کد خبر: 28679
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1396 - 17:37

داخلی

»

اخبار کتاب

از سه پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی تجلیل شد

منبع : لیزنا
نخستین همایش دوسالانه فرهنگ و زبانهای باستانی روز دوشنبه اول خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار شد.
از سه پیشکسوت فرهنگ و زبان‌های باستانی تجلیل شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی «سمت»، در افتتاحیه نخستین همایش دوسالانه فرهنگ وزبان‌های باستانی، از سه چهره ماندگار دانش فرهنگ و زبان‌های باستانی، بدرالزمان قریب، محسن ابوالقاسمی و ژاله آموزگار، تقدیر شد.

احمد خاتمی رئیس دانشکده فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه شهید بهشتی، در ابتدای مراسم در سخنانی درباره بزرگداشت مقام علمی این سه تن، گفت: بدرالزمان قریب، ابوالقاسمی و ژاله آموزگار، افتخار ایران و دانش سرزمین‌مان هستند و گامی که ما برای بزرگداشت این عزیزان و چهره‌های اثرگذار در حوزه علوم انسانی برداشته‌ایم، کمترین کاری است که در برابر خدمات علمی ایشان قابل انجام بود.

ابوالقاسم اسماعیل‌پور معاون پژوهشی و دبیر همایش نیز در سخنرانی خود، ضمن ارائه گزارش همایش، افزود: ایده این همایش در سال گذشته در جلسه‌ای با حضور نمایندگان زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران شکل گرفت و مراسم امروز به افتخار سه دانشمند بزرگ رشته فرهنگ و زبان‌های باستان و به نام نامی آنها برگزار می‌شود.

اسماعیل‌پور در تشکر از دکتر احمد احمدی رئیس سازمان «سمت»، گفت: از پشتیبانان این همایش به ویژه دکتر احمد احمدی رئیس سازمان علمی و پژوهشی «سمت» که در برگزاری این همایش از ما حمایت ویژه کردند و چاپ مجموعه مقالات این همایش را بر عهده گرفتند، بسیار سپاسگزارم.

پس از پخش فیلم گفتگوهای کوتاه با استادان قریب، ابوالقاسمی و آموزگار، ژاله آموزگار به نمایندگی از این اساتید در سخنرانی خود، پس از تشکر از برگزارکنندگان مراسم، گفت: عزیزان برگزارکننده این مراسم، بیش از آنکه استادان خود را بزرگ بدارند، با برگزاری این مراسم خود را بزرگ داشتند و بر اخلاق صحه گذاشتند و درسی را آموختند که در کتاب‌های درسی به وضوح نوشته نشده است.

آموزگار افزود: در دوره ما رشته جدایی به نام فرهنگ و زبان‌های باستانی وجود نداشت. ما خون دل‌ها خورده‌ایم که چنین جمعی پدید آید و شما و ما باشیم که بفهمانیم زبان‌های باستانی تنها چندصد واژه نیست و دریایی بی‌انتهاست. از اینکه مستقیم یا غیرمستقیم توانستم استادتان باشم، بر خودم می‌بالم و به اینکه بگویم فلانی دانشجویم است، افتخار می‌کنم. من اعتقاد دارم دانشجویان ما باید از ما باسوادتر باشند و اگر چنین نبوده، حتماً من استاد خوبی نبوده‌ام؛ چون دانشجوی من، من است به اضافه خودش و دنیای اطلاعاتی که پیش رویش است

وی خطاب به اساتید قدیمی و پژوهشگران و اساتید جدید، گفت: ما باید به نسل بعد از خود و آنچه می‌نویسد احترام بگذاریم و با افتخار به کتاب‌ها و مقاله‌های آنها ارجاع بدهیم. اما مبادا نسل جدید که آنها را عالم‌تر و بهتر از خود می‌دانم، به خود مغرور شوند که پیشینیان خود را نامطلع بدانند. دانشمند جدید باید تفکر کند و به این نکته هم بیندیشد که جهان چقدر بزرگ است و دانش او در میان علوم جهان چقدر جا دارد و اینکه اصلاً علمش قطعی است؟! پس بیایید اخلاق را که کم‌کم در حال کمرنگ شدن است، دوباره زنده کنیم.

آموزگار در پایان اضافه کرد: سخن آخرم خطاب به کسانی است که تازه به دشت خرّم ما گام گذاشته‌اند؛ می‌دانم رشته سختی است و بعد از تمام سختی‌هایش، درگیر این می‌شوید که در آشفته‌بازار بیکاری، تکلیف‌تان چیست. نمی‌توانم هیچ در باغ سبزی به شما نشان دهم، اما امیدوارم و آرزو می‌کنم ویروس عشق و علاقه به این رشته به جان‌تان بیفتد و بیمار شوید! آن‌وقت همه مشکلات را فراموش خواهید کرد و امیدوارم هرگز شفا پیدا نکنید!.

در پایان مراسم افتتاحیه این همایش، با حضور اساتید و برگزارکنندگان و نماینده سازمان «سمت»، از این سه چهره ماندگار دانش زبان‌های باستانی تجلیل به عمل آمد.

از جمله آثار منتشر شده دکتر محسن ابوالقاسمی در «سمت» می‌توان به کتاب‌های «دستور تاریخی زبان فارسی»، «تاریخ زبان فارسی» و مجموعه دو جلدی «راهنمای زبان‌های باستانی ایران» اشاره کرد. کتاب‌های «تاریخ اساطیری ایران» و «تاریخ ایران باستان (1)» نیز از آثار دکتر ژاله آموزگار به شمار می‌رود که توسط سازمان «سمت» منتشر شده است.

 

همایش دوسالانه فرهنگ و زبان‌های باستانی در روزهای 1 و 2 خردادماه 1396 و با محورهای تحقیق در زبانهای باستانی ایران، تحقیق در فرهنگ ایران باستان، تحقیق در تاریخ و ادبیات باستانی ایران و دیگر ملل، تحقیق در گویش‌های کهن ایران و تأثیر آنها بر زبان فارسی، در قالب 6 نشست در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت سازمان «سمت»، دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد ایران‌شناسی، برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: