تاکید صالحی امیری بر گسترش دیپلماسی فرهنگی ایران و ایتالیا

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون وزیر میراث و فعالیت های گردشگری و فرهنگی کشور ایتالیا که در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: تلاش دولت تدبیر و امید بر واگذاری امور به صنوف مربوطه بوده، ولی هنوز دولت نقش گسترده ای در حوزه فرهنگ دارد.

وی با اشاره به معاونت ها و سازمان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معرفی وظایف آن ها پرداخت و گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از اقدامات معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه است و برگزاری نمایشگاه های کتاب استانی و بین المللی، جشنواره های حوزه کتاب و همچنین برگزاری کتاب سال از دیگر فعالیت های این معاونت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به مجموعه فعالیت های سازمان سینمایی، سمعی و بصری افزود: ایران در بخش فعالیت های سینمایی در منطقه از سرآمدان است و در بخش بین المللی نیز به اسکار دست یافته است.

وی افزود: معاونت هنری نیز دارای فعالیت های گسترده ای در بخش های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی است و موزه هنرهای معاصر تهران نیز دارای آثار ارزشمندی با برآورد ارزش ٣ میلیارد دلار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش دیپلماسی فرهنگی تاکید بسیار دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با داشتن ٨٣ نمایندگی در کشورهای مختلف این وظیفه را بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: معاونت مطبوعاتی فعالیت های رسانه ای کشور را بر عهده دارد و در حال حاضر ٨ هزار و ٦٠٠ روزنامه و نشریه در کشور منتشر می شود.

صالحی امیری بر گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ضروری است تفاهمنامه فی مابین دو کشور با پیش نویس جدید به امضای طرفین برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی همکاری در همه حوزه های فرهنگی و هنری با کشور ایتالیا را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر رفت و آمد نخبگان دو کشور و توجه به شخصیت های فرهنگی یکدیگر تاکید کرد.

صالحی امیری گفت: ایران در منطقه کشوری امن است و این امنیت تصادفی نیست بلکه بر اساس رویکردی استراتژیک است. ما به هر نوع افراطی گری در منطقه و جهان مخالف هستیم.

در ادامه این دیدار آنتیمو چزارو معاون وزیر میراث و فعالیت های گردشگری و فرهنگی کشور ایتالیا با اشاره به روابط خوب دو ملت گفت: به دلیل اشتراکات فرهنگی میان دو ملت گسترش روابط میان ایران و ایتالیا ضروری است.

وی با تاکید بر نقش دیپلماسی فرهنگی در گسترش روابط، نقش نشریات و روزنامه ها را نیز در این مسیر موثر برشمرد و افزود: سینمای ایران در ایتالیا و جهان نیز شناخته شده است و حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نقطه عطفی در شناخت کتابخوانی است.

چزارو با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان بلونیا، گفت: در این نمایشگاه تصویرگران ایران در بخش کودک و نوجوان مورد توجه هستند و ایرانیان در این زمینه استعدادهای خوبی دارند.

وی افزود: تاسیس دفتر فرهنگی ایتالیا در ایران نیز می تواند کمک زیادی در گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور داشته باشد.

 

معاون وزیر ایتالیا گفت: این کشور نگاه ویژه ای نسبت به ایران دارد و از امنیت داخلی آن مطلع است و این امر منجر به افزایش گردشگران به این کشور می شود.