برگزاری نشست «نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی»

به گزارش لیزنا، براساس اعلام  روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، علی مهرعلیزاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام در این نشست اظهار کرد: کتاب در دنیای امروز معرف توسعه کشور و توسعه اقتصادی هر کشوری است.

 وی بابیان این که میزان پیشرفت هر کشوری در گرو پیشرفت و نشر و چاپ کتاب است ابراز کرد: اگر شناخت به کتاب در کشور مشخص باشد و اگر اقتدار علم و دانش جایگاه محکمی در جامعه داشته باشد، به همان اندازه جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی نیز ارتقا می‌یابد.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مسئولان استانی این است که چرا با توجه به این که دانشگاه‌های و جمعیت شهرنشین افزایش‌یافته است اما به همان اندازه از تولید علم و دانش برخوردار نیستیم.

 مهر علیزاده با اشاره به اینکه  اطلاع‌رسانی و تبلیغات در بیان و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی مؤثراست گفت: کتاب بایستی در ارتباط با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور دیده شود، کتاب و مطالعه یک حوزه اجتماعی و فرهنگی است.

 وی یادآور شد: باید مردم خودشان تشخیص دهند که چه کتابی باید چاپ شود تا تیراژ کتاب و سرانه مطالعه بالا رود، باید خود مردم ایفای نقش کنند و نظارت را به خود ناشران تفویض نمایند، اگر حوزه کتاب به‌صورت عام مردمی شود می‌توانیم شاهد تغییرات مثبتی درحوزه کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی با توجه به ارتباط مستمر با اقشار مختلف و نقشی که می‌توانند در جامعه ایفا کنند، در بخش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی رسالت بزرگی بر عهده‌دارند.

در ادامه این نشست مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام نیز با تاکید بر اینکه باید مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها تقویت شود گفت: ایجاد راه اندازی و توسعه مراکز کتابخوانی باید در نقاط مختلف روستایی و شهری این استان تقویت شود.

  وی با بیان اینکه توجه به مطالعه و کتابخوانی می تواند در اقتصاد، فرهنگ و اقتدار کشور و استان بسیار موثر باشد، یادآور شد: مطالعه و فرهنگ کتابخوانی می تواند استان ایلام و منطقه را بهتر به دنیا معرفی کند.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان ایلام، با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد می‌توانند در امر ترویج مطالعه بسیار موثر باشند، ابراز کرد: تعامل دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی و نمایشگاه ها بسیار باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی در پایان با بیان اینکه تشویق نوجوانان و جوانان به اهمیت کتابخوانی و بالابردن سرانه مطالعه باید هدف و مورد توجه قرار گیرد، افزود: ناشران باید به سمت و تهیه و تدوین کتاب‌هایی که بیشتر مورد جامعه است، تشویق شوند.