کد خبر: 27882
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 اسفند 1395 - 10:36

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب طنز «خرستان» رونمایی شد

منبع : لیزنا
مراسم معرفی کتاب «خرستان» نوشته لوریس چکنواریان شنبه، ۲۱ اسفندماه  با حضور محمود دولت آبادی و جمعی از چهره‌های ادبی و فرهنگی کشور در شهرکتاب مرکزی برگزار شد.
 کتاب طنز «خرستان» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، مراسم معرفی کتاب «خرستان» نوشته لوریس چکنواریان شنبه، ۲۱ اسفندماه با حضور محمود دولت آبادی، یارتا یاران طراح‌ داخل کتاب(خرستان)، اکبر عالمی منتقد سینما و  با حضور جمعی از چهره‌های ادبی و فرهنگی کشور در شهرکتاب مرکزی برگزار شد.

اکبر عالمی منتقد سینما در ابتدای این نشست با بیان اینکه محمود دولت‌آبادی و لوریس چکنواریان برای سرزمین ایران، گوهر هستند، گفت: یاد بیژن مفید را گرامی می‌دارم. زمانی که من دانشجو بودم، تئاتر شهرقصه را اجرا کرد و خودش نقش خر را داشت. در یک صحنه وارد شد و گفت: من خرم، خیلی خرم. من این نمایش را در هر ۹۰ شبی که اجرا شد، نگاه کردم.

او همچنین بخشی از کتاب «خرستان» را برای حضار خواند، گفت: قطعه‌ای که می‌خوانم، به خوبی نشان می‌دهد که چرا لوریس چکنواریان ریشه در این خاک دارد، عاشق این سرزمین است و در ایران مانده است.

محمود دولت‌آبادی، دراین نشست درباره چکنواریان گفت: متاسفانه من یک آدم تک بعدی هستم و نمی توانم درباره هنر او صحبت کنم. بنابراین به من اجازه بدهید که درباره لوریس فقط این را بگویم که او را عمیقا دوست دارم، بدون آنکه دلیل آن را بدانم. حسی که بیان کردم، یک حس انسانی است که هیچ روان‌شناسی از آن سر در نمی‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چکنواریان، اثری را به طنز نوشته که دانشجویان ادبیات این سبک را گروتسک می‌نامند. گروتسک، اثر هجو، طنز و حتی اغراق‌آمیزی است که گاهی هم شدید می‌شود و معمولا نوعی واکنش است به جایی که فرد در آن زندگی می‌کند. کار آقای چکنواریان هم در طبقه گروتسک قرار می‌گیرد.

 لوریس چکنواریان، آهنگساز و موسیقی‌دان گفت: اگر آدمیزاد در روز چند بار خریت نکند، آدم نمی‌شود! به علاوه، خرها هر روز که ما را می‌بینند، می‌گویند اینها دیگر چه کسانی هستند که روی دو پا راه می‌روند! خلاصه اینکه آنها هم ما را به چشم دیگری می‌بینند. آدم هیچ‌وقت نباید خودش را جدی بگیرد بلکه باید کارمان را جدی بگیریم.

 چکنواریان گفت: شب بسیار خوبی است، به خصوص که هنرمندان و نویسندگان، در اتاق‌شان زندانی هستند و با کسی در ارتباط نیستند. ما دلخوشی زیادی نداریم، یکی از بزرگ‌ترین دلخوشی‌های ما این است که با مردم در تماس باشیم و ببینیم که آنها کتاب می‌خوانند و آن را دوست دارند.

خالق اپرای رستم و سهراب در بخش دیگری از سخنانش گفت:  شاهنامه خوب است اما مردمان ما باعث شدند که شاهنامه خوب بماند، بنابراین من برای این نسل نمی‌نویسم، برای نسل آینده می‌نویسم تا آنها کتابم را  ارزیابی و اگر خوب بود، آن را به نسل بعدی منتقل کنند.

دیگر میهمان این نشست، یارتا یاران، طراح کتاب بود. او با بیان اینکه نوشتن، بی‌گناه‌ترین و معصومانه‌ترین حرفه دنیاست، گفت: هنرمندان حرفه‌های دیگر زود به شهرت و محبوبیت می‌رسند. یک فیلمساز، نقاش یا بازیگر در ۲۰ یا ۲۵ سالگی می‌تواند جوایز جشنواره‌های زیادی را از آن خود کند اما نوشتن، تنها هنری است که به صرف نبوغ، نمی‌توان در آن به موفقیت رسید چون زبان، رویدادی است که به زمان نیاز دارد.

وی افزود: من زمانی متوجه این معصومیت نوشتن شدم که طی سال‌های متمادی عکاسی در نمایشگاه‌های کتاب، که مردم غرق مطالعه بودند. کسانی که غرق مطالعه می‌شوند، صورت معصومی دارند و برخلاف نظریه غالبی که می‌گوید «مردم در زمان خواب، معصوم هستند» معتقدم مردم در حال کتاب خواندن، صورت معصومی دارند و این معصومیت را از نویسنده آن می‌گیرند.

یاران در بخش دیگری از سخنانش گفت: نوشتن، چکنوارایان را از بدترین و سخت‌ترین روزها نجات داده است. او اهل شوخی و طنز است و طنز هم تجلی معرفت نبوغ آسای وجود یک انسان است.

وی در پایان فصل دوم کتاب «خرستان»  را با عنوان «چهار خر» برای حضار خوانش کرد.

 خسرو سینایی، کارگردان سینما نیز که در این مراسم حضور  داشت، درباره شوخ طبعی چکنواریان گفت.

این کارگردان سینما افزود: بسیار اتفاق افتاده است که در یک میهمانی همراه با لوریس بوده‌ام ، اما لوریس ناگهان گفته است که کلید خانه را جا گذاشته‌ام و باید برگردم اما من می‌دانسته‌ام که یک ایده جدید به ذهنش خطور کرده و می‌خواهد به سرعت به جای ساکتی برسد و آن را یادداشت کند تا از یادش نرود. حتی زمان‌هایی که با لوریس در فرودگاه بوده‌ایم، یادداشت هایش را پهن می‌کرد و مشغول کار می‌شد. یا پیش آمده که سوار ماشین من بوده و اگر موسیقی پخش کرده‌ام، به من گفته است که موسیقی را خاموش کنم چون حواسش پرت می‌شود. در این زمان‌ها من می‌دانم که موسیقی‌ای در ذهنش در جریان است که با موسیقی داخل خودرو هماهنگ نیست.

در پایان این مراسم، لوریس چکنواریان، محمود دولت‌آبادی و یارتا یاران با حضار گفتگو و کتاب‌هایشان را برای علاقه‌مندان امضا کردند.

P2
|
Iran
|
1395/12/22 - 20:16
0
0
خیلی دلم میخواد زودتر بخونمش
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: