کد خبر: 27535
تاریخ انتشار: شنبه, 30 بهمن 1395 - 16:16

داخلی

»

اخبار کتاب

توجه به خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان؛ اولویت نشر کتاب در کانون

منبع : لیزنا
توجه به «خواسته‌ها» و «نیازهای واقعی» کودکان و نوجوانان دو محور اصلی سیاست‌های کانون پرورش فکری در حوزه تولید و نشر کتاب است.
توجه به خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان؛ اولویت نشر کتاب در کانون

 به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون در جریان بازدید از بخش‌های مختلف معاونت تولید و اداره کل انتشارات کانون تاکید کرد علی‌رغم افزایش شمار ناشران کودک و نوجوان، کانون خود را رقیب آن‌ها نمی‌داند بلکه تلاش می‌کنیم با حفظ و ارتقاء کیفیت نشر کتاب، این باور را زنده نگاه داریم که کانون همیشه می‌تواند هدایت‌گر و الگوساز باشد.

علیرضاحاجیان‌زاده بابیان این که بسیاری از خانواده‌های ایرانی کانون را با تولیداتش به ویژه با کتاب‌هایش می‌شناسند، یادآور شد: در نشر کتاب علاوه بر رعایت استانداردها باید همیشه به خلاقیت و نوآوری توجه داشته باشیم و از یک سازمان دولتی انتظار می‌رود که بر روی انتشار کارهای نو سرمایه‌گذاری کند. آثاری که همیشه در رقابت‌های جهانی نیز درخشیده‌اند و این موفقیت‌ها یک آرزو نیست بلکه استمرار آن را باید در کانون نهادینه و مراقبت کنیم.

وی توجه بیشتر به خواسته‌ها و گرایش‌های کودکان در نشر کتاب با استفاده از جذابیت‌های بصری و تصویرگری و چاپ مناسب را زمینه‌ای برای استقبال بیشتر مخاطبان از کتاب‌ها عنوان کرد اما در عین حال توجه به نیازهای واقعی آن‌ها را نیز از سیاست‌های کانون در این حوزه برشمرد.

به گفته‌مدیرعامل کانون در کنار خواسته‌های مخاطب، تشخیص نیازهای واقعی آنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، دینی و ... وظیفه ما بزرگ‌ترهاست و باعث ماندگاری اثر در ذهن کودکان می‌شود. مساله نیازسنجی بسیار جدی است و ما این کار را در شورای سیاست گذاری انجام می‌دهیم و این نیازها را به مولفان و تولید‌کنندگان هم اعلام می‌کنیم.

حاجیان‌زاده اصلاح فرآیند بررسی نشر کتاب در کانون را ضروری دانست و گفت: فرآیند تولید گاهی هم طولانی است هم نویسنده‌ها می‌گویند مبهم است، تلاش می‌کنیم با استفاده از نرم‌افزار علاوه بر کوتاه کردن این فرآیند، و اطلاع‌رسانی مرحله‌ای، مسیر نشر را بازتعریف و روش‌مند کنیم.

مساله‌ دیگری که مدیرعامل در این نشست بر آن تاکید داشت اهمیت ورود نیروهای جوان و خلاق به عرصه نشر کتاب بود. وی در این زمینه تصریح کرد: اگرچه کانون به صورت طبیعی با نویسندگان حرفه‌ای در ارتباط است اما نباید دایره نویسندگان را فقط به چهره‌های شناخته شده محدود کنیم و می‌توانیم از جوان‌ترها و مربیان مولف و شاعر کانون که آثار خوب و قوی ارایه می‌کنند، استفاده کنیم کانون باید همیشه مولد باشد.

حاجیان‌زاده در همین حال تغییر سازوکار توزیع و فروش کانون و بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی را زمینه‌ای برای افزایش شمارگان کتاب و گسترش دامنه مخاطبان آثار کانون عنوان کرد و افزود: با این دیدگاه که «همه کودکان ونوجوانان ایرانی حق دارند از محصولات کانون استفاده کنند و کتاب‌ها باید به خانه و مدرسه آن‌ها برود»، جریان توزیع را تغییر داده‌ایم و با همکاری بخش خصوصی تعداد فروشگاه‌های عرضه محصولات کانون را در سال جاری از ۵۷ به ۲۳۷ عدد افزایش داده‌ایم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: