کد خبر: 28262
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 - 15:18

داخلی

»

اخبار کتاب

روز جهانی کتاب و کپی رایت 2017

منبع : لیزنا
امروز ۳ اردیبهشت برابر با ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و حق مؤلف است.
روز جهانی کتاب و کپی رایت 2017

به گزارش لیزنا،  این روز از سوی اتحادیه بین‌المللی ناشران، دولت اسپانیا و فدراسیون روسیه به بیست وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو (آبان ۱۳۷۴) پیشنهاد شد و در این کنفرانس به تصویب رسید.

از دلایل انتخاب این روز یکی سنت مردم کاتالونیای اسپانیا است که هر سال در این روز با فروش هر کتاب یک گل رُز به خریدار داده می‌شود و از سوی دیگر تقارن آن با تولد یا مرگ تعدادی از نویسندگان و چهره‌های ادبی مشهور جهان نظیر :میگل سروانتس، ویلیام شکسپیر، اینکا گارسیلاسو دلاوگا، مانوئل وایه خو و ولادیمیر نابوکف و تنی چند از شخصیت های فرهنگی جهان است.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مؤلف، تجلیل جهانی از کتاب و مؤلفان، تشویق همگان و به‌ویژه جوانان برای کشف لذت خواندن، تقدیر و حمایت از کسانی که در رشد و اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری نقش و سهم بسزایی داشته‌اند، توسعه صنعت نشر، ترویج جریان آزاد کتاب و تضمین دسترسی عموم به آن و بالاخره جلب توجه سازمان ها، انجمن‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی به این آسانت رین و ارزنده‌ترین روش کسب دانش، بیان احساس و اندیشه و قدیمی‌ترین وسیله ارتباط معنوی و کلید توسعه آموزش پایه، مبارزه با فقر و توسعه فراگیر است.

همچنین 24 آوریل یونسکو در مقر سازمان ، به مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف، یک سری از رویدادها از قبیل: همایش ها، بحث ها، نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی برگزار خواهد کرد.

یونسکو از تمام نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران سراسر کشور دعوت می نماید به یونسکو بپیوندند و روز جهانی کتاب و حق مولف را باهم جشن گیرند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: