کد خبر: 27699
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 اسفند 1395 - 18:10

داخلی

»

اخبار کتاب

مراسم پنجاه و چهارمین سالگرد شورای کتاب کودک، با یادی از توران میرهادی برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم پنجاه و چهارمین سالگرد شورای کتاب کودک، با یادی از توران میرهادی  یکشنبه هشتم اسفندماه برگزار شد.
مراسم پنجاه و چهارمین سالگرد شورای کتاب کودک، با یادی از توران میرهادی برگزار شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام کتابک، این مراسم یکشنبه هشتم اسفندماه  در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نوش‌آفرین انصاری، عضو هیئت‌مدیره و دبیر شورای کتاب کودک با یادی از بانو توران میرهادی در آغاز سخنان خود، به سخنرانی درباره‌ عملکرد شورای کتاب کودک و اقدامات این نهاد در سال جاری پرداخت. او ضمن تشکر از اعضای شورای کتاب کودک، در سخنان خود از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر کرد و هر بخش این نهاد را تبلور یک اندیشه و آرمان دانست. نوش‌آفرین انصاری در ادامه گفت: بهتر است کمی در سوگ عزیزان درنگ کنیم؛ علی پازوکی که در سال ۱۳۹۵ ما را ترک کرد. حشره‌شناس و ایران‌شناس برجسته ایرانی؛ آزیتا شرف‌جهان، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی که نویسنده فرهنگنامه بودند در دو گروه جغرافیای ایران و ادبیات جهان؛ توران میرهادی, بنیان‌گذار مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. خوشحالم که به همت خانواده میرهادی، تمامی آثار موجود ایشان تهیه، گردآوری و در شورا عرضه شده است. همچنین کتابشناسی آثار میرهادی تدوین شده است که برای آن نیز سپاسگزار دوستان در کتابخانه تحقیقاتی هستیم. نسلی که همانند ما توفیق آشنایی با ایشان را از نزدیک نداشته‌اند، باید تشویق به خواندن آثار وی شود. به نظر من ما باید سعی کنیم مسیریاب‌های مطالعاتی را برای آثار میرهادی تعیین کنیم تا گروه‌های مختلف راحت‌تر با اندیشه‌های وی آشنا شوند.

نوش آفرین انصاری غم از دست دادن آتش‌نشان‌های جان بر کف برای ما نیز مانند تمام ملت مسئولیت دیگری بخشید و آن آماده‌باش فرهنگی برای مواجهه با بحران است. قصد داریم در بخش ادبیات کودکان، فرهنگنامه و خانه کتابدار که طرحی را در این مورد به ثمر برسانیم. یکی از اندرزهای مهم میرهادی انجام دادن کارهای بزرگ در برابر غم‌های بزرگ است. خوشبخت هستیم که هدیه بزرگی به محضر ایشان تقدیم شود.

انصاری در ادامه افزود: لوح فشرده کتاب‌های برگزیده و توصیه‌شده از سوی شورای کتاب کودک برای سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ آماده شده است. امروز می‌توانیم با سربلندی بگوییم که فهرست شورا به همت زنجیروار همکاران کارگاه‌ ادبیات کودکان، گروه‌های بررسی و همکاران کتابخانه تحقیقاتی به روز شده است. اکنون هیچ یک از ما بهانه‌ای نداریم که کتاب خوب تهیه نکنیم. باید حرکت برنامه‌ریزی‌نشده در نمایشگاه‌های کتاب را کنار بگذاریم و از این فهرست‌ها استفاده کنیم و مراجعه به کتابفروشان و ناشران عزیز را بر اساس طبقه‌بندی در دستور کار خود قرار دهیم.

انصاری درباره‌ی ادامه‌ نگارش فرهنگنامه افزود: امسال جلد جدیدی از فرهنگنامه نداریم؛ اما همه دست‌اندرکاران همچنان در جنب‌وجوش هستند. نگارش و ویرایش جلد هفدهم جریان دارد و نگارش هجدهم چند وقت است که آغاز شده و اکنون در مرحله ویرایش نهایی است. روزآمدسازی در سال ۹۴ به جریانی سازمان‌یافته تبدیل شده است. امیدوار هستیم که هم در قسمت مجموعه اصلی فرهنگنامه و هم در بخش روزآمد به زودی خبرهای بسیار خوبی برای علاقه‌مندان داشته باشیم. در فرهنگنامه همچنان با مشکلات مالی و فضایی کوچک و نامناسب دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ دوره فرهنگنامه به شکل‌های مختلف به سراسر ایران سفر کرده است. ضمن احساس رضایت و غرور از این اتفاق، اکنون این سوال برایمان مطرح می‌شود که آیا وجود به معنای استفاده است؟ آیا فرهنگنامه ناشناخته نمی‌ماند؟ باید مراقب باشیم که فرهنگنامه حرکت کند. فرهنگنامه کتاب آزادی است باید به دنبال راه‌هایی باشیم که هرگز دربند نماند.

نوش‌آفرین انصاری درباره‌ فعالیت‌های شورا در سال ۹۵ گفت : در نمودار جدید سازمانی شورا، گروه ترویج که در گذشته نیز سال‌ها فعالیت داشته‌اند، به کمیته تبدیل شد و به احتمال زیاد چند زیرمجموعه خواهد داشت. سوای روش‌های سنتی ترویج، شاهد اتفاقات دیگری نیز در سال ۹۵ بوده‌ایم، حضور ادبیات در موزه‌ها به شکل دیجیتال یا به شکل طرح فراخوانی از خود کودکان و نوجوانان. همچنین طرح مدرسه‌های طبیعت نیز حائز اهمیت است. اما متاسفانه یکی از مجموعه‌های بزرگ که درش بر شورا تقریبا بسته باقی مانده، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. امیدوارم سال آینده شاهد این باشیم که در این مراکز به روی ادبیات و ترویج‌گران باز شود.

بی‌گمان گسترش دیدگاه‌ها برای انجام تجربه‌های جدید مهم است و ثبت تجربه‌ها برای وسعت بخشیدن به دیدگاه‌ها؛ جا دارد اشاره کنم به دومین همایش مطالعات کودکی که در همین راستا برگزار شد. پژوهش‌های تاریخی برای استحکام اندیشه‌های امروز ضرورت دارد. پژوهش‌های تاریخی مربوط به شورا در دل آرشیو شورا وجود دارد و استفاده از آن با نظم این آرشیو امکان‌پذیر است؛ این‌گونه شد که در سال جاری، سازماندهی آرشیو پنجاه‌ساله شورا آغاز شد.

از مرزهای کشور اگر عبور کنیم، خوشحال هستم که به همت عزیزانی نام ایران در کنار حدود ۸۰ کشور با سربلندی مطرح می‌شود؛ عضویت زهره قایینی در سال ۹۵ به عنوان هیئت‌مدیره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، فرهاد حسن‌زاده کاندیدای جایزه هانس‌کریستین آندرسن ۲۰۱۸، راه یافتن کتاب حسی لمسی «مرغ سرخ پاکوتاه» اثر ستاره اقتداری از سوی IBBY به فهرست کتاب‌ها برگزیده ۲۰۱۷ جهان که جا دارد از پروین دولت‌آبادی، شاعر این کتاب نیز یادی کنیم و انتشار مقاله سحر ترهنده درباره‌ پژمان رحیمی‌زاده در نشریه‌ی BookBird

 پس از پایان سخنرانی نوش‌آفرین انصاری، در این مراسم، از فعالان شورای کتاب کودک تقدیر شد.

در ادامه علیرضا میرفخرایی به سخنرانی در رابطه با «فرهنگنامه و حامیان» پرداخت. میرفخرایی ضمن ارائه‌ گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته درپیوند با فرهنگنامه، بیان کرد: در سال ۸۴ با نیت تامین آسودگی خیال میرهادی ما درگیر کار شرکت فرهنگنامه شدیم تا ایشان از دغدغه‌های چاپ فرهنگنامه آسوده شود. این هدف تا کنون ادامه داشته و در آینده نیز بر آن پافشاری خواهیم کرد. بدنه اصلی فرهنگنامه نیروهای داوطلب است و انتشار آن با کمک‌های مردمی در قالب کمک‌های مالی و فعالیت‌های داوطلبانه صورت می‌گیرد.

میرفخرایی گفت: بسیاری فکر می‌کردند هنگامی که میرهادی به دلیل مشکلات جسمی، دیگر قادر به همکاری با فرهنگنامه نیستند، فرهنگنامه با مسائل و مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ اما همه دیدند که جرهره کارهایی که توران بنا نهاده‌اند، تا چه اندازه اصیل است و به سبب سیاست دوراندیشی ایشان در این کار، ما دچار مشکلی نشدیم. پس از ۱۸ آبان و درگذشت میرهادی، همه نیروهای داوطلب در کار فرهنگنامه، همگی با انرژی بیشتری به کار خود ادامه دادند و بسیاری از افراد که مشغول این کار بودند با کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌های خود شروع کردند به ادامه دادن کاری که توران پایه‌گذاری کرده بود و همچنان هم ادامه دارد.

کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1395/12/10 - 17:54
0
1
زنده باد شورای کتاب کودک که در طی پنجاه وچهار سال حیات پر بار خود ثابت گرد آنچه ماندنی است گام های استوار و متکی به خرد جمعی و فعالیت گروهی است. پس بازهم زنده باد شورا و زنده باد شورای کتاب کودک. شاد باد روح جاودان توران میر هادی.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: