داخلی
»اخبار کتاب
«اینجا کسی مُرده؟» نقد شد
به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان تهران، عصر روز گذشته نشست نقد و بررسی کتاب «اینجا کسی مرده؟» به همت مرضیه یگانه مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی پیروزی با حضور اکرم نادری معاون اداره کل و تنی چند از کارشناسان، کتابداران و اعضای فعال در سالن کتابخانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست ضحی کاظمی نویسنده اثر درمورد ایده این کتاب گفت: معتقدم ایدهها در اطراف ما وجود دارند و برای من، معمولا بیشتر ایدهها در خواب و بیداری به ذهنم میرسند و هنگامی که در خواب هستم انگار یک ایدهای را میبینم به گونهای که حتی صحنههایش هم به صورت کامل برای من دیده میشود. این یک ایده بود که من به آن کلنجار رفتم و میخواستم بدانم مخاطب در این وضعیت چه تصمیمی میگیرد؟
کتاب ساختار پیچیدهای دارد
وی در مورد فرم کتاب افزود: این کتاب ساختار پیچیدهای دارد و در آوردن فرم کتاب، خیلی مشکل بود. دوستان نویسنده من که این کتاب را مطالعه کردند تایید کردند که فرم کتاب راحت نبوده است. من از قبل نقشه کامل کتاب را در ذهنم داشتم و میدانستم کجا چه چیزی را میخواهم بیان کنم و البته سعی کردم این پرسش بدون قضاوت مطرح شود و مایل بودم خوانندگان تصمیم بگیرند که کدام شخصیت نجات پیدا میکند.
نویسنده کتاب «کفشهاتو جفت کن» با بیان اینکه انتخاب شخصیتها خیلی طول کشید و در این کتاب، شش زوج داریم اظهار داشت: هر چقدر تلاش کردم این شخصیتها را قدری کاهش دهم دیدم از قضاوت خارج میشود ضمن اینکه این کتاب یک ساختار مارپیچی دارد و باید به دلیل تعداد شخصیتها این معرفی بتدریج بیان شوند. اگر چه ممکن است درابتدا، خواننده قدری گیچ بشود اما چند فصل که جلوتر برود میتواند با آنان همراهی کند.
ادغام دنیای رئال با غیررئال
فرحنازعلیزاده منتقد جلسه نیز در ابتدا با اشاره به محاسن کتاب یادآورشد: مشخص است که نویسنده خط طرح کامل و مشخصی را از قبل داشته است و فیالبداهه شروع به نگارش کتاب نکرده است؛ ضمن اینکه نویسنده درونمایه خوبی را برای کتابش انتخاب کرده است چرا که همه آدمها درگیر آن هستند تا بدانند کدام عشقها کاذب و کدام حقیقیاند؟ از سوی دیگر، نویسنده یک موضوع عام را با یک نگاه جدید به یک موضوع خاص تبدیل کرده است.
این منتقد ادبی با بیان اینکه معتقدم این کتاب یک متن کاملا رئال نیست اضافه کرد: نویسنده توانسته است دنیای رئال را با دنیای غیررئال در هم آویزد و یک فرم جدیدتر را که اتفاقا برای مخاطب آشناتر است در اختیار او بگذارد.
وی ادامه داد: ما در این کتاب با نویسندهای روبرو هستیم که تکنیکهای نویسندگی را میشناسد، آشنا به زبان روایت است، از نثرروانی برخوردار است و هم اینکه میتواند از موضوعات عام با کمک سورئال به یک متن مخاطبپسند برسد.
علیزاده با اشاره به تصویری بودن کتاب به عنوان یکی از حسنهای آن گفت: داستان این کتاب خیلی تصویری ارائه می شود و اگر فیلمنامهنویسی بخواهد این کتاب را به فیلمنامه تبدیل کند کار برایش آسان خواهد بود.
قصد قضاوت کردن شخصیتها را نداشتم
در بخش دیگری از این برنامه ، نویسنده در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که پرسید چرا این زاویه دید را انتخاب کردید؟ گفت: زاویه دید به نوعی سوم شخص است ولی وارد ذهن نمیشود چون نمیخواستم قضاوت شخصیتها را داشته باشم و دوست داشتم قضاوت را به خوانندگان بسپارم. ضمن اینکه احساس کردم بیشترین امکانات در این داستان را زاویه دید سینمایی به من میدهد.
فرحناز علیزاده نیز در این مورد ادامه داد: به نظرمن زاویه دید کتاب یک دانای کُلی است که سعی میکند خیلی خونسرد روایت کند و اگر وارد ذهن و خواب کسی میشود خیلی مفسر نباشد و البته یک جاهایی تفسیر و تکرار هم دارد.
کاظمی در ادامه اضافه کرد : من برای نوشتن این کتاب خیلی تحقیق کردم و معمولا برای نوشتن کتاب؛ لوکیشنهای کتاب را میبینم و برای نوشتن این کتاب به دماوند رفتم و تکتک جاهایی را که در کتاب قید شده است را دیدم.
داستان در برخی جاها دچار اطناب است
منتقد برنامه هم با اشاره به کتاب یادآور شد : معتقدم نویسنده باید روی نامها و تعدد شخصیتها تمرکز بیشتری میکرد تا مخاطب دچار سردرگمی نشود ؛ از سوی دیگر، کتاب دارای چندین شخصیت اضافی همچون حوریه، دختر حوریه یا برادر هومن است که میتوانند از دل متن خارج شوند بدون اینکه لطمهای به متن وارد شود.
وی افزود: داستان در برخی از جاها دچار اطناب شده است و میتوان بخشهایی ازکتاب را حذف کرد بدون اینکه لطمهای به درونمایه داستان وارد شود.
فقط نویسنده حرفهای از پس دیالوگ بر میآید
نویسنده کتاب « اینجا کسی مُرده؟» در ادامه تصریح کرد: اگر رمان را یک رمان شخصیت در نظر بگیریم، شخصیت اصلی داستان، عادل یا ادریس است که داستان با عادل شروع میشود و در آخر هم با عادل تمام میشود. من سعی کردم در نگارش این کتاب موجزنویسی کنم و اگر این موجزنویسی نبود شاید نمیشد داستان را به خوبی و با این تعداد صفحات تعریف کرد. این درحالی است که سعی کردم از کلیشه و شعاری بودن هم پرهیز کنم.
کاظمی در پاسخ به یکی دیگر از حاضرین که پرسید چرا کتاب فاقد دیالوگ است پاسخ داد: چون احساس کردم داستان به اندازه کافی دارای ضرباهنگ تند است و از سوی دیگر معتقدم آوردن دیالوگ میتواند این ضرباهنگ را افزایش دهد لذا از آوردن دیالوگ پرهیز کردم ضمن اینکه به دلیل تعدد شخصیت در داستان، اگر میخواستم از دیالوگ استفاده کنم این کار سبب افزایش حجم کتاب میشد. البته معتقدم اگرشخصیتها تا چهار نفرباشند میشود از دیالوگ استفاده کرد اما بیشتر از آنان را باید نویسنده خیلی حرفهای باشید تا بتوانید از پس آن برآید.
نویسنده کتاب« آغاز فصل سرد» ادامه داد: شخصیت های رمان اینجا کسی مُرده ؟ دارای یک درد مشترک هستند که در فصل اول با همدیگر پیوند میخورند و هر کدام سلوک خاصی دارند.
نام اولیه رمان «پیوندگاه» بود که پذیرفته نشد
وی درمورد نام رمان هم خبر داد که نام اولیه رمان «پیوندگاه» بوده اما چون پذیرفته نشده این نام به « اینجا کسی مُرده » تغییر کرد.
کاظمی اظهار داشت: من قبل از اینکه کتابی بنویسم طرح آن و شناسنامه شخصیتها را برای خودم ترسیم میکنم و سپس به قصهها و خردهها روایت میپردازم که در این کتاب ما با خرده روایت روبرو هستیم و آنگاه به چیدمان شخصیتها میپردازم البته ساختار این کتاب، ساختار پازلوار و مارپیچی داشت که خیلی سخت بود.
داشتن « خط طرح» از ضروریات نگارش داستان است
فرحناز علیزاده هم به عنوان نکته پایانی یادآور شد : اینکه نویسنده دارای طرح باشد بسیار خوب است ؛ ما باید برای نگارش هر داستانی یک خط طرح داشته باشیم چرا که با داشتن خط طرح، کُل شخصیتها برای نویسنده باز میشود و متوجه خواهد شد که کدام شخصیت اصلیتر و کدامیک فرعیتر است. ضمن این که زمان و مکان داستان، زمان تقویمی و جغرافیایی نیز برای نویسنده، مشخص میشود. این درحالی است که خط طرح به نویسند کمک میکند تا بداند سوژه باید از کدام نقطه شروع شود تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد. علاوه بر آن خط طرح نشان میدهد که نویسنده کجاها دچار ایجاز و چه جاهایی درگیر اطناب شده است.
درخاتمه نیز با حضور اکرم نادری هدایایی به نویسنده و منتقد برنامه اهدا شد.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.