کد خبر: 27249
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 - 08:51

داخلی

»

اخبار کتاب

افزایش شمار مؤسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس/ دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدر

منبع : لیزنا
بر پایۀ ویرایش ژانویۀ نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در سال 2017، «دانشگاه علوم پزشکی تهران» برترین دانشگاه ایرانی است که در این فهرست رتبۀ 478 جهانی و رتبۀ نخست ملی را به دست آورده است.
افزایش شمار مؤسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی وبومتریکس/ دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدر

به گزارش  لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران، بر پایۀ ویرایش ژانویۀ نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در سال 2017، 605 مؤسسۀ ایرانی در فهرست 20 هزار مؤسسه‌ای این نظام قرار گرفته‌اند که «دانشگاه علوم پزشکی تهران» رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «تهران»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، ««تربیت مدرس»، «صنعتی اصفهان»، «علم و صنعت»، «فردوسی مشهد»، «شیراز»، و «علوم پزشکی شهید بهشتی» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، حجم اطلاعات موجود بر روی وب، رؤیت‌پذیری، فایل‌های غنی، و تأثیر بر پیشرفت‌های علمی شاخص‌هایی هستند که «وبومتریکس» از آنها برای ارزیابی وبگاه دانشگاه‌ها استفاده می‌کند.

 پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به سایر منابع دانشگاهی از نخستین اهداف این نظام رتبه‌بندی است.

بر پایۀ گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس»، دانشگاه «Harvard University» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «Stanford University»، «MIT»، «University of California Berkeley»، «University of Michigan»، «University of Washington»، «Cornell University»، «University of Oxford»،  «Columbia University New York»، و «Johns Hopkins University»، جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه صرفاً رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود و ارتقای انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و جولای منتشر می‌کند.

گفتنی است، سامانۀ «نما» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و با پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده و روزآمد می‌شود به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. جزئیات گزارش رتبه‌بندی وبومتریکس در سامانه نما در دسترس همگان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: