کد خبر: 28649
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 ارديبهشت 1396 - 13:58

داخلی

»

اخبار کتاب

قاضی میر سعید «NFC و RFID فناوری های مدرن در کتابخانه ها» را معرفی می کند

منبع : لیزنا
«NFC و RFID فناوری های مدرن در کتابخانه ها» نوشته جواد قاضی میر سعید، طاهره صادقی و فاطمه شیخ شعایی توسط نشر کتابدار منتشر شده است.
قاضی میر سعید «NFC و RFID فناوری های مدرن در کتابخانه ها» را معرفی می کند

به گزارش لیزنا، جواد قاضی میر سعید، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از مولفان کتابِ « NFC و RFID فناوری های مدرن در کتابخانه ها»، این کتاب را در یادداشتی اختصاصی معرفی کرده است.

در این یادداشت آمده است:

فناوری‌های نوین با شتابی جهان شمول و با جهشی وصف ناپذیر، گستره فعالیت‌های خویش را از ابعاد زمینی و متعلقات آن خارج و به  کرات آسمانی گسترش داده اند. عجیب آنکه آنچه را که امروز نوآوری‌های فوق مدرن در این عرصه می‌نامند قبل از بروز توانمندهایی‌های ذاتی خویش از گردونه متصف  به مدرنیته تکنیکی خارج و پیش نیاز سازه دیگری میشود که تا قبل از آن در تخیل اذهان پویا جا داشت. صرف نظر از ابعاد مهندسی آن که در پیچیده‌‌ترین شرایط تکنیکی قرار دارند، حاصل کار، انجام هر امری را سهل و ممکن می‌‌کند. اگر به یکی از مصادیق آن در پهن‌دشت عرصه اطلاعات و ارتباطات نگاهی اجمالی افکنده شود دامنه چرخش منظومه اطلاعاتی و ارتباطی را از سپهر لاجوردی تا  خصوصی‌ترین حریم زندگی انسانها می‌توان در چرخه شبکه‌های جهانی بی اعتنا به هرمانع و رادعی در اقل زمان ممکن شاهد بود به گونه ای که به جرعت می‌توان گفت که دیگر کسی را یارای مقابله با آن نیست.

در این ارتباط مهمترین سازمان‌هایی که تا چندی قبل تنها در مسیر ساماندهی منابع اطلاعاتی ایفای نقش می‌کردند اینک می‌بایست در ابعادی وسیع از تولید تا اشاعه و از انتقال تا تفسیر وتبیین اطلاعات را به مدد فناوری های موجود به عنوان بخش کوچکی از وظایف حرفه ای بر عهده گیرند که اگر با این مهم خود را همگام ننمایند بدون شک سرنوشت محتوم خود را در عزلت اجتماعی خویش خواهند یافت.

تحقق این مهم انهم به معنای حضور فعال در بارورتر کردن محتوای شبکه‌های علمی در گرو تغییر نگرش صاحبان حرفه و متولیان امر اموزش عالی در دگرگونی بنیادی محتوای دروس مرتبط است تا به مدد شناخت و بکارگیری گوشه ای از فناوریهای مورد اشاره موجبات تحولی چشمگیر در عرصه اطلاع رسانی را سبب شود.

به همین جهت مجموعه حاضر با عنوان NFC ،RFID ، فناوریهای نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی گرد آوری و تنظیم شد تا به مخاطبان خویش یاداوری ‌‌کند که فرصت‌ها زود گذر و همگامی با آن یک الزام حرفه ای است. علاوه بر ان در این مجموعه سعی بر آن شد تا با معرفی اجمالی این دو فناوری و مقایسه جهات تکنیکی آن، مخاطب با زوایایی از توانمندی‌های این دو رهاورد عرصه فناوری هزاره سوم آشنا شود.

«شناسایی فرکانس رادیویی» یا «آر. ‌اف. آی.‌ دی»[1] فناوری‌ است که در اواخر سال 1990 مورد استفاده کتابخانه‌ها قرار گرفت و هم اکنون در برخی از کتابخانه‌های ایران و سایر کشورهای جهان، استفاده می‌شود. "RFID" در کتابخانه‌ها به سرعت انجام امانت، بازگشت و گردش دوباره کتاب‌ها، تبادل مستقیم اطلاعات از تگ‌ها به کامپیوتر کتابدار و به روز‌ رسانی خودکار تراکنش‌های حساب کاربری کمک می‌کند. همچنین این فناوری موجودی کتابخانه را مدیریت می‌‌‌کند و منابع کتابخانه‌ای موجود در کتابخانه می‌توانند به وسیله حسگر، به طور هم‌زمان خوانده شوند.

