کد خبر: 29238
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 تیر 1396 - 12:36

داخلی

»

اخبار کتاب

دومین «پارک کتاب کودک» در منطقه ۱۸ افتتاح شد

منبع : لیزنا
 دومین پارک کتاب کودک مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز گذشته با حضور رییس سازمان در مجموعه فرهنگی مختار سلیمانی در منطقه ۱۸ افتتاح شد.
دومین «پارک کتاب کودک» در منطقه ۱۸ افتتاح شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکی از بخش‌های ویژه «جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی هنری» افتتاح پارک‌های کتاب کودکان در مراکز فرهنگی هنری است. این اقدام که به مدیریت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۴ تهران، صاحب نخستین پارک کتاب کودکان، طراحی شده است عصر سه‌شنبه ۲۰ تیرماه با افتتاح دومین پارک کتاب کودک در مجتمع فرهنگی مختار سلیمی در منطقه ۱۸ پیگیری شد.

این مراسم با حضور محمود صلاحی رییس، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از مدیران فرهنگ‌سراها برگزار شد.

طراحی: اجرای یک طرح بومی برای آشتی با کتاب

حامد طراحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸ و رییس فرهنگ‌سرای خاتم در ابتدای این نشست گفت: قریب به دو سال است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انجام فعالیت‌های مختلف پژوهشی و مطالعاتی سعی در اجرایی کردن افتتاح مراکزی در جای جای پایتخت کرده است که با روش‌های غیر مستقیم، از جمله بازی و قصه؛ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در کودکان افزایش دهد.

طراحی با اشاره به اینکه این مرکز صرفا به یک گروه سنی اختصاص ندارد گفت: این مرکز از سه بخش مجزا تشکیل شده است. بخش کارگاهی و قصه گویی برای کودکان زیر ۵ سال، بخش مهد کودک برای کودکان ۵ تا ۷ سال و بخش علوم و فنون که برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده است.

وی افزود: امیدواریم اتفاقی که امروز آن را آغاز می‌کنیم گام خوبی باشد برای شکل گیری و اشاعه یک فرهنگ بومی، ایرانی و اسلامی که سالها بعد که ما نبودیم ثمره‌ آن مانند یک درخت، بار بدهد و صدقه جاریه باشد.

ناصری پور: همه فعالیت‌ها در راستای آموزش،با محوریت کتاب

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه پارک کتاب کودک یک عنوان بین‌المللی است گفت: آنچه ما در مراکز فرهنگی هنری خود برپا می‌کنیم حتی درصدی از آنچه استاندارد بین‌المللی تعریف کرده است، نیست. پارک‌های کتاب کودک در همه دنیا با عنوان طرحی به نام «بعد از مدرسه» پایه‌ریزی شده‌اند. طرحی که بیش از دو سال است در سازمان فرهنگی در حال بررسی است.

وی افزود: این نام را برای مراکز خود انتخاب کردیم تا برایمان یادآور باشد که همه فعالیت‌هایمان در این مراکز باید در راستای آموزش، پژوهش و علم اندوزی با محوریت کتاب باشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تشکیل دستورالعملی بر اساس ارزش‌های دینی و اخلاقی ایران در حوزه آموزش گفت: آنچه مسلم است این است که در همه دنیا برای گروه سنی کودک و نوجوان پژوهش‌های متعدد می‌شود، طرح ریزی می‌شود و این طرح‌ها به صورت فراگیر منتشر می‌شوند. اما ما باید بدانیم که بچه‌های این منطقه ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی خاص خودشان را دارند که در چارچوب آن باید آموزش ببینند.

وی در پایان سخنان گفت: پارک‌های کتاب کودک باید طوری به خانواده‌ها معرفی شوند که هم به دلیل رونقشان بتوانند هزینه‌های خودشان را جبران کنند و هم مردم منطقه را از نطر فرهنگی یک گام پیشتر برند.

صلاحی: تهران، شهر دوستدار کودک

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تاکید بر اینکه بیشتر فعالیت‌های این سازمان باید با محوریت کودکان اجرایی شود گفت: هر جامعه‌ای همه مردم حقی بر گردان مدیران دارند و در این میان حق کودکان بسیار بیشتر است. اما به این دلیل که زبان گفتن ندارند یا حتی اگر بگویند هم کسی توجهی به حرفشان نمی‌کنددر اکثر مواقع این حق پایمال می‌شود. حق تربیت، حق آموزش، حق امنیت، حق نشاط و ... .

وی افزود: اگر حقوق کودکان را رعایت کنیم خیلی از بروز بسیاری از اشکالات جامعه در آینده پیش‌گیری کرده‌ایم. به همین دلیل شهرداری تهران به ویژه در دهه اخیر تمام تلاش خود را به کار بسته است تا به عنوان «شهر دوستدار کودک» شناخته شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت:این کودکان دیر یا زود وارد جامعه می‌شوند و اگر با یک تربیت درست فرهنگی وارد شوند آینده خودشان و آینده جامعه را به سمت و سوی نیکبختی خواهند برد. این اتفاق البته تنها به تربیت و فضا داذن به خود کودکان خلاصه نمی‌شود بلکه والدین آنها هم باید اصول تربیت فرزند را بیاموزند چون همه شخصیت کودکان در خانواده شکل می‌گیرد.

 

در تابستان ۹۶ و در قالب «جشنواره تابستانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» دو «پارک کتاب کودک» دیگر در فرهنگ‌سرای خاوران و فرهنگ‌سرای انقلاب آغاز به کار خواهند کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: