کد خبر: 27388
تاریخ انتشار: شنبه, 23 بهمن 1395 - 10:55

داخلی

»

اخبار کتاب

مهدی قزلی

آثار کسانی که مفهوم وطن را جدی گرفته‌اند، ماندگارتر است

منبع : لیزنا
ششمین محفل شعرخوانی جشنواره شعر فجر در جزیره هرمز برگزار شد.
 آثار کسانی که مفهوم وطن را جدی گرفته‌اند، ماندگارتر است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مهدی قزلی، مدیرعامل این بنیاد و دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، همزمان با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ششمین محفل شعرخوانی جشنواره شعر فجر که در جزیره هرمز برگزار شد، با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های ماناکننده آثار ادبی، توجه به مقوله وطن است، افزود: مردم خیلی از نقاط دنیا وطن ندارند و اگر وطنی ساخته شده، ملتی برای زیست در آن نیست. در حالی که ما از این موهبت برخورداریم که هم وطن داریم و هم ملت.

وی با تأکید بر این‌که «آنچه ایران می‌خوانیم و دوستش می‌داریم، چیزی نیست که ملی‌گرایی و ناسیونالیزم از آن برخیزد» اظهار داشت: ایران، شاخصه‌های هویتی‌ای دارد که این شاخصه‌ها بسیار جدی است. از جمله آن‌ها، مقام یگانه حضرت رسول (ص) است و از این بابت، ما دارای وطن دینی هم هستیم.

قزلی ادامه داد: اگر ما روزی برای وطن خاکی، خون‌های زیادی در مرزهای کشور دادیم، امروز هم جوانان ما در وطن دینی خودشان در حال مبارزه هستند و فهم خوبی از موضوع وطن دارند.

دبیر اجرایی جشنواره‌ها و جایزه‌های پروین، جلال و شعر فجر خاطرنشان کرد: به همین معنا، ما با در نظر گرفتن وطن فارسی، درهای جشنواره شعر فجر را به سمت کشورهایی که در حوزه تمدنی زبان فارسی قرار می‌گیرند، باز کردیم.

وی آن‌گاه مقوله و موضوع وطن را در قالب پاسخ به تهدیدات خارجی در حوزه خلیج فارس مورد بررسی قرار داد و گفت: به همین معنا در آینده، اگر کسی تصور و توهم تغییر خلیج فارس، حتی در نام به سرش بزند، باید بداند که با جوانانی مواجه است که از وطن خاکی، دینی و زبانی‌شان با تمام وجود دفاع می‌کنند و فرصتی برای این تصور و توهم وجود ندارد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی اضافه کرد: در همه دنیا آثار کسانی که مفهوم خاک و وطن را جدی گرفته‌اند، ماندگار شده و حتما خلیج فارس، یکی از شاخصه‌های هویتی ماست و حفظ، توجه و غیرت داشتن به آن در آثار ادبا و شعرای ما جای پای جدی خواهد داشت.

قزلی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به ازسرگیری کنگره شعر و قصه جوان اظهار داشت: امیدواریم دوباره از شعر و قصه جوان بشنویم؛ چرا که این کنگره به گرمی آب و خاک و مردم این سرزمین مربوط است و بنیاد شعر و ادبیات داستانی به اندازه خودش آمادگی دارد تا در برپایی دوباره این کنگره اثرگذار همکاری کند.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: همان‌طور که تدبیر و شجاعت به خرج دادید و این محفل (محفل شعرخوانی خلیج فارس) را به جای بندرعباس در جزیره زیبا و رنگین‌کمانی «هرمز» برگزار کردید، با احترام به بندرعباس و بندرعباسی‌ها، باز هم این فرصت را در اختیار شهرها و مکان‌هایی مثل هرمز بگذارید و این نقاط را به مخاطبان ادبیات بشناسانید.

قزلی با تأکید بر این‌که «ادبیات از مسیر بومی ‌بودن امکان جهانی شدن دارد» افزود: هرمز و هرمزگان با همین خاک سرخ و موسیقی زیبا، آسمان رنگی و دریای نیلگون می‌تواند جهانی شود. این خصائص، متعلق به اینجاست و مال هیچ جا نیست. ادبیات هم این‌گونه است و خصلت‌های بومی را به خوبی انعکاس می‌دهد.

وی گفت: بعضاً شاعران جوانی را می‌بینیم که برای نشان‌دادن همپایی قافله شعر روز، مخصوصاً آن‌چه در اینستاگرام و فیس‌بوک و تلگرام جاری است، خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا آثار کم‌هویت و آپارتمانی تولید کنند؛ شبیه آنچه در مرکز کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: باید این پیغام را به ادیبان خودمان بدهیم که توجه به ظرفیت‌های بومی ـ نه فقط جغرافیا ـ حتما مسیر آن‌ها را برای ملی و بین‌المللی شدن کوتاه می‌کند. فقط کافی است با مدیریت خوبی سراغ این ظرفیت‌ها بروند.

مهدی قزلی در پایان گفت: خوشحالم که نگاه و پیگیری دولتی باعث نشده که هنرمندان و مردم ما نسبت به این موضوع، غیرت و حمیت داشته باشند. توجه به موضوع سرزمین، هویت، وطن و خاستگاه در اشعار امروز شاعران محفل خلیج فارس دیده می‌شود؛ در حالی که خیلی از آنان، هیچ تعلق اجدادی به این خطه ندارند و همین موضوع است که ما می‌توانیم بگوییم هم وطن داریم، هم ملت و هم سرزمین.

ششمین محفل شعرخوانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر با شعرخوانی جواد محقق، غلامرضا طریقی، مسعود دیانی، پونه نکوی، سیده فاطمه موسوی، جواد ضمیری، مسلم محبی، عبدالحمید انصاری‌نسب، بلقیس بهزادی، لیلا عبادیان، هاجر مهدی‌حسینی و ... در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جزیره هرمز همراه بود.

در این مراسم، علیرضا درویش‌نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز ضمن خوشامدگویی به شاعران در خصوص تأثیرگذاری شعر بر قلب مخاطب سخن گفت.

پیش از این محفل، محافلی در کاشان (افتتاحیه)، البرز، مشهد (شاعران مهاجر افغانستانی مقیم خراسان)، ری (شاعران افغانستانی مقیم مرکز کشور) و تهران (شهدای خدمت به یاد قهرمانان آتش‌نشانی) از سلسله محافل یازدهمین جشنواره شعر فجر برگزار شده بود.

مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اسفندماه امسال در مشهد مقدس، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: