کد خبر: 27283
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 - 22:30

داخلی

»

اخبار کتاب

کمیت تولید علم بین‌الملل کشور از مرز ۴۸ هزار مدرک گذشت

منبع : لیزنا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از افزایش بی‌سابقه تعداد مدارک ثبت شده در ۲ پایگاه اسکوپوس و آی.اس.آی خبر داد و گفت: کمیت تولید علم بین‌الملل کشور از مرز ۴۸ هزار مدرک گذشت.
کمیت تولید علم بین‌الملل کشور از مرز ۴۸ هزار مدرک گذشت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بين‌المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)،  محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: با وجود اینکه اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی در دو پایگاه اسکوپوس و آی.اس.آی هنوز کامل نشده است، اما کمیت تولید علم کشور و بعبارت دیگر تعداد مدارک ثبت شده در هر دو پایگاه افزایش بی سابقه ای را نشان می‌دهد.

دهقانی گفت: براساس آخرین اطلاعات به روز شده در اول فوریه سال جاری در پایگاه اسکوپوس کمیت تولید علم کشور به ۴۸ هزار و ۳۴۵ مدرک و براساس وب آو ساینس (آی.اس.آی) به ۴۰۳۳۳ مدرک رسیده است. بدین ترتیب سهم ایران از کل تولید علم دنیا در سال۲۰۱۶ میلادی در پایگاه اسکوپوس به ۱.۸٪ (یک ممیز هشت دهم درصد) و درپایگاه آی.اس.آی به ۱.۷٪ (یک ممیز هفت دهم درصد) رسیده است.

سرپرست ISC اظهار داشت: تولید علم دنیا در اسکوپوس در سال ۲۰۱۵  نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۴ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد که این واقعیت در خصوص پایگاه آی.اس.آی صادق نیست که میتواند متاثر از سیاست های نمایه سازی این پایگاه باشد. مقایسه سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ میلادی در آی.اس.آی نشان می‌دهد که کمیت علم دنیا حدود ۶٪ درصد رشد داشته است.

 

 

وی افزود: در حال حاضر اطلاعات سال ۲۰۱۶ میلادی در هیچ یک از این دو پایگاه کامل نشده است، بنحوی که در پایگاه اسکوپوس حدود ۱۱۰ هزار مدارک و در پایگاه آی.اس.آی حدود ۲۷۰ هزار مدرک علم کمتری نسبت به سال ۲۰۱۵ در دنیا تولید شده است.

 

 

براساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۶ رتبه کمیت تولید علم کشور ۱۶ و براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال ۲۰۱۶ رتبه کمیت تولید علم کشور ۱۸ است که نسبت به سال گذشته یک پله صعود را نشان می دهد.

 

 

دهقانی تصریح کرد: براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا به ۱.۷٪ (یک ممیز هفت دهم درصد) رسید. در سال ۲۰۱۲ این مقدار ۱.۳٪ (یک ممیز سه دهم درصد) بود. لازم به ذکر است که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱.۴٪ ( یک ممیز چهار دهم درصد) رسیده بود.

 

 

دهقانی گفت: باید در نظر داشت که کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های رشد علمی کشور است، در حالی که سیاستگذران علمی کشور بایستی به سایر جنبه‌ها در تولید علم نیز بنگرند. سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علمی، توسعه تعاملات علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را به عنوان سایر محورهای توسعه علمی مورد توجه قرار داده‌اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: