کد خبر: 29328
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 تیر 1396 - 22:24

داخلی

»

اخبار کتاب

توضیحات حسن کیائیان درباره سخنان  مدیر انتشارات «دارالكتب اسلام

منبع : لیزنا
حسن کیائیان با ارسال نامه ای  به خانه کتاب، درباره سخنانی که مرتضی آخوندی، مدير انتشارات «دارالكتب اسلاميه» در هفتمين نشست از سلسله نشستهاي تاريخي شفاهي كتاب که (23 خرداد ماه) در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد.
توضیحات حسن کیائیان درباره سخنان  مدیر انتشارات «دارالكتب اسلام

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، در متن توضیحات ارسالی از سوی حسن کیائیان آمده است:«جناب آقای مرتضی احمدآخوندی از ناشران پیشکسوت و قدیمی کشورمان که درفاصله زمانی سال های ١٣٧۵ تا ١٣٧٩ عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم بوده اند اخیراً درگفت و گویی که متن آن توسط روابط عمومی خانه کتاب منتشرشده به نکاتی اشاره کردند که به زعم حقیر  لابد به دلیل گذشت زمان  دقیق نبوده و نیازمند توضیحاتی است.

دو فراز مهم از سخنشان یکی اشاره ای است که به مسأله ی شرکت یکی از همکاران ناشر ما در کنفرانس برلین نمودند و اختلافی که در پی آن بین ایشان و مرحوم محسن باقرزاده پیش آمد (در سال های ١٣٧٧ و ١٣٧٨ ) و دیگری اعتراضی که به انتشار گزارش تحلیلی اتحادیه در نقد فهرست خرید هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد درسه ماهه نخست سال ١٣٨۶ داشتند.

درباره ی مورد نخست به نقل از ایشان در آن گفت و گو آمده است:« یکی از اعضای اتحادیه به شدت اصرار داشت که ما الان باید به عنوان اتحادیه ناشران و کتابفروشان ازخانم لاهیجی به عنوان یک ناشر حمایت کنیم... من اعلام کردم که این کاررا نخواهم کرد و به همین دلیل بود که در نهایت ازعضویت در اتحادیه استعفا دادم.» اختلاف اشاره شده بر سر این موضوع بین زند ه یاد محسن باقرزاده و آقای آخوندی به دنبال صدور بیانیه ای در محکومیت خانم لاهیجی ازسوی تشکلی که آقای آخوندی عضو مؤثر آن بود شروع و پس از پیشنهاد صدور بیانیه حمایت از خانم لاهیجی توسط آقای باقرزاده درجلسه هیئت مدیره اتحادیه شدت گرفت که در نهایت منجربه تهدید آقای آخوندی به استعفا شد. تهدیدی که در پی دخالت دیگر همکاران منتفی و ایشان تا پایان دوره ی خدمت آن هیئت مدیره درسمت خود باقی ماندند.  تصویر امضای جناب آقای آخوندی در پای یک سند اتحادیه در سال ١٣٧٩ به پیوست همراه است.

این رخداد مهمترین چالشی بود که در آن دوره هیئت مدیره اتحادیه با آن روبرو شد. با این توضیح که بعدها از سوی قوه قضائیه حکم برائت خانم لاهیجی صادر گردید و موجب شد اصل دعوا خاتمه یابد.

مطلب دیگری که جناب آقای آخوندی دراین گفت و گو به آن اشاره کرد این بود که:«... در ادامه رئیس اتحادیه سرمقاله ای در یکی ازنشریات کشورمنتشر کرده بودند که در آن عنوان کردند یکی از ناشران مذهبی با نشانه هایی که همگی نشانه بنده بود با زدوبند های اداری با وزارت «... ارشاد، چند میلیارد تومان کتاب به این وزارتخانه فروخته است.» این بخش از سخنان آقای آخوندی نیز متأسفانه درست نیست.

ماجرا از این قرار است که سال ها پس از رخداد قبلی و به دنبال درخواست اتحادیه، لیست خریدکتاب سه ماهه نخست سال ١٣٨۶ وزارت ارشاد منتشر شد. به دنبال انتشار این لیست هیئت مدیره در گزارشی تحلیلی که در صص ٢۴ تا ٢٧ شماره های ٣ و ۴ نشریه صنعت نشر(خرداد و تیر ١٣٨۶ ) اتحادیه درج گردید_تصاویر این گزارش به پیوست ارسال می شود-  به نقد آن مبادرت کرد. این گزارش در آن تاریخ در  صفحات داخلی یکی از روزنامه ها نیز به چاپ رسید.

در گزارش اتحادیه که سعی شده بود بی طرفانه و روشنگرانه باشد به نام هیچ ناشری اشاره نشده و کوچک ترین اتهام زدوبندی هم به کسی در آن وجود نداشت.

تعجب در این است که چرا پس از گذشت ده سال جناب آقای آخوندی بابت کار نکرده از رئیس وقت اتحادیه [صاحب این قلم] گله مند شده اند؟ گزارش اتحادیه نقد مصوبات هیئت خرید کتاب وزارت ارشاد بود نه ناشرانی که نامشان در لیست خرید بود.

در آن مقطع و به دنبال درخواست خود ناشران، یارانه کاغذ قطع و بودجه آن در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفت. انتظار این بود که این وجوهِ  در آن زمان  هنگفت به عدالت توزیع و صرف رفع موانع و تنگناهای عالم نشر و فروش کتاب شود. با این هدف طبیعی بود که فهرست خرید کتاب زیر ذره بین نگاه اعضای صنف و نمایندگان آن ها در اتحادیه قرار گیرد.

به چند نکته ی مهم این گزارش جهتِ روشن تر شدن مطلب در اینجا اشاره می شود:

1: بالاترین رقم خرید از یک ناشر ( ١٩ عنوان کتاب) حدود ۴٠٠ میلیون و پایین ترین مبلغ خرید از ناشر دیگری (یک عنوان کتاب 50 هزار تومان است...

2: از 7/6 میلیارد تومان کتابهای خریداری شده حدود ١ میلیارد تومان آن فقط به ٣ ناشر تخصیص یافته و 7/3 میلیارد تومان  با 56 درصد  از کل مبلغ خرید کتاب با احتساب سه ناشر پیش گفته به ٣١ ناشر اختصاص داده شده است. بنابراین سهم ۴۵۴ ناشر دیگر ٣ میلیارد تومان است که از میان این گروه سهم ٢٩٨ ناشر که از آن ها بین ۵٠ هزار تا ۵ میلیون تومان کتاب خریداری شده جمعاً ۵٩٠ میلیون تومان می شود».

3:«... آیا محدود شدن خرید کتاب به حدود ۴٨٠ ناشر یا به عبارت دیگر ١٢ درصد کل ناشران فعال و محروم ماندن ٨٨ درصد ناشر  دیگرعادلانه است ؟....»

4: «... اتحادیه به هیچ وجه به دنبال رودرو قرار دادن ناشران منتفع و زیان دیده درحوزه کتاب (اعم از بخش دولتی، عمومی و خصوصی) نیست و البته در پی به اصطلاح افشاگری های مبتذل و بی حاصل و یا خروج از متن به حاشیه و بدتر از آن دور شدن ازرویکرد تعامل مثبت، صادقانه و شفاف اتحادیه با مسؤولان محترم ارشاد و سایر نهادهای دولتی نخواهیم بود. ما فکر می کنیم هدف افشاگری، برخورد و تسویه حساب شخصی است در حالی که شفافیت بستر عدالت و هدفش نیز عدالت است...» که از ابتدا تا انتهای گزارش ادبیات حاکم بر آن به این هدف وفادار مانده و نامی نیز از هیچ ناشری در آن برده نشد.

البته به یاد دارم که پس از انتشار این گزارش آقای آخوندی درگفت وگویی گفتند که این میزان کتاب اعلام شده در فهرست خرید کتاب  به هر دلیل  از ایشان خریداری نشد. سخنی که با توجه به شناختی که از آقای آخوندی دارم حتماً درست است ولی همکاران ما در اتحادیه با توجه به عدم دسترسی به اسناد حسابداری وزارت ارشاد چگونه می توانستند پی ببرند که چه میزان از کتاب های اعلام شده در آن فهرست خرید قطعی و وجه آن به ناشران پرداخت شده یا نشده است؟»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: