کد خبر: 26985
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1395 - 15:45

داخلی

»

اخبار کتاب

محمدرضا شفیعی کدکنی

به ظهور شاعران بزرگ در قلمرو «فارسی دری» امیدوار هستم

منبع : لیزنا
محمدرضا شفیعی کدکنی در جمع  استادان دانشگاه‌های افغانستان گفت: این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند ناامید نیستیم.
به ظهور شاعران بزرگ در قلمرو «فارسی دری» امیدوار هستم

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام بنیاد سعدی، محمدرضا شفیعی کدکنی ضمن خوش‌آمدگویی و استقبال از حضور این میهمانان که برای گذراندن دوره دانش‌افزایی زبان فارسی میهمان بنیاد سعدی بودند، مردم فارسی‌زبان منطقه را متعلق به یک واحد فرهنگی مشترک و از یک خانواده دانست.

شفیعی کدکنی افزود: اقوامی که در طول تاریخ با شعر فارسی دری زندگی کرده‌اند همچون جویبارهایی هستند که به رودخانه زبان فارسی وارد شده‌اند و شط پرشکوه شعر فارسی را به وجود آورده‌اند و ظرف همدلی اقوام منطقه، همواره شعر فارسی بوده و هست.

این شاعر و استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم امروزه نیز فرزندان سنایی و مولانا و فردوسی و سعدی و حافظ و نظامی و خیام، قطعاً وارث نبوغ نیاکان خود هستند و ما ناامید نیستیم از این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند.

شفیعی کدکنی ضمن آرزوی توفیق برای این استادان یادآور شد: ما همه به عنوان معلمان زبان و ادب فارسی دری، مسئول پاسداری از این فرهنگ و زبان هستیم و هرچیزی را که به ارتقای آن کمک برساند باید مورد حمایت قرار دهیم و با هرآن‌چه باعث افت و ابتذال آن شود برخورد انتقادی داشته باشیم.

وی افزود: موهبتی که خداوند به اقوام منطقه عطا کرده است به هیچ قومی در روی کره زمین نداده و آن این است که آنان وارث بزرگانی همچون مولانا جلال‌الدین بلخی هستند شاعری که امروز تازه بشریت دارد او را کشف میکند.

در ادامه این دیدار، استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز ضمن معرفی خود و فعالیت‌های علمی‌شان پرسش‌هایی را با شفیعی کدکنی مطرح کردند که وی نیز به سؤال‌های آن‌ها پاسخ داد.

دوره ده‌روزه دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ویژه استادان دانشگاه‏‌های افغانستان با حضور 19 استاد از دانشگاه‌های کابل، البیرونی کاپیسا، پروان، بامیان و جلال‌آباد افغانستان، در بنیاد سعدی برگزار شد.

دوره ده‌روزه دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ویژه استادان دانشگاه‏‌های افغانستان با حضور 19 استاد از دانشگاه‌های کابل، البیرونی کاپیسا، پروان، بامیان و جلال‌آباد افغانستان، در بنیاد سعدی برگزار شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: