کد خبر: 29376
تاریخ انتشار: جمعه, 30 تیر 1396 - 20:28

داخلی

»

اخبار کتاب

مکتا،‌ ایده تشکیل دهکده جهانی در بین کتابخانه های تخصصی استان قم و ایران را بازسازی می کند

منبع : لیزنا
نشست صمیمی مدیران کتابخانه های تخصصی (مکتا) با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.
مکتا،‌ ایده تشکیل دهکده جهانی در بین کتابخانه های تخصصی استان قم و ایران را بازسازی می کند

یه گزارش لیزنا، در ابتدا این جلسه محمدی شجاعی، دبیر مکتا و رجبیان، مدیر کمیته مالی گزارشی از عملکرد و برنامه های آینده مکتا  ارائه دادند.

 در این گزارش عملکرد، فواید، چالش ها، موانع پیش رو، نکات مثبت و نواقص این مجمع برای تشریح شد.

سید موسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ابراز خرسندی از تشکیل مکتا  و فعالیت های آن در سطح استان، گفت:  در واقع مدیران کتابخانه های تخصصی نیازی را در جامعه فرهنگی و کتابخانه های تخصصی قم احساس و جهت رفع این نیاز و دغدغه به سمت تشکیل مکتا حرکت کردند.

او ادامه داد: امروز از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم. البته که مکتا در ابتدای راه است و باید در بخش  اطلاع رسانی پیرامون آن و آثار و عملکردش، فعالیت بیشتری داشته باشد و مسئولین را در جریان این حرکت قرار دهد.

مدیر کل ارشاد قم با بیان اینکه مکتا تا کنون بدون حمایت های دولتی پیش رفته است اقزود: طرح های این چنینی که نیاز به تمرکز گرایی و ایجاد یک رویه ثابت دارند، اگر قرار بود از طریق نهادهای دولتی صورت پذیرد، به علت تغییر مدیران پیشرفتی در این سطح را حاصل نمی کرد و همیشه  نهادهای مردمی و غیر دولتی برای پیشبرد و راه اندازی چنین طرح هایی موفق تر از دولت ها بوده اند.

در ادامه حسینی کاشانی حرکت امروز  دنیا را به سمت اشاعه اطلاعات دانست و بیان کرد: زمان نگهداری و پنهان کردن اطلاعات سپری شده است. این که  دیوارها و موانع را از اطراف کتابخانه ها و موسسات برداریم اتفاق خوبی است. شما با این کار خود ایده تشکیل دهکده جهانی را در بین کتابخانه های استان قم بازسازی کردید.  این اتفاقی که با همت شما در حوزه کتاب و کتابخانه ها افتاده باید در تمام حوزه های فرهنگی کشور  ایجاد شود. ساز و کار مکتا می تواند منجر به تولید علم در استان و کشور شود. در حقیقت با توجه به محدود بودن اعتبارات و منابع مالی کتابخانه ها باید به سمت تخصصی شدن و تقسیم کار پیش بروند. این کار شما نیاز به اطلاع رسانی خوب و قوی دارد که بایستی مدیران دولتی در کار اطلاع رسانی این کار وارد شوند.

در پایان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکتا را یک حرکت فرا استانی عنوان کرد و تاکید نمود که این حرکت قابلیت مطرح شدن در سطوح ملی را دارد.

 همچنین بر اساس توافقات صورت گرفته در این نشست، قرار شد تعاملات مکتا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به عنوان عالی ترین مرجع فرهنگی استان، وارد مسیری جدید شود تا پس از انجام مقدمات و ملزوماتی بتوان این حرکت مثبت در سطح استان قم را گسترش داد و فراگیر نمود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: