کد خبر: 29384
تاریخ انتشار: شنبه, 31 تیر 1396 - 10:34

داخلی

»

اخبار کتاب

 شماره هشتم فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» منتشر شد

منبع : لیزنا
 شماره هشتم فصلنامه «نقد کتاب قرآن و حدیث» با انتشار مقالات و مطالب علمی و پژوهشی در نقد آثار تالیفی و ترجمه‌ای منتشر شد.
 شماره هشتم فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی خانه كتاب، هشتمین شماره فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» با انتشار مقالات و مطالب علمی و پژوهشی در بخش‌های سخن سردبیر، نقد آثار تالیفی، نقد آثار ترجمه، نقد آثار پیشین، شایسته خواندن، تازه های نشر، نقد پژوهی، گفت و گو و معرفی رساله منتشر شد.

 حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد؛ سردبیر فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» در سخن ابتدایی این فصلنامه مطلبی را با عنوان «فرصت ها را دریابیم» منتشر كرده است. در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:«گویا نمی توان تردید داشت كه نمایشگاه بین المللی كتاب فرصت است، فرصتی با پندها، عبرت ها، درس ها، بیدارگری ها و... این رخداد سترگ  گو این  كه نمادی است از فرهنگ دوستی و فرهنگ گرایی ملت ها و دولت ها و نشانی از تعامل با اقالیم بشری در حوزه پژوهش  و دانش و نشر، اما روشن است كه فواید و سودمندی های فراوانی داشته و دارد برای «قبیله قلم».

اكنون در جهان اسلام مركز و موسسات بسیار مهمی وجود دارد كه مهمترین دل مشغولی آنها پژوهش درباره قرآن و آموزه های دریاوار كتاب الاهی است و نیز مراكز مهمی كه بخشی از آثار و نگاشته های آنها را مباحث مرتبط به « كتاب و سنت»  شكل می دهد...».

خوانندگان در بخش «نقد آثار تألیفی» این فصلنامه، 6 عنوان مقاله نقد كتاب را از نظر می‌گذرانند.  «بررسی و نقد كتاب فی رحاب السنه الكتب الصحاح السته»، «رجال تفسیری»، «احادیث ساختگی»، «معرفت شناسی  در قرآن»، «میراث قرآنی ابان بن تغلب» و «غرر قرآن از نظریه  تا تفسیر» عناوین این مقالات هستند.

در  بخش «نقد آثار پیشین» مقاله‌ای از نصرت نیلساز، استادیار گروه علوم قرآن و  حدیث  دانشگاه تربیت مدرس و سعید جلیلیان با عنوان «بررسی ساختار تفسیر البیان فی الموافقع بین الحدیث و القرآن» منتشر شده است. نیلساز در آغاز این مقاله نوشته است: « جایگاه علامه طباطبایی در تفسیر قرآن با شناخت تفسیر المیزان مورد توجه قرآن پژوهان  بوده است؛ اما ایشان تفسیری دیگری به نام« البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» دارد. این تفسیر در بین اهالی قرآن  تقریبا ناشناخته است و حتی در آثاری كه به زندگی نامه علامه پرداخته شده است، تنها در كتاب مهر تابان به آن اشاره  شده است...».

«منطق قرآن در برخورد با یهود و نصارا»، «جریان‌های فهم قرآن كریم در ایران معاصر» و « زن در قرآن و در میان مسلمانان» كتاب‌هایی هستند كه در شماره هشتم فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» به‌ عنوان آثار شایسته خواندن به مخاطبان معرفی شده‌اند.

بخش نقدپژوهی فصلنامه نیز به «درس‌گفتارهایی درباره نقد متن» به قلم مینو آذرپور اختصاص دارد. همچنین در این شماره مهناز احدی با مهدی عزیز برای انتشار كتاب «ضد گفتمان قرآنی» گفت‌ وگو كرده و سید هدایت جلیلی نیز رساله «بررسی ارای تفسیرپژوهان درباره تفسیر اجتماعی» نوشته فرزانه روهی را به خوانندگان فصلنامه معرفی كرده است.

هشتمین شماره از فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» در 260 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: