کد خبر: 27651
تاریخ انتشار: شنبه, 07 اسفند 1395 - 16:36

داخلی

»

اخبار کتاب

«كتابشناسی ماه» ويژه آذر ماه 1395 منتشر شد

منبع : لیزنا
سی‌وسومین شماره از «کتابشناسی ماه» از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.
«كتابشناسی ماه» ويژه آذر ماه 1395 منتشر شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومي خانه كتاب، «كتابشناسی ماه» دربردارنده اطلاعات همه كتاب‌هايی است كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌اند. اين مجموعه افزون بر كتاب‌های ناشران خصوصي، انتشارات مؤسسه‌های دولتي، كتاب‌هايی با شمارگان محدود و در دسترس اعضاي سازمان‌هاي خاص، گزارش‌های تحقيقاتی، چاپ‌كرده‌های به روش افست، آزمون‌نامه‌ها و كتاب‌های كمك درسی، آموزشی، نقشه‌ها و اطلس‌ها را نيز دربرمی‌گيرد.

مجيد غلامی‌جليسه، مديرعامل مؤسسه خانه كتاب در مقدمه اين اثر بيان كرده است: بخشی از آثار گران‌بهايی كه گذشتگان ما با هزاران سختی و مشقت به نگارش درآورده و در حفظ شان كوشيده بودند، به سبب بي‌مبالاتی و كم‌دقتی نسل‌های گذشته يا وقوع حوادث فرهنگ‌سوز، آهسته‌آهسته غبار فراموشی پذيرفته به ورطه نابودی كشيده شدند. با اين‌كه دانشمندان و بزرگان دين ما از سده‌های نخست تاريخ اسلام به ثبت و ضبط اطلاعات كتاب‌های اسلامی نظر داشتند و آن را تمهيدی براي حفظ اصل اين آثار می‌دانستند، كم نيستند آثاری كه نام يا نسخه‌هايشان از ميان رفته و فقط نامی از آن‌ها در معجم‌ها و تذكره‌ها باقی‌مانده است. از‌ اين‌رو، يكی از آرزوها و حسرت‌های نسل كتاب‌پژوه ما، آگاهی از نام و محتوا و ويژگی‌های آثاری است كه ديگر از آن‌ها خبر يا اثری در دست نيست.

 در امتداد سنت نيكوی حفظ اطلاعات كتب، مؤسسه خانه كتاب كه متولی اطلاع‌رسانی كتاب ايران است، ثبت اطلاعات كتاب ايران و اطلاع‌رسانی اين حوزه را در قالب كتاب، مجله، نرم‌افزار و سايت در دستور كار خود قرار داد؛ اما در ساليان گذشته، با توجه به افزايش عناوين كتاب‌ها و تكيه‌ بر اين انديشه كه شيوه نشر الكترونيك می‌تواند جايگزين مناسبی براي ديگر شيوه‌ها باشد، روش‌های اطلاع‌رسانی خود را محدود به رسانه‌های الكترونيك كرد.

شيوه گردآوري اين محصول به اين صورت است كه مؤسسه خانه كتاب به‌صورت روزانه يك نسخه از كتاب‌های اعلام وصول (مجوزيی كه دبيرخانه اداره‌كل كتاب و كتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برای خروج كتاب از چاپخانه و توزيع آن به ناشر می‌دهد) دريافت می‌كند. استقرار نمايندگی جهان شابك در خانه كتاب و به‌طبع آن ارتباط مستقيم با ناشران و پديدآورندگان كتاب، روش ديگری برای دستيابی به كتاب‌های منتشر‌شده در كشور را مهيا كرده است.

علاوه بر اين، از طريق ارتباط با ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، مراجعه به ناشران و چاپ فراخوان سالانه در روزنامه‌ها، اين اطلاعات گردآوری و تكميل می‌شوند. از آن‌جا كه خانه كتاب مرجع رسمی ارائه آمار نشر كتاب در ايران است، بسياري از ناشران برای تكميل اطلاعات آماری فعاليت خود به خانه كتاب مراجعه می‌كنند كه اين نيز باعث تكميل بانك اطلاعاتی اين مجموعه می‌شود.

«كتابشناسي ماه» ذيل سه فصل بزرگسالان، كودك و نوجوان و كمك‌درسی و آموزشی ارائه شده است.  در دو فصل نخست دو زيرمجموعه چاپ اول و بازچاپ و در فصل سوم كتاب‌های كمك‌درسی و آموزشی در دو رده مجزا عرضه می‌شود كه رده دوم فصل سوم به كتاب‌های كمك‌درسی و آموزشی كودك و نوجوان اختصاص دارد.

محتوای «كتابشناسی ماه» براساس خلاصه سوم نسخه بيستم نظام رده‌بندی دهدهی ديويی طبقه‌بندي شده و براي موضوع‌هاي اسلام، زبان و ادبيات فارسي، جغرافيا و تاريخ ايران از گسترش‌های رده‌بندی دهدهی ديويی ايران استفاده شده است. به اين صورت كتاب‌ها در 10 شاخه اصلی رده‌بندی دهدهی ديويی طبقه‌بندی شده‌اند و در هر رده، به ترتيب شماره رده ديويی، ترتيب يافته‌اند.

شيوه تنظيم اطلاعات كتابشناختی اين مجموعه براساس سنت اسلامی و شرقی با عنوان كتاب شروع می‌شود. در اين شيوه كتاب‌ها نخست براساس الفبای عنوان و در پی با نام پديدآورنده در زير هر يك از شاخه‌های نظام رده‌بندی ديويی مرتب شده‌اند.

سی‌وسومين شماره از «كتابشناسی ماه» ويژه آذرماه سال 1395 زيرنظر مجيد غلامی‌جليسه، در 846 صفحه، به قیمت 18 هزار تومان از سوی مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: