کد خبر: 29224
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 - 22:29

داخلی

»

اخبار کتاب

رشد ۱۳۰ درصدی علم کشور در بین تولید علم یک دهم درصد برتر دنیا/

منبع : لیزنا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از افزایش سهم کشور از کل مقالات داغ دنیا و رشد ۱۳۰ درصدی علم کشور خبر داد.
رشد ۱۳۰ درصدی علم کشور در بین تولید علم یک دهم درصد برتر دنیا/

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، محمدجواد دهقانی گفت: مقایسه تعداد مقالات داغ) hot papers) یا یک دهم درصد برتر کشور در پایگاه شاخص های اساسی علم آی.اس.آی (ESI) در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی حاکی از یک رشد ۱۳۰ درصدی است.

او افزود: سهم مقالات داغ کشور از کل مقالات داغ دنیا نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران ۲.۱٪ از مقالات داغ دنیا را تولید کرده بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳.۵٪ و در سال۲۰۱۷ به ۴٪ رسیده است. البته آمار سال ۲۰۱۷ میلادی هنوز در حال کامل شدن است.

  

دهقانی اظهار داشت: تعداد مقالات داغ ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در پایگاه شاخص های اساسی علم در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد ۲۳ مورد بود. این مقدار در سال ۲۰۱۶ به ۵۳ مورد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷ این مقدار برابر با ۸ است که آن را به صورت نسبی و در مقایسه با کل مقالات دنیا در این سال بایستی مقایسه کرد.

 

وی اظهار داشت: تولید علم دنیا در پایگاه استنادی آی.اس.آی براساس کیفیت طبقه بندی می شود. بر همین اساس مقالات یک دهم درصد برتر دنیا در این پایگاه مشخص شده اند. این مقالات آنهایی هستند که از بیشترین میزان اثرگذاری در دنیای علم برخوردار بوده اند. در پایگاه شاخص های اساسی علم آي.اس.آی (ESI) هر دو ماه یکبار مقالات یک دهم درصد برتر دنیا معرفی می گردند.

 

 

سرپرست ISC افزود: مقالات یک دهم درصد برتر با عنوان مقالات داغ نیز معرفی شده اند. اثربخشی این تولیدات از آن جهت اهمیت دارد که بیشترین تاثیر را در حوزه های علمی به همراه دارند. تعداد کل این مقالات ۲۸۱۵ مورد است و مربوط به دو سال اخیر می شوند. پایگاه شاخص های اساسی علم هر دو ماه یکبار به بررسی مقالات تولید شده در سطح بین المللی می پردازد و آنها را براساس میزان استنادهای دریافتی طبقه بندی می کند. استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده در بین جوامع علمی هستند. مقالاتی که از لحاظ تعداد استناد در زمره مقالات یک دهم درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند از طریق این پایگاه معرفی می شوند.

تعداد کل مقالات داغ دنیا در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۱۱۶ مورد و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۵۰۱ و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۹۸ مورد تاکنون گزارش شده است. البته همانگونه که ذکر شد در فواصل دوماهی یکبار این مقالات روزآمد شده و برحسب آن مقالات جدیدی به فهرست اضافه و مقالات قدیمی تر حذف می گردند.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: