تصحیح و نشر نسخه خطی «شرح تعدیل العلوم» در روسیه

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی  747 هـ ق/1346 م) با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری  اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و همکاری انستیتوی خاور شناسی فرهنگستان علوم روسیه، دانشگاه فدرال قزان و بنیاد بین المللی ایرانشناسی در مسکو به چاپ رسید.

صدر الشریعه دانشمندی است جامع العلوم که در کلیه دانش های آن روزگار از قبیل زبان و ادبیات، فقه و اصول، منطق و کلام، الهیّات و طبیعیات، ستاره شناسی و مباحث عرفانی تبحّر و مهارت زیادی داشته است. وی از خود میراث مکتوب گران بهایی به یادگار گذاشته که در کتابخانه های مختلف روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان، آسیای مرکزی و برخی از کشور های غربی محفوظ است.

در میان آثار صدر الشریعه «شرح تعدیل العلوم» جایگاه ویژه ای دارد اما متأسفانه، این نسخه خطی چند دانشی و مهم  تاکنون چاپ نشده است.

قسم کلام این کتاب یکی از مهمترین مراحل تاریخی کلام ماتریدی و سیر تحوّل و تکامل آن را در ما وراء النهر و خراسان بخوبی مجسم می سازد. تدوین و انتشار قسم کلام این نسخه خطی، به اهتمام قربان علی ادریسف مدیر بنیاد بین المللی ایران شناسی و با مقدمه فارسی، عربی و روسی توسط انتشارات «وچه» چاپ و منتشر گردید.

 

بنابراعلام این خبر، بزودی از این اثر فاخر با حضور اندیشمندان و فرهیختگان جامعه اسلامی روسیه رونمایی خواهدشد.