این فناوری هم در حال گسترش و استفاده در کتابخانه‌هاست. به عنوان مثال کتابخانه فنی"NFC" در دانشگاه فنی کارتاگنای[2] اسپانیا، به کل اعضای دانشگاه، اجازه به امانت گرفتن منابع آموزشی (کتاب‌ها، نرم‌افزار و مجلات) را می‌دهد. با برنامه‌های کاربردی"NFC"، همه دارایی‌های کتابخانه‌ها به تگ‌های"NFC" مجهز می‌شوند، تا بتوانند به وسیله گوشی هوشمند فعال"NFC" قابل جستجو باشند. از آن‌جایی که بستر"NFC" در ایران وجود دارد و استفاده از آن در خدمات پرداخت سیار در حال توسعه است، بنابراین انتظار می‌رود که این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور، در کتابخانه‌های دانشگاهی نیز به کار رود، لذا شناخت این فناوری در کشور ضروری به نظر می‌رسد. شناخت"NFC" باعث توسعه فرهنگ استفاده از آن خواهد شد و مقاومت کتابخانه‌ها را در برابر تغییر و ورود فناوری جدید، کاهش خواهد داد. کتابداران و کاربران کتابخانه‌ها، با آگاهی قبلی از مزایای آن، با ورودش به کتابخانه، همگام با کشورهای پیشرفته به سهولت از آن استفاده خواهند کرد و لذا از هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از عدم شناخت فناوری در آینده جلوگیری خواهد شد.

دو فناوری نام برده، از یک نوع هستند و بنابراین می‌توان با  تطبیق و کنار هم قرار دادن ویژگی‌های اصلی‌شان، به شناخت مناسبی از فناوری جدیدتر دست یافت. یکی از روش‌های مقایسه‌ای معروف در مطالعات توصیفی، الگو یا مدل بردی[3] است که در اوایل دهه 1960 جهت مقایسه موارد آموزشی معرفی شد. "Beredy" از چهار مرحله به ترتیب شامل توصیف[4]، تفسیر[5]، طبقه‌بندی[6] و مقایسه[7] تشکیل شده است. بنابراین این کتاب  با هدف تعیین توان تکنیکی[8] فناوری‌های"NFC" و"RFID" در بهبود ارائه خدمات کتابخانه‌ای و مقایسه این دو فناوری به دنبال پاسخگویی به پرسش‌های زیر است:‌

-- چه تجهیزات و امکاناتی، برای به کارگیری هر یک از فناوری‌های"RFID" و"NFC" در محیط کتابخانه‌ای لازم است؟

-- نقش و کاربرد هر یک از اجزای فناوری‌های"RFID" و"NFC" در رابطه با ارائه خدمات در محیط کتابخانه‌ای چیست؟

-- فناوری‌های"RFID" و"NFC" در بهبود ارائه خدمات کتابخانه‌ای چه شباهت‌ها و تفاوت‌هايی با يکديگر دارند؟

-- فناوری‌های"RFID" و"NFC" در بهبود ارائه خدمات کتابخانه‌ای، با استناد به الگوی"Beredy" چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

-- و در نهایت الگوی پیشنهادی برای استفاده از این دو فناوری در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی چیست؟

این کتاب توسط انتشارات نشر کتابدار در سال 1396 منتشر و به قیمت 10000 هزار تومان راهی بازار شده است.



[1]. RFID: Radio Frequency Identification

[2]. The Technical University of Cartagena

[3]. Beredy Pattern or Bereday patern

[4]. Description

[5]. Interpretation

[6]. Juxtaposition

[7]. Comparison

[8]. Technical Capability

.
|
Iran
|
1396/03/06 - 14:53
0
1
ميشه لطفا بفرماييد اين كتاب با كتاب NFC و RFID اصول طراحی و کاربردها‬‬‬‬‬/ مهدی ذکریاپناه‌گشتی .
‏کرج : رهام اندیشه ، ‏‫۱۳۹۵ .‬ چه فرقي دارد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: