کد خبر: 29423
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 مرداد 1396 - 21:55

داخلی

»

اخبار کتاب

سروش «نقشهای هندسی در هنر اسلامی» را به چاپ ششم رساند

منبع : لیزنا
چاپ ششم کتاب «نقشهای هندسی در هنر اسلامی» نوشته عصام السعید و عایشه پارمان با ترجمه مسعود رجب نیا از سوی انتشارات سروش منتشر و وارد بازار نشر شد.
سروش «نقشهای هندسی در هنر اسلامی» را به چاپ ششم رساند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات سروش؛ از میان هنرهای تجسّمی اسلامی، نقش هندسی، که نخست در معماری روزگار کهن (به ویژه در مصر)، با دسترسی نداشتن به معیارهای اندازه گیری دقیق برای انتقال نقشه ساختمان ها به کار برده می شد و تنها با ریسمان و چندپاره چوب بهره گیری از آن میسّر می گشت، اهمیتی یافت و پایه ای گشت برای پیدایش نقش های دلکش و دلاویز اسلیمی.

در این کتاب، اصول و شیوه پرداختن این نقش ها نمودار شده است و زیبایی های مندرج در بناهای اسلامی که سهم عمده ای از آن در ایران موجود است، به دست داده شده است. هندسه که اساس آن در تناسب و تقارن است در چند هنر اسلامی استفاده فراوان یافته است. هدف این پژوهش همانا پیگیری چگونگی پی بردن آدمیان است به اندازه ها و تصور کلی شکل های هندسی ترکیبی و فرآیند به کار گیری آنها در رشته های گوناگون هنر اسلامی. هنر اسلامی از نظر تاریخ آن مورد بررسی های گسترده ای قرار گرفته است ؛ ولی بررسی شیوه های هنری آن که متضمن پژوهش های علمی است و هم استادی فن، جز از سوی گروهی اندک طرف توجه نبوده است.

نویسندگان این کتاب در تحلیل کار خود تا آنجا که این الگوهای هندسی را در روزگار کهن در معماری برای اندازه گیری به کار می گرفتند؛ دنبال کرده اند. در واقع در غیاب واحدهای اندازه گیری دقیق به بهره گیری از انتقال و انطباق یک نقشه به اندازه های مختلف از طریق جا دادن آن در یک " دایره مبنا" در اندازه های گوناگون می پرداختند.

این اثر که در هفت فصل به نگارش در آمده است مباحثی چون آدمی و اندازه، الگوهای هندسی در طرح های اسلامی، معماری، خوشنویسی اسلامی، عروض در شعر عرب، موسیقی در جهان اسلام، و تحلیل الگوها در هنرهای عملی را مورد ارزیابی قرار داده و هریک را با مثال های قابل لمس در ذهن مخاطبان به تصویر می کشد.

چاپ ششم کتاب «نقشهای هندسی در هنر اسلامی» در ۱۶۸ صفحه مصور و با قیمت ۱۸ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

علاقمندان می توتنند برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰- ۰۲۱ یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰ – ۰۲۱ مراجعه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: