کد خبر: 28011
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 فروردين 1396 - 12:22

داخلی

»

اخبار کتاب

موراکامی در دفاع از رمان جدیدش گفت:

از تحریف تاریخ جلوگیری کنیم

منبع : رویداد فرهنگی
هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی در دفاع از رمان جدید خود از مردم خواست تا در برابر تحریف تاریخ بایستند. 
از تحریف تاریخ جلوگیری کنیم

 به گزارش لیزنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نویسنده پرطرفدار ژاپنی که به تازگی با رمان جدیدش با انتقاد شماری روبه رو شده بود، دیروز در مصاحبه‌ای نادر با رسانه‌ای ژاپنی خواستار این شد تا مردم در برابر تحریف تاریخ ایستادگی کنند.

این سخنان پس از آن مطرح شد که با انتشار «قتل افسر شوالیه» رمان جدید او برخی مطرح کردند واقعه نسل‌کشی نانجینگ توسط ژاپن در سال ۱۹۳۷، ساخته و پرداخته چینی‌ها بوده است.

منتقدان می‌گویند در دوره نخست وزیری شینو آبه احساسات ناسیونالیستی در ژاپن تقویت شده و از جمله این احساسات بازنگری و تحریف تاریخی است. انکار بی‌اعتنایی به معاهدات جنگی پس از جنگ دوم جهانی که توسط آمریکاییان بر آن تاکید می‌شود هم از دیگر موارد مشابه است.

در حالی که چین می‌گوید ۳۰۰ هزار نفر در ۶ هفته در این شهر چینی در دسامبر ۱۹۳۷ توسط ژاپنی‌ها کشته شدند، توشیو موتویا نه  تنها کتابی در این باره نوشته و اصل ماجرا را بسیار کوچک‌تر مطرح کرده است، بلکه اسناد و تصاویر مربوط به این جنگ را در اتاق‌های هتلی که مالک آن است به نمایش گذاشته است.

موراکامی در جدیدترین رمانش یعنی «قتل افسر شوالیه» که ماه فوریه منتشر شد از این امر به عنوان نسل‌کشی یاد کرده است.

وی در مصاحبه دیروز خود به روزنامه ماینیچی شیمبون گفت: از آنجا که تاریخ مجموع خاطرات یک ملت است، فکر می‌کنم اشتباه بزرگی است که گذشته را فراموش کنیم و خاطرات دیگری را جایگزین آن سازیم.

وی افزوده است: باید با تجدیدنظرطلبی و تحریف تاریخی مقابله کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفته است: رمان‌نویس در کاری که می‌تواند بکند محدودیت دارد، اما برای ما در عین حال ممکن است که با این داستان‌سرایی‌ها مقابله کنیم.

موراکامی همواره کشورش را برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود در جنگ جهانی دوم نقد کرده است.

وی سال ۲۰۱۵ گفت ژاپن مسئول این کشتار است و باید از چین، کره و دیگر کشورهایی که در قرن بیستم به آنها لشکرشی کرد و از قربانیان آنها معذرت بخواهد.

کتاب جدید هاروکی موراکامی که با عنوان «کیشیدانو گوروشی» به معنی «قتل افسر شوالیه» منتشر شده در دو جلد با عنوان «ایده‌های در حال ظهور» و «استعاره برانگیزاننده» نام‌گذاری شده‌است و هر دو جلد کتاب هم‌زمان به بازار آمد.

 هر چند اسم این کتاب پیشتر اعلام شد اما موضوع آن تا زمان انتشار مخفی نگه داشته شد. این رمان نخستین کتاب نویسنده سرشناس پس از انتشار رمان «تسوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌ سفر زیارتی او» است که آوریل ۲۰۱۳ منتشر شده بود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: