کد خبر: 27279
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 - 21:34

داخلی

»

اخبار کتاب

مدیر عامل خانه کتاب عنوان کرد

جایزه کتاب سال، بزرگترین و باسابقه‌ترین جایزه حوزه کتاب در ایران و خاورمیانه

منبع : لیزنا
نشست خبری سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال روز یکشنبه، 17 بهمن‌ماه برگزار شد.
جایزه کتاب سال، بزرگترین و باسابقه‌ترین جایزه حوزه کتاب در ایران و خاورمیانه

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، این نشست با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمدعلی مهدوی راد؛ دبیرعلمی جایزه کتاب سال و محسن جوادی؛ دبیرعلمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین و باسابقه ترین جایزه کتاب در ایران و در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: قطعا اهمیت این جایزه نسبت به جوایز مشابه خود گسترگی  و قدمت چند برابری دارد؛ چرا که جایزه مشابهی نداریم که این حجم از کتاب ها و دایره موضوعی را شامل شود.  قالب جوایز در ایران به موضوعات خاص و محدودی می پردازند.

جلیسه ادامه داد: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  به عنوان مهمترین رویداد حوزه کتاب، سابقه 34 ساله دارد و خوشبختانه در میان اهالی فرهنگ و ادب جای خود را به خوبی بار کرده و بسیاری از نویسندگان ما علاقمند هستند جزو برندگان این جایزه باشند.

وی تحلیل نتایج جایزه کتاب سال را از جمله موارد دانست که نسبت به آن غفلت شده و گفت: تحلیل نتایح این جایزه آن گونه که باید در بین نویسندگان، ناشران و مدیران فرهنگی حوزه کتاب و شورای عالی فرهنگی وکمسیون فرهنگی مجلس و بسیاری از ارگان ها خوب صورت نگرفته که اگر این نگاه  وجود داشت باید شاهد کیفی سازی بودیم.

جلیسه افزود: با بررسی هایی که انجام دادیم روند کیفی کتاب های منتشر شده در ایران روند رو به مطلوبی نیست. کل کتاب های منتشر شده در ایران در طول یک سال توسط گروه خبره و کار آزموده ای از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران شناخته شده مورد ارزیابی قرار می گیرد. از جهت کیفی نزدیک به هزار دارو کل آثار منتشر شده در سال را بررسی می کنند. این تحلیل علمی در هیچ جشنواره جزء در کتاب سال صورت نمی گیرد. بنابراین نیازمند این هستیم که این تحلیل را مورد بررسی قرار دهیم و باید ها و نباید های کتاب را بررسی کنیم تا برای رفع نقایص کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی داشته باشیم. این مهمترین کارکرد  کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه احساس می کنم مغفول واقع شده است.

محمدعلی مهدوی‌راد، دبیرعلمی جایزه کتاب سال نیز در این نشست با ارایه آماری از روند برگزاری داوری این جایزه عنوان کرد: ما در این دوره به بررسی کلیه آثار منتشر شده از فروردین تا اسفند سال 1394 پرداختیم که ابتدا طی فراخوانی از حدود 6هزار ناشر و 2هزار و 500 نفر از اهالی قلم خواسته شد که آثار خود و یا آثار دیگری را که شایسته نقد و بررسی می‌دانند معرفی و به این جایزه ارسال کنند.

وی افزود: براین‌اساس حدود 3هزار و 500 اثر از طریق فراخوان و 2هزار و 100 اثر با بررسی و تحلیل آرشیو کتاب از سوی سر داوران جایزه در این دوره شرکت داده شد که مجموعاً چیزی حدود 6هزار عنوان، و با احتساب آثار شرکت داده شده در جایزه جلال آل‌احمد به 8هزار و 364 اثر می‌رسد که تمام این آثار در 11 بخش مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

مهدوی راد با اشاره به روند داوری آثار ادامه داد: در این دوره از جایزه 2هزار و 500 داور در تمام مراحل و هزار و 176 داور در مرحله نهایی آثار را بررسی کردند. ما امسال هر کتاب راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه را به 4 داور عرضه کردیم که میانگین امتیازات این داوران مشخص‌کننده آثار برگزیده و شایسته تقدیر بود.

دبیرعلمی جایزه کتاب سال با اشاره به ضعف در کیفیت محتوای آثار تولیدی در کشور گفت: امسال 46هزار و 527 عنوان کتاب در کشور تولید شده که این عدد بدون در نظر گرفتن افست‌ها و کتاب‌های آموزشی است. واقعیت این است که ما به لحاظ کمیت در تولید کتاب مشکلی نداریم اما حقیقت این است که به لحاظ کیفیت محتوای آثار تولیدی با مشکلی بزرگ و جدی روبه‌رو هستیم که این موضوع نشان از بی‌انگیزگی عالمان و پژوهشگران صاحبنظر در تالیف و ترجمه کتاب در کشور دارد.

وی سرقت نسخه الکترونیکی آثار تولیدی را یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌انگیزگی عنوان کرد و گفت: این سرقت علمی فاجعه‌ای بزرگ برای ناشران، محققان و پژوهشگران است که صنعت نشر در کشور را به خاک سیاه می‌نشانند. طبیعتاً در این شرایط انگیزه‌ای برای تولید و انتشار آثار فاخر در حوزه‌های مختلف باقی نمی‌ماند. کمیت‌گرایی در دانشگاه‌های ما نیز باعث شده تا آثار درخور توجهی برای ارایه در این جایزه نداشته باشیم.

محسن جوادی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال نیز با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره این جایزه طی سخنانی گفت: حوزه فعالیت این جایزه در عرصه بین‌الملل شامل موضوعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی می‌شود. با وجود تنوع زبانی در جهان از زبان‌های رایج گرفته تا زبان‌های کمتر شناخته شده ما توانستیم حدود 2هزار و 500 اثر در این حوزه را شناسایی کنیم که طبیعتاً بسیاری از این آثار مشمول حداقل استانداردهای جایزه جهانی کتاب سال نبودند.

وی افزود: از مجموع 2هزار و 500 اثر شناسایی شده 180 اثر در داوری اولیه به مرحله بعد راه پیدا کردند که در مرحله داوری بعدی نیز در نهایت 10 اثر از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، رومانی، مالزی و ترکیه به عنوان برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال انتخاب شدند.

دبیر جایزه جهانی کتاب سال با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مشابه در کشورهای منطقه عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که نسبت به برگزاری این جشنواره‌ها داشتم برایم بسیار جالب بود که با وجود اینکه مبالغ جوایز این جشنواره‌ها تا 10 برابر جایزه جهانی کتاب سال می‌رسید اما به لحاظ سابقه، گستردگی و اعتبار هیچ‌کدام به پای جایزه کتاب سال نمی‌رسیدند به طوری که میزان مشارکت پژوهشگران از سراسر جهان بر این موضوع صحه می‌گذارد.

جوادی با اشاره به بخش‌های جنبی این دوره از جایزه جهانی کتاب سال گفت: ما در این دوره فارغ از آثار برگزیده جایزه‌ای برای پژوهشگر برتر و همچنین جایزه‌ ویژه گفتگوی ادیان را داریم که به دو پژوهشگر از ایران و انگلستان که در زمینه تولید آثار اسلامی و مسیحیت فعالیت داشتند اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به قوانین ضدمهاجرتی دولت آمریکا بر علیه ایران گفت: از آنجا که برخی از برگزیدگان این دوره پژوهشگرانی از کشور آمریکا بودند ما نیز از تبعیت از واکنش دولت ایران نمی‌توانیم میزبان این پژوهشگران باشیم و دبیرخانه جایزه موضوع چگونگی تقدیر از این پژوهشگران را در دست بررسی دارد.

 دبیر جایزه جهانی کتاب سال همچنین با اشاره به برگزاری جایزه منطقه‌ای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: از آنجا که معمولا برخی کشورهای شاخص به برگزیدگان ثابت این جشنواره بودند امکان خودنمایی برخی آثار تولید شده در کشورهای در حال توسعه میسر نمی‌شد بر این اساس جایزه‌ای با عنوان جایزه منطقه‌ای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که اولین دوره آن با موفقیت در مسکو برگزار شد.

جوادی افزود: این جایزه نیز با هدف تقویت ایران‌پژوهی در مناطق مختلف جهان به صورت دوره‌ای در کشورهایی چون روسیه، هند و آفریقا برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست از پوستر سی وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: