کد خبر: 28788
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 خرداد 1396 - 09:04

داخلی

»

اخبار کتاب

اهدای کتاب آثار رنگ روغن «نور آینده» به موزه کودکی

منبع : لیزنا
شهاب موسوی‌زاده، نقاش پیشکسوت و شاگرد استاد حسین احیاء، کتاب مجموعه آثار نقاشی و تابلو رنگ روغن «نور آینده (مادر، کتاب، کودک)» خود را به موزه تاریخ فرهنگ کودکی اهدا کرد.
اهدای کتاب آثار رنگ روغن «نور آینده» به موزه کودکی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، شهاب موسوی‌زاده، هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی از جمله شاگردان استاد حسین شیخ (حسین احیاء)، شاگرد بزرگ کمال‌الملک است که علوم پایه نقاشی را نزد او فرا گرفته است. موسوی‌زاده به دلیل آشنایی با زندگی و سنت‌های مردم ایران، موضوع بسیاری از نقاشی‌های خود را به مردم‌شناسی اختصاص داده است.

 

شهاب موسوی‌زاده در مقدمه کتاب اهدایی خود به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نوشته است:

«در خانواده‌ای پیکی- تبریزی- زنجانی- تهرانی (در سال ۱۳۲۴) در تهران زاده شدم. در ۱۳۳۸- ۱۳۳۹ بین کودکی و نوجوانی آثار استاد اسماعیل آشتیانی را از خیابانی که می‌گذشتم، به درون از پنجره به اتاق، آویخته بر دیوار دیدم. حظ بردم، کوبه بی‌تاب، با جسارت به در کوفتم و دخت استاد در گشود و در پس او، استاد، هر دو به خوش‌رویی به درونم پذیرفتند و آثار استاد را از نزدیک دیدم و سخن استاد را در برابر هر کار شنیدم ... از آن رو در نوجوانی با مکتب کمال‌الملک و شاگردان او آشنا شدم و پس خو گرفتم. از ۱۳۴۰ به همت غلامحسین علاقه‌مند به محضر استاد شیخ (حسین احیاء) که شاگرد و آموخته مکتب محمد غفاری کمال‌الملک بود. در همان روز احساس کردم که راهی سترگ در برابرم گسترده شد.»

موسوی‌زاده در این مقدمه در جایی دیگر به کودکی‌اش اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«پدرم شیفته ادبیات ایران بود و شاهنامه و گلستان و تاریخ بیهقی را افضل آثار ادبی ایران می‌شناخت و مرا نیز به خواندن آن‌ها وامی‌داشت ... شگفتا که من کودکی شش‌ساله بودم و می‌بایستی گلستان را از حفظ می‌خواندم، در برابر او گه گاه در برابر دیگران... از درون شکم مادرم با موسیقی و فقط ایرانی (علینقی وزیری، نی داوود، ...) بلکه هم اروپایی (لودویگ فن بتهوون، ...) آشنا شدم... زندگی در آن سال‌های کودکی برای من پرواز شکوهمند خیال، به همه سوی هستی بود ... آموزش خیال و تخیل که باور دارم ضرورت درک هنرمندانه جهان است و همان زندگی هنرمندانه کودکی پرشور مرا انباشته بود.»

تابلو رنگ و روغن «نور آینده (مادر، کتاب، کودک)» هدیه دیگر شهاب موسوی‌زاده به موزه تاریخ فرهنگ کودکی است. این تابلو روی چوب و در اندازه ۲۵*۳۵ در سال ۱۳۹۵ در کلن آلمان قلمی شده است.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، پیش از این تصویری از این تابلو رنگ روغن را در روزشمار ۱۳۹۶ خود با موضوع «کودک از نگاه نقاشان ایرانی» به چاپ رسانده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: