کد خبر: 26961
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1395 - 09:00

داخلی

»

اخبار کتاب

از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب تجلیل شد

منبع : لیزنا
پیشکسوتان و خادمان  نشر کتاب در بخش از «ناشران»، «کتابفروشان»، «مدیران پخش» و «مروجان کتاب» معرفی و تجلیل شدند.
از پیشکسوتان و خادمان  نشر کتاب تجلیل شد

به گزارش لیزنا، بیست‌وچهارمین دوره تجلیل از پیشكسوتان و خادمان نشر كتاب، با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محمد علی مهدوی‌راد، عضو هیأت امنای موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی ایران و جمعی از اهالی فرهنگ، دوشنبه ۴ بهمن، در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در این مراسم ابتدا مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب ضمن خوشامدگویی و ابراز همدردی با خانواده شهدای آتش‌نشان، به سابقه 400 ساله ایران در حوزه نشر اشاره کرد و گفت: وقتی به این سابقه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که طی قرون گذشته، ما در هر دوره بزرگان، خادمان و علاقمندانی را داشته‌ایم که به تنهایی بار توسعه کتاب و کتابخوانی را به دوش کشیده‌اند و باتوجه به علاقه وافری که به حوزه کتاب داشته‌اند موجب گسترش کتاب و کتابخوانی شده‌اند.

جلیسه در ادامه به معرفی خاچادور گساراتسی به عنوان اولین کسی در کلیسای وانک اصفهان برای اولین بار چاپ را در ایران راه‌اندازی کرد و دیگر بزرگانی که طی سالیان متمادی درحوزه نشر و کتاب و کتابخوانی فعالیت کرده‌اند، پرداخت.

او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند تن از درگذشتگان حوزه نشر از جمله مرحوم حاج حسن بخشی، علمی و داوود رمضان شیرازی افزود: با بررسی روند تاریخی چاپ نشر می‌توان متوجه خلاء جدی بود. متاسفانه نتوانستیم آن گونه که باید تجربیات ارزشمند پیشکسوتان حوزه نشر را به صورت مکتوب و آکادمیک تعریف کنیم، تا بتوانیم آن را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنیم و موجبات توسعه دانش را فراهم آوریم.

وی افزود: شاید انگشت شمار باشند کسانی که تاریخ نشر خود را به صورت خاطرات برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

 جلیسه ناشران از این نظر که هر کتابی را منتشر می‌کنند اما اثری درباره خودشان و یا برای خودشان به یادگار نگذاشته‌اند به کوزه‌گری از کوزه شکسته آب می خورد تشبیه کرد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تاسیس مرکز کتاب‌پژوهشی را از جمله تلاش‌های موسسه متبوعش برای نگارش تاریخ و سرگذشت کتاب در ایران عنوان کرد و با اشاره به بیش از ۶۰ عنوان کتابی که توسط این مرکز در سه سال گذشته منتشر شده است و با ابراز تاسف از اینکه برخی از بزرگان حوزه نشر از میان رفته‌اند و دیگر امکان ثبت و ضبط خاطراتی که در سینه نهفته داشتند، وجود ندارد، آمادگی خانه کتاب را برای ثبت و ضبط خاطرات ناشران و کتابفروشان و تدوین انتشار آن‌ها در قالب کتاب‌ها و یا مقالات اعلام نمود.

در این مراسم از نخستین جلدکتاب «تاریخ شفاهی نشر» که به کوشش نصرالله حدادی و توسط خانه کتاب منتشر شده است، رونمایی شد.

جلیسه با بیان اینکه در گزینش افراد برای انجام گفتگوهای این کتاب نقشی نداشته است، تنها ملاک در این انتخاب‌ها را فعالیت این ناشران از ۲۲ بهمن ۵۷ به این طرف عنوان کرد.

نصرالله حدادی، گردآورنده کتاب تاریخ شفاهی کتاب نیز با تعریف خاطره‌هایی از دوستان انقلابی که از جنس فرهنگ بودند از ناشران تقدیر وتشکر کرد.

حدادی به روند رو به پائین تیراژ کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: امروزه وضعیت کتاب به بدترین شکل ممکن افتاده است؛ زیرا تیراژ کتاب‌ها پایین آمده است. همه ما مسئول هستیم که فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهیم چرا که جامعه ما در فقر فرهنگی رنج می‌برد.

او ضمن قدردانی از صبر و حوزه مدیرعامل خانه کتاب در تدوین این اثر افزود: در جلد دوم این مجموعه به فرزندان برخی از ناشران که راه پدرانشان را در حوزه نشر ادامه داده‌اند، مانند علی باقرزاده، مهران بخشی و دیگران، پرداخته خواهد شد.

یکی از سخنرانان این  بیست چهارمین دوره تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر منوچهر حسن‌زاده از انتشارات مروارید بود.

 حسن‌زاده ناشر را ستون‌های فرهنگ جامعه و پیاده نظام توسعه فرهنگی عنوان کرد و گفت: ناشر کشاورز یا باغبان نیست ولی اوست که بذر اهل فضل را به میوه می‌رساند و فهرست ناشران معتبر گویای این مطلب است.

او خواستار ساخت مجسمه‌ای از همایون صنعتی‌زاده و همچنین امیرکبیر به پاس تجلیل از آن‌ها شد.

مسعود پایدار هم به نمایندگی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان خواستار اهمیت‌دادن بیشتر به پیشکسوتان حوزه نشر و کتابفروشی شد.

درپایان احمد مسجدجامعی عضوشورای اسلامی تهران پیشنهاد مصاحبه و تدوین خاطرات آتش‌نشان‌ها را ارائه کرد و گفت: بهتر است خاطرات آتش‌نشان‌ها هم در دستورکار قرار گیرد. می‌توان با تدوین کتاب خاطرات این آتش‌نشان‌ها و با توجه به فضایی که بعد از حادثه پلاسکو در جامعه بوجود آمده است، از زحمات آن‌ها قدردانی کرد.

مسجد‌جامعی با گرامیداشت یاد و خاطره حسن حبیبی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آن‌ها را دو خادم کتاب نامید.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی و اهتمام ایشان به خادمان حوزه نشر و کتاب و کتابدارن گفت: سال‌هایی که آقای هاشمی رئیس جمهور بود من پیشنهادی در ذهنم بود مبنی بر اینکه هر سال ناشر یا ناشرانی را به عنوان ناشر برگزیده سال معرفی کنیم و از آنجایی که می‌خواستیم این کار متفاوت باشد و ماندگار شود، به ذهنمان رسید که لوح تقدیر آن‌ها را شخص رئیس جمهور امضا کند.

به گفته وی، دفتر رئیس‌جمهوری به این دلیل که پس چرا نباید لوح سینماگران و یا سایر فعالان برگزیده حوزه فرهنگ و هنر توسط رئیس‌جمهور امضا شود، مخالفت می‌کند.

مسجد‌جامعی ادامه داد: بعد از آن من خودم با آقای هاشمی وارد گفتگو شدم و این مسئله را با ایشان در میان گذاشتم و اهمیت آن را یادآور شدم و ایشان هم از آنجا که خود، ناشران را می‌شناخت گفت کار خوبی است و عیبی ندارد و شما می‌توانید لوح‌ها را برای امضاء به دفتر من بدهید.

وی امضای لوح‌های ناشران برگزیده سال و  تقدیم آن‌ها به ناشران توسط شخص رئیس جمهور را نشان دهنده تجربه، دانش و اعتماد آقای هاشمی به فعالان حوزه کتاب عنوان کرد.

وی در پایان واگذاری کار نشر به ناشران را ضروری خواند و بر تداوم این سیاست در دوره فعلی تاکید کرد.

در این دوره پیشكسوتان و خادمان نشر کتاب در بخش های «ناشران»، «کتابفروشان»، «مدیران پخش» و «مروجان کتاب» به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند:

منوچهر حسن‌زاده: انتشارات مروارید

سيد حسن اماميان: انتشارات سرور قم

اصغر سماک: مدیر پخش آیلار

مهدی چرخابی: مدیر پخش گلفام اصفهان

اردشیر هنر بخش: مدیر کتابفروشی هنر

مهدی نودهی راد: مدیر کتابفروشی فرودسی

مهدی مژده: کتابفروشی مژده

بهنام محمدی: مدیر کتابفروشی  محمدی از فارس(شیراز)

محسن کیانی: مروج کتاب

نصرالله حدادی: مروج کتاب

ابوالفضل عرب‌زاده:  مروج کتاب

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: