کد خبر: 28882
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 خرداد 1396 - 13:19

داخلی

»

اخبار کتاب

رتبه بندی جهانی کیو اس سال 2018 منتشر شد

محمدجواد دهقانی از حضور 5 دانشگاه ایرانی در بین برترین دانشگاه های جهان خبر داد

منبع : لیزنا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه بندی جهانی کیو اس سال 2018  و حضور دانشگاه های ایران در بین برترین دانشگاه های دنیا را بررسی کرد.
محمدجواد دهقانی از حضور 5 دانشگاه ایرانی در بین برترین دانشگاه های جهان خبر داد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نتایج رتبه بندی سال 2018 میلادی کیو اس که به تازگی منتشر شده است نشان از حضور 5 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و شهید بهشتی در جمع 959 دانشگاه برتر جهان دارد. در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 480-471، صنعتی امیرکبیر با رتبه 550-501، علم و صنعت ایران با رتبه 600-551، تهران با رتبه 650-601 و شهید بهشتی با رتبه 1000-801 حضور یافتند.       

دهقانی اظهار داشت: کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی، هرساله دانشگاه های برتر جهان را رتبه بندی می کند. کیو اس در سال  2018 میلادی تعداد 959 دانشگاه از 84 کشور را تحت پوشش رتبه بندی جهانی خود قرار داده است. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است . دانشگاه ها توسط 6 شاخص در قالب 4 حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند. شش شاخص رتبه بندی جهانی کیو اس عبارت هستند از بررسی شهرت دانشگاه با وزن 40%، ارزیابی کارفرمایان با وزن 10% ، نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن 5%، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن 5%، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن 20% و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن 20%.

 پایگاه رتبه بندی کیو اس برای بررسی تعداد مقالات پژوهشی، اطلاعات پنج ساله دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می دهد.

وی گفت: در رتبه بندی جهانی سال 2018 میلادی کیواس، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) برای ششمین دوره متوالی عنوان برترین دانشگاه جهان را به دست آورده است. دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو و موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ سوئیس به ترتیب رتبه دوم تا دهم را در رتبه بندی جهانی سال 2018 کیو اس کسب کردند.

وضعیت دانشگاه های برتر قاره های مختلف در رتبه بندی سال 2018 کیو اس

دهقانی در ادامه افزود: در رتبه بندی جهانی کیو اس 183 دانشگاه در آمریکای شمالی ، 252 دانشگاه از قاره آسیا، 369 دانشگاه از قاره اروپا، 18 دانشگاه از قاره آفریقا،  89 دانشگاه از قاره آمریکای لاتین و 45 دانشگاه از قاره استرالیا دانشگاه های برتر جهان در سال 2018 را تشکیل می دهند.

قاره اروپا

وی افزود: در رتبه بندی جهانی کیواس  سال 2018 میلادی در مجموع 369 دانشگاه از کشورهای اروپایی حضور دارند که دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد ، دانشگاه کالج لندن و امپریال کالج لندن از انگلستان با رتبه های 5، 6 ، 7 و 8 جهانی به عنوان 4 دانشگاه برتر اروپا معرفی شدند. موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ از کشور سوئیس و حائز رتبه 10 جهان و 5 اروپا، به عنوان برترین دانشگاه های قاره اروپا خارج از کشور انگلستان شناخته شد. اگرچه کشور انگلستان خانه برترین دانشگاه های اروپایی است با این حال نتایج رتبه بندی سال 2018 کیو اس نشان داد که 51 دانشگاه از 76 دانشگاه آن دچار افت رتبه شدند.

قاره آسیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر خلاف اروپا، دانشگاه های آسیایی و جوان هر ساله نتایج نظام های رتبه بندی را دستخوش تغییر و تحول می کنند. در رتبه بندی کیو اس در مجموع 252 دانشگاه از قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رتبه 11، دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه 15، دانشگاه تسینگهوا از چین با رتبه 25 جهانی، دانشگاه هنگ­کنگ با رتبه 26جهانی و دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه 28 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

در رتبه بندی کیو اس دانشگاه هایی چون دانشگاه صنعتی نانیانگ و دانشگاه پیشرفته علم و صنعت کره که بر بعد صنعت تمرکز یافته اند توانسته اند با رشد جایگاه نتایج خیره کنند ای از خود نشان دهند.

همچنین از کشور چین 39 دانشگاه در این رتبه بندی حاضر شده اند و دانشگاه تسینگهوآ که برترین دانشگاه این کشورمی باشد رتبه 25 جهانی و 3 آسیا را کسب کرده است. 6 دانشگاه این کشور در جمع 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته برابر با 4 دانشگاه بوده است.

کشور هند نیز در سال 2018 تعداد دانشگاه های برتر خود را در بازه 200 دانشگاه برتر از 2 دانشگاه در سال 2017 به 3 دانشگاه در سال 2018 ارتقا داده است.

قاره آمریکای شمالی

در رتبه بندی کیواس در مجموع 183 دانشگاه از این قاره حضور دارند که موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) ، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، از ایالات متحده آمریکا با رتبه های 1، 2 ، 3 و 4 جهانی، برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و جهان را تشکیل می دهند.

همچنین دانشگاه تورنتو کانادا نیز با کسب رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه این کشور معرفی شد.

قاره آمریکای لاتین

در رتبه بندی کیواس سال 2018 در مجموع 89 دانشگاه از آمریکای لاتین حضور دارند که دانشگاه بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه 75 جهانی، دانشگاه سائوپائولو با رتبه 121 جهانی، دانشگاه ملی مکزیک در رتبه 122 جهانی و دانشگاه کاتولیک شیلی با رتبه 137 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

قاره استرالیا

در رتبه بندی کیواس در مجموع 45 دانشگاه از قاره استرالیا حضور دارند که 5 دانشگاه آن در جمع 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 20 ، دانشگاه ملبورن با رتبه 41 و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه 45 به عنوان 3 دانشگاه برتر این قاره معرفی شدند.

قاره آفریقا

در رتبه بندی کیواس در مجموع 18 دانشگاه از قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه کیپ تاون با رتبه 191 ، دانشگاه استلنبوش با رتبه 361 و دانشگاه ویتواترسرند با رتبه 364 از کشورآفریقای جنوبی برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

 

گفتنی است پیش از این نیز سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) حضور پنج دانشگاه ایرانی در فهرست برترین‌های «کیو.اس.»  ۲۰۱۸ را اعلام کرده بود.

لیدوما
|
Iran
|
1396/03/25 - 10:19
0
0
کاش یه روز به جای انتصاب های سیاسی، تخصص و مهارت افراد مبنا قرار گیرد.
کسانی بدون تخصص در حوزه علم سنجی بر منصب رئیس مرکز ای اس سی تکیه زدند و شناخت آنها از علم سنجی ذکر چند دانشگاه برتر کشور از سوی موسسات رتبه بندی است.
بعد از استعفای دکتر مهراد، بنیانگذار این مرکز، واقعا جای خالی یک متخصص علم اطلاعات در منصب رئیس این مرکز مهم کشور کاملا احساس می شود.
به امید بازگشت آن روزها
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: