تحول نشر» را منتشر کرد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، «تاریخ  و تحول نشر» با موضوع  بررسی تاریخ نشر کتاب در ایران پس از ورود فن‌آوری چاپ به کشور تا آستانه انقلاب 1357 ش به قلم عبدالحسین آذرنگ و با یادداشتی از  مجید غلامی جلیسه منتشر شد.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در یادداشت این کتاب نوشته است: «کتاب تاریخ  و تحول نشر بدون شک در حال حاضر بهترین اثر در باب تاریخ نشر کتاب ایران است. از جمله ویژگی‌های بارز این کتاب، جامعیت آن است که نشر را، از ابتدا تا انتهای عصر پهلوی در بر گرفته و خواننده تنها با مطالعه این کتاب می‌تواند با نمایی کلی از تاریخ و تحولات مهم نشر آشنا گردد؛ از دیگر ویژگی‌های مهم کتاب، مستند بودن آن است که نویسنده کوشیده با استفاده از منابع  و مستندات درجه یک و حتی با استفاده از تاریخ شفاهی نشر، اطلاعات متقن از نشر کتاب به خواننده ارائه دهد...».

عبدالحسین آذرنگ در دیباچه کتاب نوشته است: «نشر از عامل‌های فرهنگ آفرین و فرهنگ‌ساز، از سرچشمه‌های رویدادهای فرهنگی، از بسترهای تحولات فکری و از همه این‌ها مهمتر، محرک و ابزار کارآمد انتقال پیام است، همه گونه پیام، از راه رسانه‌های مکتوب و در مقیاس‌های گسترده.  نشر اگر از حرکت باز ایستد، هر آنچه با نیروی تولیدی و نیروی انگیزه آفرین آن کار می‌کند، از حرکت باز می‌ایستد.

چرخه پویایی که از جامعه اندیشه و احساس  الهام  می‌گیرد. با ارزش‌های افزوده خودش به آن غنای بیشتری می‌بخشد و سپس  به جامعه باز پس می‌دهد و این داد و ستد فزونی‌بخش را استمرار می‌بخشد، همان چرخه نشر است. اما دریغا ناشرانی که عمر و آنچه داشتند بر سر نشر گذاشتند و از خود ورقی تاریخچه برجای نگذاشتند؛ شگفتا فعالیتی که هیچ اندیشه‌ای بدون آن در مقیاس گسترده انتشار نمی‌یابد، اما نیروی محرک ایجاد آثار مربوط  به خودش کمتر از همه است، به ویژه در جامعه ما و افسوس کتابندگانی که عمری  با عشق به کتاب و افزون بر شمار کتاب ها زیستند، اما  از تقلاهایی که انگیزه و اندیشه و هنر و زندگی فرهنگی و فکری را به هم پیوند می داد، یادی نکردند...».

« نشر کتاب از آغاز تا 1300 ش»، «نشر کتاب از 130 تا 1320ش»، « نشر کتاب در دهه 1320 ش»، «نشر کتاب در دهه 1330 ش» و « نشر از 1340 ش تا آستانه انقلاب» از جمله بخش‌های این کتاب را در قالب 62 فصل  تشکیل می‌دهد.

عبدالحسین آذرنگ سال 1325 به دنیا آمده است. کتاب‌های «شمه‌ای از کتاب، کتاب‌خانه و نشر کتاب»، «شمه‌ای از انتشار کتاب در ایران»، «چون‌وچرایی در باب سیاست نشر کتاب»، «مبانی نشر کتاب»، «گام‌های اصلی در نشر کتاب»، «چند نوشتار و گفتار در نشر و ویرایش» و «تاریخ شفاهی نشر ایران» شماری از آثار این نویسنده‌اند.

کتاب «تاریخ و تحول نشر (درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)» در 936 صفحه از با قیمت 50 هزار تومان از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: