سروش نوجوان دوباره منتشر می شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام  روابط‌عمومی انتشارات سروش، بلالی مهمترین دلیل این اقدام را خلأ و شکاف بزرگ در کشور در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فرهنگی برای این گروه سنی دانسته و یکی از پرتلاطم‌ترین و حساس‌ترین برهه‌های زندگی است که شخصیت و مسیر آینده افراد جامعه در آن شکل می‌گیرد.

وی افزود: دلیل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی امروز ناتوانی یا ضعف نهادهای اصلی جامعه چون خانواده، مدرسه و رسانه در هدایت فکری نوجوانان است. کودکان دیروز که امروز به بلوغ جسمی رسیده‌اند، تاحدی استقلال اقتصادی و اجتماعی دارند، به‌صورت کامل زیر چتر خانوده نیستند و در مدرسه و جامعه هم مسیرهای ناهموار فراوان آنها را سردرگم می‌کند. درچنین شرایطی احتمال انحراف بیشتر می‌شود و ابزارهای ارتباطاتی چون موبایل و ماهواره امکان تربیت و پرورش در نهادهای رسمی و مطمئن جامعه را سخت‌تر کرده است و این شکاف برای آبنده نوجوان بسیار خطرناک است.

برهمین اساس سیاستگذاران فرهنگی در سازمان صدا و سیما اقدام به تأسیس شبکه امید و مجله سروش نوجوان گرفته‌اند.

سروش نوجوان، ماهنامۀ ادبی هنری بود که در فروردین ماه ۱۳۶۷ با سردبیری قیصر امین‌پور، منتشر شد و توانست نسلی جدید از نویسندگان و شاعران را در بین خوانندگان نوجوان پرورش دهد.

 این نشریه به‌دلیل برخی مشکلات در اسفند ۸۵ از انتشار بازماندو طی ۱۸ سال فعالیت یکی از تأثیرگذارترین نشریه‌های کشور بود و توانست نه تنها بر میلیون‌ها نوجوان کشور تأثیرگذارد بلکه چندین نسل از شاعران و نویسندگان و روزنامه‌نگاران با الهام از آن و در تعامل با وی به جامعه فرهنگی کشور معرفی شده و خوش درخشیدند.

 به گفته بلالی مهمترین دلیل موفقیت سروش نوجوان توجه جدی به نوجوانان اهل قلم بود.

همچنین، قیصر امین‌پور، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در روز ۲ اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در گتوند دزفول به دنیا آمد و در ۸ آبان سال ۱۳۸۶ پس از ۸ سال بیماری ناشی از یک تصادف شدید، درگذشت.