کد خبر: 28453
تاریخ انتشار: جمعه, 15 ارديبهشت 1396 - 14:37

داخلی

»

اخبار کتاب

چاپار منتشر کرد

«بازیابی اطلاعات چند زبانه از پژوهش تا عمل»

منبع : لیزنا
چاپار کتاب «بازیابی اطلاعات چند زبانه از پژوهش تا عمل» نوشته کارول پیترز، مارتین بارشلر و پل کلاف و ترجمه بهروز یل و امیررضا اصنافی را در سال 96 منتشر کرد.
«بازیابی اطلاعات چند زبانه از پژوهش تا عمل»

به گزارش لیزنا، کتاب حاضر شامل شش فصل است. در فصل نخست اصطلاحات مورد استفاده در کتاب تعریف شده و همچنین دلایلی چرایی تبدیل دسترسی کارامد به اطلاعات در سراسر مرزهای زبانی و در جامعه جهانی دیجیتال، به تعیین کننده ترین عامل توضیح داده شده است.

فصل دوم سازوکارهای ضروری برای ایجاد سامانه های بازیابی اطلاعات تک زبانه، راهبردهای نمایه سازی و جزئیاتی درمورد انطباق این سازکارها به زبان های مختلف را ارائه می دهد.

فصل سوم به ارائه راهبردهای مختلف برای حمایت بازیابی اطلاعات برحسب زبان طبیعی پرداخته است و فصل چهارم کتاب  بر روی بحث رفتار جستجوی اطلاعات کاربر متمرکز شده است.

 فصل پنجم کتاب، به توصیف ارزیابی سامانه ها برای ارزیابی اطلاعات چندزبانه از دیدگاه سامانه مدار و کاربرمدار پرداخته است.

و در فصل آخر کتاب در مورد روش هایی که در آن فناوری های پیشرفته برای پیاده سازی سامانه ها جهت بازیابی اطلاعات چند زبانه وجود دارد بحث شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «بازیابی اطلاعات چندزبانه از پژوهش تا عمل» آمده است:

«این کتاب توصیف جامعی از فناوری درگیر در طراحی و توسعه سامانه ها و کارآمدی دسترسی و بازیابی اطلاعات چند زبانه را ارئه می دهد. هدف ما این است که خواننده شناخت کاملی را از مسائل مختلف مرتبط با ایجاد سامانه ها برای در دسترس قرار دادن مقوله های اطلاعاتی ذخیره سازی شده دیجیتالی- صرف نظر از زبانی که با آن نوشته شده اند، پیدا کند.»

این کتاب منبعی برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشمندان و توسعه دهندگان سامانه محسوب می شود.

 

علاقه مندان می توانند کتاب  «بازیابی اطلاعات چندزبانه از پژوهش تا عمل» با قیمت 26هزار تومان از سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بخش ناشران دانشگاهی، سالن 105، غرفه 104، انتشارات چاپار تهیه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: