کد خبر: 26814
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1395 - 11:32

داخلی

»

اخبار کتاب

دست‌خط دختر فتحعلی شاه قاجار در فرهنگ‌سرای گلستان تهران به نمایش در می‌آید

منبع : لیزنا
نمایشگاه تصویرهای نسخه خطی دعای صباح امیرالمومنین به خط ام‌سلمه قاجار با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.
دست‌خط دختر فتحعلی شاه قاجار در فرهنگ‌سرای گلستان تهران به نمایش در می‌آید

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه ملک، شاهکار دختر هنرمند فتحعلی شاه قاجار را در فرهنگ‌سرای گلستان به تماشا گذاشته می‌شود.

 نمایشگاه تصویر نسخه خطی دعای صباح امیرالمومنین (ع) به خط ام‌سلمه قاجار، گوشه‌ای جذاب از هنر زنان خوش‌نویس ایرانی در دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه تصویر نسخه خطی دعای صباح امیرالمومنین (ع) در فرهنگ‌سرای گلستان از 25 دی تا 8 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

دعای صباح از جمله دعاهای معروف در زمینه علم، حکمت و آداب برای اهل معرفت است. ام سلمه، از بانوان هنرمند تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که دعای پرفضیلت صباح را به خط نسخ خفی و شیوه رنگه‌نویسی در سال 1255 قمری کتابت کرده است.

او از جمله خوشنویسان بنام سده ۱۳ هجری به شمار می‌آید که سروده‌هایی نیز از وی برجای مانده است. ام سلمه که به «گلین خانم» نیز شهرت دارد، افزون بر دعای صباح، کتاب «الدعا» را نیز به خط نسخ نوشته است.

دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی برای تماشای تصویرهای این نسخه جذاب و زیبا می‌توانند از پنجم دی تا هشتم بهمن از ساعت 9 تا 18 به نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، خیابان گلستان، پایین‌تر از میدان هلال احمر مراجعه کنند.

همچنین  علاقمندان  می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیش‌تر با شماره تلفن ۷۷۸۱۳۸۰۲ تماس بگیرند.

 شایان ذکر است اینگونه نمایشگاه‌های تصویر آثار خطی و موزه‌ای، در دسته خدمات بیرونی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. بیرون‌بردن هرگونه کتاب و اثر موزه‌ای از ساختمان این موقوفه به موجب سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه در وقف‌نامه ممنوع است؛ کتابخانه و موزه ملی ملک از این‌رو بسته‌های نمایشگاهی از تصویر کتاب‌های خطی و آثار موزه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی مهیا کرده است که در همکاری‌های مشترک با نهادهای فرهنگی، هنری و آموزشی در سراسر کشور به نمایش می‌گذارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: