کد خبر: 27151
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 بهمن 1395 - 11:23

داخلی

»

اخبار کتاب

مهدی قزلی در انتقاد به عملکرد رسانه‌ ملی در قبال ادبیات

صداوسیما حتی شعرخوانی در حضور رهبری را با رودربایستی پخش می‌کند

منبع : لیزنا
دومین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه دوشنبه، یازدهم بهمن‌ماه در کرج برگزار شد.
صداوسیما حتی شعرخوانی در حضور رهبری را با رودربایستی پخش می‌کند

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دومین محفل شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه دوشنبه یازدهم بهمن با حضور دبیر اجرایی و دبیر سابق علمی جشنواره، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و همچنین شعرخوانی شاعران جوان و پیشکسوت تهران و البرز در کرج برگزار شد.

ادبیات در صداوسیما تبعید شده است

در این مراسم، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جوایز پروین اعتصامی و جلال آل‌احمد و جشنواره شعر فجر در سخنانی گفت: کرج، ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه شعر دارد؛ اما همسایگی استان البرز با تهران، مانع از ادای حق شاعران آن در برنامه‌ها و جشنواره‌های ملی نظیر شعر فجر شده بود.

مهدی قزلی با اشاره به خاکسپاری شهدای آتش‌نشان در روز جاری اظهار داشت: جانفشانی و فداکاری شهدای عزیز حادثه ساختمان پلاسکو را ارج می‌نهیم و احترام عملی‌مان به اندوه و تألم جمعی مردم ایران را با لغو محفل طنز اعلام کردیم. ضمن آن‌که در تلاشیم تا در روزهای آینده بتوانیم محفلی برای شهدای آتش‌نشان در تهران برگزار کنیم.

وی با بیان این‌که شعر به خوبی توانست همیاری و همدلی مردم را در واقعه اسف‌بار ساختمان پلاسکو بازخوانی کند، افزود: امیدوارم با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی بتوانیم تشریک مساعی شاعران در این حادثه را در قالب محفل شعر آتش‌نشانان نمایان‌تر کنیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به بی‌اعتنایی صداوسیما به ادبیات و به‌طور خاص، افزود: به عنوان یک نویسنده و مسئول ادبیات کشور، از بی‌اعتنایی‌های سازمانی که از یک وزارتخانه عریض‌تر و طویل‌تر است، گلایه و انتقاد دارم و می‌خواهم بپرسم چرا صداوسیما، گروه ادبیات ندارد و همه فعالیت‌های ادبی آن باید ذیل گروه فرهنگ و هنر که عمدتاً دلداده سینما و تئاتر و موسیقی است، انجام شود؟

قزلی با بیان این‌که صداوسیما به نویسنده و شاعر که میراث‌دار تمدنی کشور است، آنتن نمی‌دهد، ادامه داد: وقتی درباره کتاب صحبت می‌کنیم، بخش عمده‌ای از توجه ما به ادبیات است؛ چرا که شاید 70 درصد کتاب‌های ما به ادبیات می‌پردازند؛ در حالی که حتی شورای کتاب رسانه ملی هم نسبت به موضوع ادبیات با غفلت برخورد می‌کند و من ناگزیرم این شورا را ناکارآمد بدانم.

قزلی تأکید کرد: صداوسیما، ادبیات را به کم‌بیننده‌ترین شبکه، برنامه و ساعت از شبانه‌روز تبعید کرده و حتی وقتی، کار در حوزه ادبیات به یکی از گروه‌های برنامه‌ساز رسانه ملی پیشنهاد می‌شود، فوراً از ما تقاضای پول می‌کنند و می‌گویند مشارکت کنید و آنتن بخرید! در حالی که با خرده بودجه‌های ما متاسفانه یا خوشبختانه نمی‌شود به تقاضای دوستان صداوسیما پاسخ داد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با بیان این‌که رسانه ملی حتی در برنامه‌های گفت‌وگومحور از شاعران و نویسندگان دعوت نمی‌کند، گفت: گاهی می‌گویند که حضور فرهیختگان و هنرمندان عرصه ادبیات، برای مخاطب جذابیت ندارد. آیا شما این موضوع را آزمایش کرده‌اید که با قاطعیت از کم‌اقبالی مردم نسبت به شاعران و نویسندگان سخن می‌گویید؟

وی با بیان این‌که ما مسئولیم تا ظلمی را که در حق ادبیات این مملکت می‌شود، پیگیری کنیم، اظهار داشت: در زمان تحویل سال یا شب یلدا، کسانی را مجری یا مهمان برنامه‌های زنده می‌کنند که شعر را اشتباه می‌خوانند؛ در حالی که بهار، سال نو، یلدا و مناسبت‌هایی از این دست، همواره با شعر و ادبیات شناخته و آمیخته شده است و شعرای ما حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

قزلی با اشاره به این‌که ما فقط با ادبیات می‌توانیم جهانی شویم، یادآور شد: با احترام به سینماگران و ورزشکاران کشورمان، ایران عزیز ما با ورزش و سینما نمی‌تواند حرف اساسی در دنیا داشته باشد و این ادبیات است که می‌تواند ما را در جهان سرفراز کند.

دبیر اجرایی جوایز سه‌گانه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، تعریضی هم به پخش دیدار و شعرخوانی شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب داشت و گفت: برنامه نیمه ماه مبارک رمضان که هر سال، شاخص‌ترین شاعران فارسی‌زبان به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند و در حضور ایشان شعر می‌خوانند، با چند روز تأخیر از تلویزیون پخش می‌شود که اگر رسانه ملی با معظم‌له رودربایستی نداشت، شاید این برنامه را پخش نمی‌کرد.

قزلی با بیان این‌که گفتمان ما مبتنی بر ادبیات است، تأکید کرد: صداوسیما با این همه سابقه و سرمایه برای ادبیات کاری نمی‌کند؛ در حالی که ضروری‌ترین هنری که باید به آن بپردازد، همین ادبیات است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در پایان صحبت‌هایش گفت: باور کنید مسأله ادبیات از حلزون و وزغ و تمساح مهم‌تر است و امیدوارم رسانه ملی فرصت‌ بیش‌تری در اختیار ادبیات بگذارد. این در حالی است که گزارش اختتامیه جایزه جلال، با آن وسعت و حضور 650 تن از فعالان ادبیات، نه مرده و نه زنده از تلویزیون پخش نشد و فقط در بخش‌های خبری، چند ثانیه به آن اختصاص یافت.

 

اگر کسی شعر غلط بخواند به غیرت کسی برنمی‌خورد

در ادامه این محفل، اسماعیل امینی، شاعر، مدرس دانشگاه و دبیر علمی نهمین و دهمین جشنواره شعر فجر با تأیید گفته‌های مهدی قزلی در خصوص بی‌اعتنایی صداوسیما به مقوله ادبیات گفت: کسی به درستی یا غلطی شعری که یک مجری در تلویزیون می‌خواند، اهمیت نمی‌دهد و به رگ غیرتش برنمی‌خورد.

امینی با ذکر یک مثال افزود: در یکی از برنامه‌های تلویزیون، مجری برنامه که او را با لقب «استاد» خطاب می‌کنند، بیت معروفی در خصوص حضرت رسول (ص) را این‌گونه خواند: «نگار من که به مکتب نرفت و مشق ننوشت!» سال قبلش هم در برنامه زنده تلویزیون، شاگرد همین استاد، دقیقا همین بیت را این‌گونه خوانده بود!

این شاعر با بیان این‌که هیچ کس به درستی و غلطی ادبیات در رسانه ملی حساسیت ندارد، به یک نمونه دیگر هم از کم‌سوادی مجریان تلویزیون اشاره کرد و گفت: وقتی مجری تلویزیون می‌گوید: «ناگهان چقدر زود دیر شد!» و آن را به مرحوم قیصر امین‌پور نسبت می‌دهد، چه باید کرد؟

امینی در پایان گفت: در رسانه ملی به جای بحث و گفت‌وگو درباره ادبیات، مجری محترم در برنامه زنده با وقاحت تمام از خانم بازیگر مجرد می‌پرسد: «شما چرا تا حالا ازدواج نکرده‌اید؟! واقعا مسائل مملکت ما این است؟»

در دومین محفل از سلسله محافل شعر فجر، سیدموسی حسینی کاشانی، اسماعیل امینی، اکبر بهداروند، لیلا حضرتی، ساعد باقری، احسان افشاریف هرمز علی‌پور، حمید چشم‌آور، ابراهیم اسماعیلی اراضی، مجید معارف‌وند، امید مهدی‌نژاد، سیدمحمدعلی رضازاده، محمدعلی جعفریان، غلامرضا طریقی، سیامک نوری، علی حیدری و بهزاد نجفی به شعرخوانی پرداختند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اسفندماه امسال در مشهد مقدس به کار خود پایان خواهد داد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: